تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۵
احمد ناطق نوری رکوردار ریاست فدراسیون و نمایندگی مجلس در گفتگو با رویداد24:

در بوكس مشت و در مجلس فحش خورديم

وقتی بوكس تعطيل شد همه رينگ ها جمع شد اما امروز همه استانها و بيشتر شهرستانهای مهم و خيلی از باشگاه ها هم حتی دارای رينگ است.

رویداد24- بی تردید یک رکوردار است؛ رکورداری که حالا حالا دستیابی به رکوردهایش شاید دست یافتنی نباشد. رکوردار نمایندگی و ریاست. است  27 سال سابقه نمایندگی مجلس دارد و 26 سال سابقه ریاست فدراسیون بوکس. احمد ناطق نوری دیگر نامش با بوکس گره خورده است و بوکس بدون او انگار چیزی کم دارد. اما او هر رکوردش را به آسانی به دست نیاورد است. ناطق نوری در گفت وگو با رویداد24 از سختی های هر دو حوزه می گوید و هم نمایندگی مجلس و هم ریاست فدراسیون بوکس را سخت می داند. می گوید:«هر دو سخت است. در بوكس مشت و در مجلس فحش مي خوريم.» آنچه در پی می آید بخش نخست این گفت و گو است.

*پس از پيروزي انقلاب اسلامي تا سال 1368 رشته ورزشي بوكس در محاق قرار گرفت. چه چيزي باعث تحريم اين رشته و چه عاملي باعث احياي فدراسيون شد؟

من خودم قبل از انقلاب بوكس كار مي كردم و حتي با تيم ملي هم در پارك شهر تمرين كرده بودم. بعد از انقلاب هم كسي نگفت بوكس حرام هست در آغاز دهه دوم انقلاب يك عده از كساني كه بوكسور بودند از جمله مرحوم كشاورز، يك استهشادي را ترتيب دادند و بردند خدمت آقاي هاشمي رفسنجاني كه ايشان در جريان تعطيل بودن بوكس از بعد انقلاب قرار بگيرند، ايشان هم سوال كردند مگر كسي فتوا داده حرام است كه دوستان گفتند هيچكس. آقاي هاشمي هم گفتند من موضوع را به آقاي غفوري فرد منتقل مي كنم. از اينرو آقاي غفوري فرد و عده اي از اهالي بوكس از من در جلسه اي كه برگزار كردند دعوت نمودند. بعد از جلسه تصميم بر اين شد كه من با آقاي غفوري فرد راهی قم شویم. خدمت مرحوم حضرت آيت ا... گلپايگاني رسيديم، من با خودم دستكش و كلاه بوكس هم برده بودم تا ضمن تشريح نوع ورزش، آيت ا... گلپايگاني از نزديك با لوازم آن آشنا شوند، ايشان هم دعايي كردند. بعد از آن ملاقات خدمت مرحوم حضرت آيت ا... اراكي رسيديم و ايشان گفتند مشكلي نيست اين ورزش جزو امور سبق و رمايه است و حتي در توضيح المسائل ايشان هست كه اگر جايي از ورزشكاري در جريان مسابقه يا تمرين آسيب ببيند چون با رضايت خودش بوده اشكالي ندارد. بعد از آن جلسات ما كارمان را شروع كرديم. نوعاً از همان آغاز مجدد بوكس تا مدت ها صدا و سيما ما را تحت فشار قرار داده بود و برخي هم مي گفتند كه به لحاظ پزشكي اين ورزش ايراد دارد. در مورد خطر بوكس بر اساس آناليز پزشكي رشته هاي ورزشي كه در دانشگاه جان هاپكينز آمريكا هر ساله صورت مي گيرد، بوكس نوزدهمين ورزش خطرناك است و قبل از آن فوتبال، كشتي، وزنه برداري، اتومبيل راني و ... قرار دارند و به لطف خدا در اين ٢٦ سالي كه من حضور داشتم شاهد هيچ حادثه اي نبودم.

*شما ٢٦ سال است كه رياست فدراسيون بوكس را به عهده داريد، به نظرتان اين مدت طولاني رياست باعث محدود شدن گردش نخبگان نشده است؟

در بوكس پول وجود ندارد. همين ساختمان دفتر اصلی فدراسيون را كه ساختيم از دوستانمان تامين اعتبار كرديم و از بودجه دولتي استفاده نكرديم، يعني نيست كه بگيريم. با 35 هزار تومان بودجه شروع كرديم و امسال بودجه بوكس را با يك ميليارد و هشتصد ميليون تومان بستند كه ما هنوز تزريق اين پول را نديديم ولي داريم با قدرت كار را جلو مي بريم. در هر صورت اگر كسي بهتر از اين مي تواند فدراسيون را اداره كند بسم ا...، فرصت كه بوده بيايند و بگيرند و اداره كنند. من حاضرم دو دستي كار را به ديگري تحويل دهم، من جلوی ورود افراد ديگر را نگرفتم و دوستان ديگر در كمال آزادی مي توانند به اين عرصه ورود كنند و در صورت اثبات خود كار را تحويل بگيرند.

