تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
در شرایط رکود هم می‌شود بیمه‌نامه عمر و سرمایه‌گذاری فروخت

نرخ‌شکنی بیمه‌های درمان تکمیلی بلای صنعت بیمه

نرخ‌شکنی بیمه‌های درمان تکمیلی بلای صنعت بیمهاخبار پولی مالی- نرخ‌شکنی در بیمه‌های درمان تکمیلی به یکی از بلایای صنعت بیمه تبدیل شده است.
رویداد۲۴_نرخ‌شکنی بیمه‌های درمان تکمیلی بلای صنعت بیمهاخبار پولی مالی- نرخ‌شکنی در بیمه‌های درمان تکمیلی به یکی از بلایای صنعت بیمه تبدیل شده است.
 
به گزارش اخبار پولی مالی-مجید صفدری، مدیرعامل بیمه ما روز دوشنبه 4 اردیبهشت ماه 96 در نشستی با خبرنگاران ضمن اعلام مطلب بالا گفت: امیدواریم رییس‌جمهوری منتخب کشور از همه ارکان، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها بخواهد که فرهنگ بیمه را در بین مردم گسترش دهند.

وی درباره انتظارات صنعت بیمه از رییس‌جمهوری آینده، اظهار کرد: صنعت بیمه ایران از رییس‌جمهوری آینده انتظار دارد تا اثرگذاری این صنعت را در بین مدیران دولتی بسیار پیگیری کند. متاسفانه خیلی از مدیران ما اعتقادی به بیمه ندارند و خودشان عملیات بیمه‌گری را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: مردم ما نیاز به آگاهی و اطلاع‌رسانی در صنعت بیمه دارند. ما می‌خواهیم که رییس‌جمهوری منتخب کشور از همه ارکان، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها بخواهد که فرهنگ بیمه را در بین مردم گسترش دهند. امیدوارم رییس‌جمهوری آینده به کاهش حق بیمه‌ها که بخشی از آنها مربوط به بیمه‌گرها نیست مثل حذف مالیات بر ارزش افزوده کمک کند.

مدیرعامل بیمه ما در مورد مالیات بر ارزش افزوده بر روی بیمه‌ها، اظهار کرد: علی‌رغم پیگیری‌هایی که رییس بیمه مرکزی و وزیر اقتصاد انجام داده است تاکنون حذف مالیات بر ارزش افزوده روی بیمه‌ها اجرایی و عملیاتی نشده است، اما امیدواریم به زودی با پیگیری‌های مستمر در مورد این موضوع این مالیات حذف شود.

وی درباره‌ فروش بیمه عمر و سرمایه‌گذاری، تصریح کرد: در شرایط رکود هم می‌شود بیمه‌نامه عمر و سرمایه‌گذاری فروخت اما به شرط اینکه ما خود را به علم روز دنیا مجهز کنیم و بتوانیم با فرهنگ‌سازی درست مردم را تشویق کنیم تا از این نوع بیمه‌نامه‌ها استفاده کنند.

صفدری با بیان اینکه در کشورهایی همچون مالزی، چین و کره جنوبی بازار بدهی بخشی از اقتصاد کشور را شامل می‌شود، گفت: بازار بدهی در دنیا تجربه شده است و این بازار رونق خوبی هم داشته در ایران نیز در سال ۱۳۹۴ توسط وزارت اقتصاد و دارایی اسناد خزانه اسلامی منتشر شده است اما در هر حال باید بگویم بازار بدهی در ایران مغفول مانده است. در اقتصاد دنیا تئوری آربیتراژ وجود دارد که اقتصاددانان این کشور تئوری را به سمت بازار بدهی برده‌اند. همیشه در کشور ما چالش نرخ بهره بانکی وجود داشته به‌طوری که در دولت نهم و دهم همیشه نرخ بهره بانکی کمتر از نرخ واقعی تورم بود. مثلا نرخ بهره بانکی ۲۵ درصد و نرخ تورم حدود ۴۰ درصد بود که این موضوع برای اقتصاد کشور چندان خوشایند نیست.  

وی ادامه داد: بازار بدهی می‌تواند جلوی رانت اقتصادی را بگیرد. بازار بدهی در دنیا سهم بالای ۵۰ درصد دارد اما در کشور ما سهم این بازار بسیار کم است در صورتی‌که با توجه به مکانیسمی که این بازار دارد می‌تواند منابع مالی مناسبی را برای کشور مهیا کند.

صفدری تاکید کرد: وقتی اوراق خزانه اسلامی منتشر می‌شود باید سود آنرا عرضه و تقاضا مشخص کند. در همه دنیا عرضه و تقاضا نرخ سود بانکی را مشخص می‌کند. مثلا در کشور ژاپن نرخ سود بانکی به صفر درصد رسیده است اما نرخ سود بانکی در کشور ما دستوری است که متاسفانه نباید این طور باشد.

وی توضیح داد: ما می‌توانیم ریسک شرکت‌های بیمه را در قالب اوراق بهادار به بورس ببریم و این موضوع را به مردم اطلاع‌رسانی کنیم تا آنها بتوانند این اوراق بهادار را خریداری کنند. این علم روز دنیاست هرچند که نقاط ضعفی هم دارد.

مدیرعامل بیمه ما درباره عدم وجود شرکت‌های رتبه‌بندی اعتباری نیز گفت: متاسفانه نبود شرکت‌های رتبه‌بندی اعتباری بین‌المللی در کشور ما باعث شده در این خصوص ضعف داشته باشیم. یکی از دلایل مطالبات معوق بانک‌ها نبود همین موسسات رتبه‌بندی است. ما باید بدانیم که اعتبارسنجی باید خارج از بانک‌ها رخ دهد و بانکی که می‌خواهد وام بپردازد اعتبار شخص وام ‌گیرنده را از طریق موسسه رتبه‌بندی بین‌المللی بداند در نتیجه بازار بدهی ما نیازمند موسسه‌ای است که این رتبه‌بندی اعتباری را انجام دهد.

وی درباره نرخ‌شکنی‌ها در صنعت بیمه اظهار کرد: نرخ‌شکنی در بیمه‌های درمان تکمیلی به یکی از بلایای صنعت بیمه تبدیل شده است. امیدوارم بیمه مرکزی و سندیکای صنعت بیمه بتوانند در این زمینه حرکت‌های خوبی را انجام دهند.

صفدری درباره‌ لزوم تهیه صورت‌های مالی به روش IFRS، ادامه داد: اگر قرار باشد ما با بازارهای جهانی در ارتباط باشیم باید استانداردهای بین‌المللی حسابداری را رعایت کنیم و صورت‌های مالی‌مان را براساس علم روز تنظیم کنیم. در حال حاضر در مدت دو سال اخیر ما بالغ بر ۱۰۰ هیات خارجی را دیده‌ایم اما برای ارتباط با آنها نیاز به صورت‌های مالی با استانداردهای بین‌المللی داریم.

وی در مورد افزایش سرمایه شرکت نیز اظهار کرد: ما افزایش سرمایه‌ای برای شرکت در دستور کار داریم و می‌خواهیم در مرحله اول سرمایه را تا ۱۵۰ میلیارد تومان که حداقل سرمایه مورد نیاز شرکت‌های بیمه است افزایش دهیم که این موضوع قطعی است از طرفی سهامداران و همکاران ما اعتقاد دارند در مرحله‌ بعدی ما باید سرمایه خود را تا ۲۵۰ میلیارد تومان بالا ببریم.

مدیرعامل بیمه ما درباره جداسازی بیمه‌های عمر از غیر عمر نیز گفت: جداسازی این بیمه‌ها اجباری است و نباید خسارات بیمه‌نامه‌های شخص ثالث از محل بیمه‌های زندگی تامین شود، اما این موضوع نیاز به قوانین و مقررات دارد.
نظرات شما
پیشخوان