تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۶

60 ميليون پوند براي نقاشي گمشده بيكن

روزنامه اعتماد نوشت: ماه آينده، نقاشي گمشده‌اي از فرانسيس بيكن، نقاش اكسپرسيونيست قرن بيستم در حراجي پساجنگ و هنر معاصر كريستيز لندن فروخته مي‌شود و احتمالا گران‌ترين اثر هنري كه در اروپا به فروش مي‌رسد، نام خواهد گرفت. ١٩٦٢، دومين نسخه» (١٩٧١) مي‌شود، آخرين تصوير پاپي است كه اين نقاش روي بوم آورده است. اين اثر شش ماه پس از اتمام در نمايشگاه گرند پالاس به نمايش عموم درآمد و از آن زمان تا به حال روشني روز را نديده است.
رویداد۲۴-روزنامه اعتماد نوشت: ماه آينده، نقاشي گمشده‌اي از فرانسيس بيكن، نقاش اكسپرسيونيست قرن بيستم در حراجي پساجنگ و هنر معاصر كريستيز لندن فروخته مي‌شود و احتمالا گران‌ترين اثر هنري كه در اروپا به فروش مي‌رسد، نام خواهد گرفت. ١٩٦٢، دومين نسخه» (١٩٧١) مي‌شود، آخرين تصوير پاپي است كه اين نقاش روي بوم آورده است. اين اثر شش ماه پس از اتمام در نمايشگاه گرند پالاس به نمايش عموم درآمد و از آن زمان تا به حال روشني روز را نديده است.

طبق گفته‌هاي مديران حراجي كريستي اين نقاشي كه از سال ١٩٧٣ تحت تملك مجموعه‌داري شخصي در اروپا بوده است، ٦٠ ميليون پوند يا ٨١ ميليون و ٥٠٠ هزار دلار ارزش دارد.  اين اثر بازآفريني تابلوي «مروري بر پاپ دهم معصوم» (١٩٦٢) اثر ديه‌گو ولاسكس، نقاش اسپانيايي محبوب دربار فيليپ چهارم، است. بيكن خلق نقاشي‌هاي پيشگامانه و برآمده از احساسات پاپ را از پرتره‌ پاپ دهم كه ولاسكس، سال ١٦٥٠ كشيد، الهام گرفت و خلق اين تركيب را بسط داد تا شباهت دوست و سوژه هميشگي‌اش، جورج داير را به آن بيفزايد. اما داير تنها ٣٦ ساعت قبل از افتتاحيه گرند پالاس، خودكشي كرد. چهره اين مرد بسياري از نقاشي‌هاي بيكن را به تسخير درآورده است.

فرانسيس اوترد، مدير بخش پساجنگ و هنر معاصر كريستيز در مصاحبه با بي‌بي‌سي اين اثر را «تاريخ هنر» ناميده و گفته است: «اين تابلو، پيش‌آگاهي تراژيك بيكن است كه سبب شده او دو فرد الهام‌بخش بزرگش – پاپ و جورج داير- را براي نخستين و آخرين بار با يكديگر درهم‌ مي‌آميزد. »  تابلوي «مروري بر پاپ قرمز» ششم اكتبر در حراجي كريستيز لندن فروخته مي‌شود. مسوولان كريستيز بر اين باورند اين اثر مي‌تواند ركورد فروش اثر هنري فروخته شده در حراجي اروپايي را كه متعلق به مجسمه «مردي كه راه مي‌رود» اثر آلبرتو جاكومتي به قيمت ٦٥ ميليون پوند در سال ٢٠١٠ است، بشكند. قيمت نهايي كه براي اين اثر چكش خورد، ٥٨ ميليون دلار بود كه قيمت نهايي شامل پاداش خريدار به حراجي مي‌شود. بنابراين اگر نقاشي بيكن به همان قيمت ٦٠ ميليون پوند فروخته شود با احتساب پاداش خريدار، قيمت نهايي آن ٦٧ ميليون پوند اعلام مي‌شود.

دومين بوم نقاشي پاپ اين استاد بريتانيايي، «سري با دست بالاآورده»، نقاشي نادري از پاپ پيوس نوزدهم در سال ١٩٥٥ كه ارزش آن ١٠ ميليون پوند يا ١٣ ميليون و ٥٠٠ هزار دلار برآورد شده است. اين تابلو نيز آخرين بار در سال ١٩٦٢ به نمايش درآمد و يك سال بعد در تورين به فروش رفت و در مجموعه‌اي خصوصي جاي گرفت. محل نگهداري اين اثر در كاتالوگ رزونه بيكن نامعلوم قيد شده است و كريستيز هويت فروشنده آن را فاش نمي‌كند.

طبق پايگاه اطلاعاتي قيمت آرت‌نت، ركورد اين حراجي براي آثار بيكن، ١٤٢ ميليون و ٢٠٠ هزار دلار براي نقاشي «سه مرور بر لوسين فرويد» (١٩٦٩) است. در زمان حراج نوامبر ٢٠١٣ كه در حراجي نيويورك كريستيز برپا شد، اين اثر ركورد گران‌ترين اثر هنري فروخته شده در حراجي نام گرفت.

اما تابلوي «زنان الجزايري» (نسخه او) اثر پابلو پيكاسو با فروش ١٧٩ ميليون و ٤٠٠ هزار دلار در حراجي نيويورك كريستيز و در ماه مه‌٢٠١٥، ركورد فروش «سه مرور بر لوسين فرويد» را پشت سر گذاشت. همچنين فروش تابلويي از آمادئو موديلياني در نوامبر همان سال و در همان حراجي، به قيمت ١٧٢ ميليون دلار، تابلوي فرانسيس بيكن را در جايگاه سوم گران‌ترين اثر هنري جهان قرار داد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان