مشخصات جنگنده سوخو پک فا تی ۵۰؛ جت نسل پنجم روسی

رویداد۲۴| حسین فلاحی: سوخوی پک فا تی-۵۰ یک جنگنده جت دو موتوره است که توسط سوخوی OKB برای نیروی هوایی روسیه در حال ساخت است. نمونه اولیه فعلی، سوخوی تی-۵۰ است. پک فا، پس از توسعه کامل، قرار است جانشین میگ-۲۹ و سوخو-۲۷ فعلی روسیه شود و به عنوان پایه سوخوی/هال افجیافای که با هند در حال توسعه است، عمل کند.
تاریخچه تست های پروازی سوخوی پک فا تی-۵۰
تی-۵۰، یک جنگنده جت نسل پنجم، اولین پرواز خود را در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۰ انجام داد. دومین پرواز آن در ۶ فوریه و سومین پرواز آن در ۱۲ فوریه ۲۰۱۰ بود. قرار بود دومین نمونه اولیه تا پایان سال ۲۰۱۰ آزمایش پرواز خود را آغاز کند، اما این اتفاق تا مارس ۲۰۱۱ به تعویق افتاد. اولین پرواز پک فا در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۰ در کامسومولسک-نا-آمور انجام شد. آزمایشهای پذیرش نمونه اولیه در پایان مارس ۲۰۱۰ تکمیل شد.

در ۸ آوریل ۲۰۱۰، اولین مدل پروازی جت جنگنده و یک پایه زمینی جامع برای کار بر روی تجهیزات و سیستمها جهت ارائه برنامه آزمایش پرواز، به مرکز آزمایش پروازی دفتر طراحی سوخو در ژوکوفسکی، نزدیک مسکو، تحویل داده شد.
طراحی سوخوی پک فا تی-۵۰
اگرچه بیشتر اطلاعات مربوط به پک فا طبقهبندی شده است، اما از مصاحبه مقامات نیروی هوایی و وزارت دفاع روسیه چنین استنباط میشود که این هواپیما، یک هواپیمای پنهانکار، مجهز به هوش مصنوعی و دارای یک رادار AESA ثابت با آرایهای ۱۵۰۰ عنصری و توانایی پرواز سوپرکروز است و به نسل بعدی موشکهای هوا به هوا، هوا به سطح و هوا به کشتی مجهز است.
بیشتر بخوانید: مشخصات فنی جنگنده سوخو Su-۳۴
بنا به اعلام سوخو، رادار جدید بار وظایف خلبان را کاهش میدهد و هواپیما دارای یک لینک داده جدید برای اشتراکگذاری اطلاعات بین هواپیماها خواهد بود. همچنین از کامپوزیتها به طور گسترده در تی-۵۰ استفاده میشود و ۲۵٪ از وزن آن و تقریباً ۷۰٪ از سطح بیرونی را تشکیل میدهند. تخمین زده میشود که میزان آلیاژ تیتانیوم بدنه ۷۵٪ باشد.

پک فا که برای رقابت با جنگنده اف-۲۲ آمریکایی در نبرد هوایی سنتی فراتر از برد بصری (BVR) و درون برد بصری (WVR) طراحی شده است، تمام ویژگیهای کلیدی نسل پنجم منحصر به اف-۲۲ از جمله پنهانکاری، کروز مافوق صوت، تغییر بردار رانش، اویونیک بسیار یکپارچه و مجموعهای قدرتمند از حسگرهای فعال و غیرفعال را خواهد داشت.
در حالی که پک فا با این مشخصات به طور قطعی به عنوان یک طراحی نسل پنجم شناخته می شود، دو ویژگی دیگر نیز دارد که در طراحی موجود اف-۲۲ وجود ندارد. اولین ویژگی، چابکی فوقالعاده است که ناشی از طراحی آیرودینامیکی پیشرفته، عملکرد استثنایی نسبت رانش به وزن و تغییر بردار رانش سهبعدی یکپارچه با یک سیستم کنترل پرواز دیجیتال پیشرفته است و ویژگی دوم، پایداری رزمی استثنایی است که نتیجه بارگیری سوخت داخلی ۲۵۰۰۰ پوندی است. محموله تسلیحات داخلی و خارجی احتمالاً تا حدودی بزرگتر خواهد بود، هرچند با محمولههای اف-۲۲ای قابل مقایسه است.
نیروی محرکه سوخوی پک فا تی-۵۰
انتظار میرفت که پک فا در اولین پروازهای خود از دو موتور ساترن ۱۱۷S استفاده کند. موتور ۱۱۷S (AL-۴۱F۱A) یک ارتقاء عمده از AL-۳۱F است که بر اساس AL-۴۱F ساخته شده و قرار است نیروی محرکه سوخو-۳۵ بیام را تأمین کند و ۱۴۲ کیلونیوتن رانش در حالت پسسوز و ۸۶.۳ کیلونیوتن رانش در حالت خشک تولید میکند.

در واقع، پک فا در اولین پرواز خود از یک موتور کاملاً جدید استفاده کرده است. این موتور بر اساس ساترن ۱۱۷S ساخته نشده و شایعه شده است که "موتور ۱۲۷" نامیده میشود. این موتور نیروی رانش بیشتری تولید میکند و دارای یک سیستم اتوماسیون پیچیده است تا حالتهای پروازی مانند مانورپذیری را تسهیل کند. مشخصات دقیق موتور جدید هنوز مخفی است.
انتظار میرود که هر موتور بتواند به طور مستقل نیروی رانش خود را به سمت بالا، پایین یا طرفین تغییر جهت دهد. تغییر جهت یک موتور به سمت بالا و موتور دیگر به سمت پایین میتواند نیروی پیچشی ایجاد کند. بنابراین، پک فا اولین جنگنده نسل پنجم با قابلیت تغییر بردار رانش سهبعدی کامل در هر سه محور هواپیم شامل پیچش، انحراف و غلتش خواهد بود. این موتورها دارای معیارهای کاهش مادون قرمز و RCS خواهند بود.
مشخصات فنی پک فا تی ۵۰
- نوع: جنگنده چند منظوره
- کشور سازنده: روسیه
- کشور کاربر:روسیه
- خلبان: ۱
- موتور: ساترن ۱۱۷ S
- سرعت: حداکثر سرعت: ۲۱۰۰ کیلومتر در ساعت
- برد: حداکثر ۴۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر
- وزن: ۳۷۰۰۰ کیلوگرم
- ابعاد| طول: ۲۲.۰ متر؛ طول بال: ۷۸.۸ متر؛ ارتفاع: ۶.۰۵ متر

