تاریخ انتشار: ۱۶:۱۳ - ۱۲ آبان ۱۴۰۴

از ناپلئون تا توت‌عنخ‌آمون؛ تب مصر و الهام جواهرسازان اروپا از فراعنه

با اوج‌گیری «تب مصر» از قرن هجدهم و پس از لشکرکشی ناپلئون، جواهرسازان بزرگ اروپا شیفته نمادهای باستانی نیل شدند. این موج در سال ۱۹۲۲ و هم‌زمان با کشف آرامگاه توت‌عنخ‌آمون به اوج جهانی رسید.

از ناپلئون تا توت‌عنخ‌آمون؛ تب مصر و الهام جواهرسازان اروپا از فراعنه

رویداد۲۴| خانه‌های جواهرسازی بوشرون، کاستلانی، تیفانی، ون‌کلیف و کارتیه با الهام از خط، نمادها و کشفیات مصر باستان، مجموعه‌هایی ماندگار خلق کردند. از سوسک‌های مقدس تا صحنه‌های نیل و اهرام، مصر به منبعی پایان‌ناپذیر برای هنر جواهر بدل شد.

کد ویدیو

هر کسی به اندازه ملکه الکساندرا آن‌قدر خوش‌اقبال یا ثروتمند نبود که بتواند یک قطعه جواهر اصیل مصری در اختیار داشته باشد. با بالا گرفتن تب مصر و شیفتگی جهانی به هر آنچه با تمدن نیل و فراعنه پیوند داشت، عطش برای داشتن جواهرات با الهام از مصر باستان هم شدت گرفت و خانه‌های جواهرسازی بزرگ اروپا، به‌سرعت دست به کار شدند تا پاسخ‌گوی این اشتیاق باشند.

در قرن بیستم، با کشفیات باستان‌شناسی تازه، مصر دوباره در مرکز توجه جهانی قرار گرفت. اوج این تب در سال ۱۹۲۲ و هم‌زمان با کشف آرامگاه توت‌عنخ‌آمون توسط هاوارد کارتر بود. در آن زمان، تب مصر به شکلی واقعی به یک جنون جهانی بدل شد.

خانه‌های جواهرسازی، چون تیفانی، ون‌کلیف و آرپلز و کارتیه هر یک نسخه‌ای از «سبک مصری» را به جهان عرضه کردند.

تیفانی با استفاده از شیشه‌های رنگین شبیه سوسک‌های مقدس و قطعات فیروزه‌گون فایانس، زیور‌هایی درخشان ساخت. ون‌کلیف در دوره آرت‌دکو از الماس، یاقوت، زمرد و عقیق سیاه برای بازآفرینی صحنه‌های نیل و اهرام استفاده کرد.

منبع: برترین ها
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مصر ، جواهر
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظرات شما