*شما ٢٦ سال سكان هدايت فدراسيون بوكس را به عهده داشتيد، مهمترين دستاوردتان در اين رشته ورزشي چه بوده است؟
وقتي بوكس تعطيل شد همه رينگ ها جمع شد اما امروز همه استانها و بيشتر شهرستانهاي مهم و خيلي از باشگاه ها هم حتي داراي رينگ است. هر رينگي 25 ميليون براي ما هزينه دارد ولي ما اين پول را تامين كرديم و توانستيم كاري كنيم كه همه استانها از داشتن رينگ برخوردار باشند. مهمترين دستاورد ما اين است كه فرهنگ بوكس را در گستره كشور بوجود آورديم، استاني نيست كه در بوكس وارد نشده باشد.

*در كارنامه كاري شما ٢٧ سال نمايندگي مردم نور و محمودآباد در مجلس به چشم مي خورد و امروز شما يكي از ركورداران عالم سياست در پارلمان هستيد، از طرف ديگر ٢٦ سال است كه رياست فدراسيون بوكس را در اختيار داريد، به نظر شما كدام حوزه سخت تر و کدام حوزه بيشتر با روحيه شما سازگاري دارد؟

هر دو سخت است. در بوكس مشت و در مجلس فحش مي خوريم، البته مجلس كه گذشت ولي بهرحال من تحملم بالاست و اين را شما مي توانيد از افرادي كه با من كار كردند بپرسيد. هم بوكس و هم نمايندگي مردم در مجلس با روحيه من سازگاري دارد چون من با همه گرم هستم و سعي مي كنم با همه كار كنم.

*از قرار معلوم خود شما در دوران جواني يكي از بوكسورهاي كشور بوديد، آيا در دوره ورزشكاري خود به مدالي هم دست پيدا كرديد؟

نه، من با تيم ملي تمرین مي كردم ولي به آن درجه اي نرسيدم كه با تيم به مسابقات اعزام شوم و بتوانم به مدالي دست پیدا کنم.

*بوكس هميشه يكي از رشته هاي مدال آور براي كاروان ورزشي ايران بوده است، چقدر به كسب مدال در المپيك اميدوار هستيد؟

در المپيك آسيايي بله اما المپيك جهاني تا حالا كه نبوده اميدواريم شویم، در المپيك لندن حق ما را علنا ضايع كردند و فشار ما باعث شد كه داور مسابقه را از دهكده مسابقات بيرون كنند. من حتي به اين هم بسنده نكردم و پي گير محروميت هميشگي او از داوري بودم. در هر صورت بوكس در المپيك جهاني شرايط سختي دارد، از شب اول بازی های المپيك شروع مي شود و تا بعد از اختتاميه هم ادامه پيدا مي كند. بازي ها هم يك حذفي هست. ما اگر به شب سوم يا چهارم برسيم كلاهمان را بالا مي اندازيم. واقعا شرايط المپيك از جهاني و آسيايي به مراتب سخت تر است.

*رييس كميته ملي المپيك از وزير ورزش و جوانان گلايه داشته، از طرف ديگر مي بينيم رييس فدراسيون كشتي براي رييس جمهور نامه انتقادي مي نويسد، نظر شما در اين رابطه چيست؟

من در سياست آقايان دخالت نمي كنم، بايد ديد اين انتقادات چقدر به نفع ورزش كشور است، هنوز كسي اين حرف ها را آناليز نكرده كه براي همه روشن شود موضوع از چه قراري است ولي بطور كلي با اين كشمكش ها مخالفم. براي بهبود شرايط ورزش كشور همه بايد كمك كنيم.

*برخي معتقدند كه وزير ورزش در حوزه برخي فدراسيون ها دخالت مي كند، آيا تا به امروز اين دخالت در فدراسيون تحت مديريت شما اتفاق افتاده است؟

خير، آقای وزير تا امروز در كار ما دخالت نكرده و تا حد وسعي كه داشتند با ما همكاري هم كرده اند. مطمئنا اگر دولت به ورزش بودجه بيشتري تزريق كند دست مديران براي كار بازتر می شود و میزان دخالت افراد دیگر به حداقل می رسد. متاسفانه برخي مواقع بودجه اي را به تصويب مي رسانند و مديران بر اساس آن برنامه ريزي مي كنند بعد به يكباره در اواسط كار درصدي از بودجه تصويب شده را كم مي كنند كه اين صدمه زيادي به كار مي زند.

ادامه دارد...

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان