تاریخ انتشار: ۱۶:۰۱ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
اویل پرایس از ظرفیت موادمعدنی ایران گزارش داد

تهران به دنبال عرضه محصولات غیرنفتی به عرصه جهانی

در شرایطی که در پی لغو تحریم ها، بازار نفت بر ظهور دوباره ایران به عنوان یک تولیدکننده بزرگ نفتی متمرکز شده، یک طوفان عرضه بیش از تقاضای دیگر نیز در راه است چراکه جمهوری اسلامی مشتاق آغاز استخراج ذخایر قابل توجه فلزات خود است.
رویداد24- در شرایطی که در پی لغو تحریم ها، بازار نفت بر ظهور دوباره ایران به عنوان یک تولیدکننده بزرگ نفتی متمرکز شده، یک طوفان عرضه بیش از تقاضای دیگر نیز در راه است چراکه جمهوری اسلامی مشتاق آغاز استخراج ذخایر قابل توجه فلزات خود است.

به گزارش گروه بین الملل رویداد24 به نقل از اویل پرایس، هفدهم ژانویه ایران در ازای اعمال محدودیتبر برنامه هسته ای خود توانست از تحریم های اقتصادی که سال ها گریبانش را گرفته بود، رهایی یابد. در پی این توافق ده ها میلیارد دلار از دارایی های ایران آزاد خواهد شد و شرکت های خارجی امکان تجارت با این کشور را به دست خواهند آورد.

اضافه شدن روزانه 500 هزار بشکه نفت خام به بازارهای جهانی باعث افت بیش از پیش قیمت نفت خواهد شد. قیمت نفت خام در حال حاضر به کمتر از 30 دلار در هر بشکه رسیده است.

ایران در بخش ارز خارجی به شدت به دلارهای نفتی وابسته است؛ افت قیمت نفت به خزانه داری این کشور ضربه زده و همین مسئله باعث شده حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و دیگر اعضای دولت ایران بر صادرات غیرنفتی، از جمله مواد معدنی روی بیاورند که تا به امروز چندان مورد بهره برداری قرار نگرفته است.

به گفته منابع مختلف، از جمله تحقیقات زمین شناسی آمریکا و انگلیس، ایران در میان 15 کشور اول جهان است که در حوزه مواد معدنی غنی هستند؛ این کشور بیش از 700 میلیارد تن ذخایر بالقوه دارد- حدود هفت درصد مجموع ذخایر جهان- که بیش از 700 میلیارد دلار ارزش دارد. 

در میان ذخایر دست نخورده ایران که شامل 68 نوع مواد معدنی می شود، مهمترین آنها روی، سنگ آهن، زغال سنگ، مس، سرب، بوکسیت (آلومینیوم) و اورانیوم هستند. در ایران حدود سه هزار معدن وجود دارد که حدود 90 درصد آنها دولتی هستند. ایران چهارمین عرضه کننده بزرگ سنگ آهن به چین ست و نهمین ذخایر بزرگ جهان یعنی حدود 32 میلیون تن را در اختیار دارد. این کشور همچنین یکی از تولیدکنندگان اصلی فولاد در خاورمیانه است. 

با وجود این منابع غنی، بخش معدن کاری ایران تاکنون کمتر از یک درصد تولید ناخالص داخلی ایران را به خود اختصاص داده است. یکی از بزرگترین موانع در این مسیر فناوری است. ایران به دلیل تحریم های اقتصادی از سرمایه گذاری خارجی محروم بوده و نتواسته متخصصان استخراج و پردازش مواد معدنی را جذب و تجهیزات خود را به روزرسانی کند. بسیاری از دستگاه های معدن کاری ایران چند دهه عمر دارند.

با این حال با پایان یافتن تحریم ها، شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در این پتانسیل صف کشیده اند. در ماه سپتامبر شرکت اجرایی کوب استیل، چهارمین شرکت بزرگ فولادسازی ژاپن و شرکت ملی نفت، گاز و فلزات این کشور با مقامات ایران در تهران دیدار کرده و در خصوص همکاری ها در زمینه معدن گفتگو کردند. این جلسه بخشی از برنامه جذب 29 میلیارد دلار سرمایه خارجی برای این بخش بود.
 

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان