تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۴
با هدف اعلام ابراز نگرانی واشنگتن صورت گرفت

تماس کری با ظریف در مورد آزمایش موشکی سپاه

همانطور که پیش بینی می شد، نخستین آزمایش موشکی سپاه پاسداران که با شکلیک دو موشک بالستیک همراه شده بود با واکنش های بی المللی گسترده مواجه شد.
رویداد۲۴- همانطور که پیش بینی می‌شد، نخستین آزمایش موشکی سپاه پاسداران که با شکلیک دو موشک بالستیک همراه شده بود با واکنش‌های بی‌المللی گسترده مواجه شد. 

به گزارش رویداد۲۴ در همین حال یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که جان کری وزیر خارجه این کشور در مورد پرتاب دو موشک بالستیک در ایران که روی آن‌ها به به زبان عبری جمله معروف امام خمینی (ره) نوشته شده بود که «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود» با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران تلفنی صحبت کرده است. 

در دومین روز از مرحله نهایی رزمایش موشکی سپاه پاسداران با نام «اقتدار ولایت» که همزمان در منطقه عمومی کویر قم و برخی نقاط دیگر کشور برگزار شد، دو فروند موشک «قدر H» با رمز «یافاطمه‌الزهرا» از ارتفاعات البرز شرقی به سمت اهدافی در سواحل مکران در فاصله ١۴٠٠ کیلومتری شلیک شد. روی بدنه این موشک‌ها به زبان عبری نوشته‌ شده بود: «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود.» 

در همین حال به گزارش خبرگزاری رویترز جان کربی در کنفرانس روزانه خبری چهارشنبه گفت: ‌ «وزیر خارجه امروز نگرانی‌هایش را با وزیر خارجه ایران آقای ظریف در میان گذاشت». 

کربی در حالی از تماس تلفنی کری با ظریف خبر داد که یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه ایران ادعای وی را کذب دانسته و گفت که وزیر خارجه آمریکا یک هفته است با ارسال ایمیل به ظریف خواستار این گفت وگو شده است.

بر اساس گزارش تسنیم، وی یکی از موضوعات درخواست گفت وگوی جان کری با ظریف را رزمایش موشکی ایران بیان کرد و افزود: به دلیل سفر وزیر امور خارجه ایران به جنوب شرق آسیا امکان این گفت وگوی تلفنی فراهم نشده است.

این در حالی است که حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرد که آزمایش‌های موشکی ایران ناقض برجام یا قطعنامه‌های سازمان ملل نیست. 

این در حالی است که کشورهای غربی مدعی‌اند اگر چه آزمایش‌های موشکی ایران و شکلیک موشک‌های بالستیک نقض برجام نیست اما نقض قطعنامه ۲۲۳۱ که ایران را از آزمایش موشک‌های بالستیک منع کرده محسوب می‌شود. 

در همین راستا جان کربی روز سه شنبه در واکنش به انتشار گزارش یک رشته آزمایش موشکی دیگر ایران شامل موشک‌های بالستیک دوربرد گفته بود در صورت تایید صحت این گزارش‌ها، آمریکا ممکن است در چارچوب بین المللی یا به طور یکجانبه تدابیری در واکنش به آن اتخاذ کند. 

با این حال جابری انصاری می‌گوید سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح‌های هسته‌ای، در مبانی اعتقادی جمهوری اسلامی ایران و دکترین دفاعی کشورمان جایگاهی ندارد و همه موشک‌های کوتاه‌برد، می‌انبرد و برد بلند ایران، شامل موشک‌های بالستیک که برخی از انواع آن‌ها در رزمایش اقتدار ولایت نیز پرتاب شده، وسایل دفاعی متعارف و منحصراً برای دفاع مشروع بوده و هیچ‌یک برای قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی نشده است. بنابراین برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران هیچ مغایرتی با موارد تعریف شده در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و پیوست‌های آن ندارد و لذا ادعای نقض قطعنامه مزبور مردود است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: در بیانیه جمهوری اسلامی ایران پس از تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ به صراحت تأکید شده است: «جمهوری اسلامی ایران تدابیر لازم برای تقویت توانمندی‌های دفاعی خود به منظور حراست از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی خویش در مقابل هرگونه تجاوز و همچنین مقابله با تهدید تروریسم در منطقه را ادامه خواهد داد. در این چارچوب، توانمندی‌های نظامی ایران از جمله موشک‌های بالستیک منحصرا برای دفاع مشروع هستند. این تجهیزات برای قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای طراحی نشده‌اند و بنابراین خارج از حیطه یا صلاحیت قطعنامه شورای امنیت و پیوست‌های آن هستند.» 

از سوی دیگر هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا که برای کسب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری پیشتاز است روز چهارشنبه مدعی شد که «عمیقا نگران» گزارش‌های مربوط به آزمایش‌های موشکی ایران است و گفت ایران باید به خاطر آن‌ها تحریم شود. 

کلینتون در بیانیه‌ای ادعا کرد: «این یک بار دیگر نشان می‌دهد چرا باید به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در سراسر منطقه رسیدگی کنیم، درحالی که با جدیت توافق اتمی را اعمال می‌کنیم.» 

او همچنین مدعی شد: ‌ «ایران باید برای این فعالیت‌ها با تحریم روبرو شود و جامعه جهانی باید نشان دهد که تهدیدهای ایران علیه اسرائیل تحمل نخواهد شد.» 

جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا هم روز چهارشنبه در بازدیدی از اسرائیل پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفت که «اگر ایران شرایط توافق اتمی را نقض کند، اقدام خواهیم کرد.» 

آمریکا پیش‌تر در سال جاری تحریم‌هایی را در ارتباط فعالیت‌های موشکی ایران فقط یک روز پس از اجرای توافق اتمی (برجام) اعمال کرد.

تاکنون کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس و همچنین سازمان ملل متحد نسبت به آزمایش موشکی سپاه پاسداران واکنش نشان داده اند.


نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان