تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۵
باز شدن قفل رابطه آمریکا و کوبا پس از 88 سال

اوباما در سفری تاریخی وارد هاوانا شد

باراک اوباما شب گذشته برای انجام سفر تاریخی و دیدار با رهبر کمونیست کوبا وارد هاوانا شد.
رویداد24- باراک اوباما شب گذشته برای انجام سفر تاریخی و دیدار با رهبر کمونیست کوبا وارد هاوانا شد.

این دیدار دو روزه اولین سفر یک رئیس جمهور آمریکا به هاوانا از زمان سفر ۸۸ سال پیش کلوین کولیج است که در دهه ۱۹۲۰ رئيس جمهور آمریکا بود.

اوباما با رائول کاسترو رئیس جمهور کوبا دیدار می کند و دو رهبر درباره تجارت و اصلاحات سیاسی صحبت خواهند کرد. دیدار با فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا، در دستور کار آقای اوباما نیست.

او پس از ورود به هاوانا در توییتی نوشت:‌ "چشم انتظار ملاقات مستقیم با مردم کوبا و شنیدن صدای آنها هستم."

در آستانه سفر تاریخی رئیس جمهور آمریکا به هاوانا بیش از ۲۰۰ نفر از منتقدان دولت کوبا و مخالفان بهبود روابط دو کشور دستگیر شدند. به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی اغلب دستگیری‌ها در مناطق شرقی کوبا رخ داده است.

پلیس ده ها تظاهرکننده متعلق به گروه زنان سفیدپوش را از مقابل یک کلیسا، هنگام تلاش برای برگزاری اعتراضات هفتگی، با خود برد. بانوان سفیدپوش همسران زندانیان سیاسی کوبا بودند.

با این حال جو عمومى در هاوانا موافق سفر اوباماست. 

اوباما که با همسر و دو دخترش به کوبا رفته، ساعاتی پس از فرود با کارکنان سفارت آمریکا دیدار کرد و گفت که این سفر "یک دیدار تاریخی و یک فرصت تاریخی است."

ناظران معتقدند که این دیدار به معنی چرخشی عظیم در روابط آمریکا و کوباست.

روابط دو کشور در پی انقلاب کوبا در سال ۱۹۵۹ و به قدرت رسیدن فیدل، برادر رائول کاسترو، رهبر فعلی، با بحران روبه‌رو و در سال ۱۹۶۱ کاملا قطع شد.

اوباما قرار است با رائول کاسترو دیدار کند، اما دیداری با فیدل، رهبر انقلاب کوبا که اکنون ۸۹ سال دارد، در نظر گرفته نشده‌است.

گزارش‌ها حاکی‌ است که فیدل کاسترو با تردید و بدبینی به سیاست‌های جدید برادرش در احیای روابط با واشینگتن می‌نگرد. 

امروز اوباما و  کاسترو در مراسم رسمی شام در کنار هم خواهند نشست، در یک کنفرانس خبری شرکت خواهند کرد و درباره تجارت میان دو کشور بحث خواهند کرد.

تحریم های ۵۴ ساله اقتصادی آمریکا علیه کوبا همچنان برقرار است و فقط می تواند با رای کنگره ملغی شود. در همین حال کوبا همچنان نسبت به اشغال خلیج گوانتانامو توسط ارتش آمریکا اعتراض دارد.

با این حال خبرنگاران ما می گویند که گام های بلندی در جهت بهبود روابط برداشته شده است.

رهبران دو کشور در دسامبر ۲۰۱۴ موافقت کردند یخ روابط را بشکنند. روابط آنها پس از انقلاب ۱۹۵۹ و اخراج دولت نزدیک به آمریکا در هاوانا قطع شد.

از آن سال تاکنون دو طرف قراردادهای ارتباطات راه دور امضا کرده اند و قرار است پروازهای مستقیم میان دو کشور راه بیافتد. به علاوه دو طرف درباره افزایش همکاری های پلیسی و محیط زیستی به توافق رسیده اند.

اوباما روز چهارشنبه برای اولین بار از زمان قطع روابط نامه ای را مستقیما به کوبا پست کرد.

روز یکشنبه هم شرکت هتل های استاروود با قراردادی برای نوسازی چند هتل در هاوانا موافقت کرد تا اولین شرکت آمریکایی شود که به این کشور بازمی گردد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان