تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۴

غول‌های معدنی به ایران می‌آیند

به رغم استمرار مشکلات صنعت معدنکاری جهانی، ذخایری مانند روی، مس، طلا و سایر مواد معدنی ایران با برداشته شدن تحریمهای غربی سرمایه گذاران بین المللی را وسوسه کرده است.
رویداد24- به رغم استمرار مشکلات صنعت معدنکاری جهانی، ذخایری مانند روی، مس، طلا و سایر مواد معدنی ایران با برداشته شدن تحریمهای غربی سرمایه گذاران بین المللی را وسوسه کرده است.

به گزارش رویداد24، به نقل از رویترز، با اینهمه توسعه صنعت معدن ایران زمان خواهد برد و مشکلات موجود بر سر راه سرمایه گذاری باید رفع شوند. افت قیمت فلزات و ابهام درباره همکاری با دولت که تقریبا همه معادن کشور را تحت کنترل دارد به معنای این است که بسیاری از شرکتهای معدنی خارجی برای امضای قرارداد با ایران عجله نخواهند کرد.

با اینهمه توافقنامه‌هایی امضا شده و سایر شرکتهای خارجی در هفته‌های پس از برچیده شدن تحریمهای هسته ای به بررسی ورود به بخش معدن و فلزات ایران پرداختند.

ایران که یکی از بزرگترین ذخایر روی بهره برداری نشده جهان و همچنین مواد معدنی دیگری دارد، از زمان امضای توافق هسته ای مقدماتی در سال گذشته برای جذب سرمایه گذاران خارجی تلاش کرده است.

سازمان دولتی ایمیدرو در یک کنفرانس معدنی استرالیایی که نوامبر گذشته برگزار شد اعلام کرده بود صنعت معدن تا سال 2025 به 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

به گفته نیل پاسمور، مدیرعامل شرکت "هانام اند پارتنرز"، ایران دارای ذخایر معدنی در کلاس جهانی است که تاکنون از سرمایه گذاران پنهان مانده اما ما در عمق یکی از تاریک‌ترین و وخیم‌ترین دوران صنعت معدنکاری جهانی هستیم.

افت قیمتهای کالا به شرکتهای معدنی بین المللی ضرر زده و آنها را وادار کرده به فروش دارایی‌ها، کاهش سود سهام پرداختی و کاهش سرمایه گذاری برای حفظ نقدینگی اقدام کنند اما بعضی از قراردادها با ایران همچنین انجام می‌شوند.

به گفته مدیرعامل شرکت انگلیسی "هانام اند پارتنرز"، در مدت شش تا 12 ماهی که به نظر می‌رسید تحریمها برداشته خواهند شد کارهایی انجام شد و اکنون که تحریمها رفع شده اند روند کار تسریع شده است.

شرکت آلومینیوم نالکوی هند ماه گذشته اعلام کرد گروهی را برای بررسی ساخت یک کارخانه به ارزش حدود دو میلیارد دلار به ایران اعزام خواهد کرد و شرکت دولتی "کی آی او سی ال" ساخت یک مجتمع گندله سنگ آهن را بررسی می‌کند.

سایر شرکتها از ایتالیا، چین و کره جنوبی قراردادهایی را امضا کرده یا درصدد امضای قرارداد هستند.

اما نالکو اعلام کرده برای ساخت کارخانه آلومینیوم پایگاه‌های احتمالی در قطر و عمان را مورد بررسی قرار خواهد داد که تردید در میان سرمایه گذاران احتمالی را بارز می‌کند.

سخنگوی غول معدنی ریوتینتو که پیش از این در پروژه طلای ساریگونی در ایران حضور داشت، اعلام کرده تیم اکتشاف این شرکت کاری در خصوص فعالیت در این کشور کاری انجام نداده است.

مارک باریستو، مدیرعامل راندگولد ریسورسز که تجربه فعالیت در مناطق پرریسک آفریقا را داشته است، اعلام کرده این شرکت قصد فعالیت در ایران را ندارد.

با اینهمه تحلیلگران اظهار می‌کنند حتی اگر توسعه صنعت معدنکاری ایران سالها به طول بینجامد، هزینه‌های پایین انرژی، این کشور را یکی از بازیگران در خور توجه در صمعت فلزات جهانی خواهد ساخت.

پروژه مهدی آباد ایران یکی از بزرگترین ذخایر روی جهان است که پیش از این قرار بود توسط شرکت یونیون ریسورسز استرالیا اجرا شود و تولید سالانه آن 300 هزار تن پیش بینی شده بود.

ایران 68 نوع ماده معدنی شامل سنگ آهن، زغال سنگ، طلا و مس دارد و مجموع ذخایر معدنی این کشور به 43 میلیارد تن می‌رسد.

علاوه بر اینکه ایران به عنوان یک تولیدکننده معدنی رشد می‌کنند، جمعیت 80 میلیون نفری این کشور هم به رشد تقاضای جهانی برای فلزات کمک خواهند کرد زیرا از دو دهه قبل که روسیه پس از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی به سیستم تجارت جهانی پیوست، ایران بزرگترین اقتصاد جهان است که به این سیستم بازمی‌گردد.
منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان