تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۵

آدم كش، ترور و وحشت نبايد مورد حمايت قرار بگيرد

هر انسان آزاده اي اين حملات را محكوم ميكند. آدم كشي، و ايجاد ترور و وحشت نميتواند و نبايد مورد حمايت قرار بگيرد. بي شك مرتكبين اين حملات بايد سريعا مورد مجازات قرار بگيرند.
رویداد24- حمید بعیدی نژاد عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در یاداشتی نوشت: باز هم در ادامه ي انفجارات قبلي در فرانسه، تركيه و چند شهر اروپايي و آمريكايي، گروههاي تروريستي اينبار شهر بروكسل را هدف قرار دادند. بروكسل اينبار بنحو شديدي تا اين لحظه هدف چهار انفجار انتحاري شديد قرار گرفته است. ابعاد موضوع هنوز كاملا روشن نيست. نه تنها پليس بلژيك بلكه پليس هلند بلافاصله از مردم و اتباع خود خواستند كه در خانه ها بمانند. فرانسوا هولاند رئيس جمهور فرانسه اعلام كرد كه اين اروپاست كه مورد حمله قرار گرفته است و "ما اينك در جنگ بسر مي بريم". 

هر انسان آزاده اي اين حملات را محكوم ميكند. آدم كشي، و ايجاد ترور و وحشت نميتواند و نبايد مورد حمايت  قرار بگيرد. بي شك مرتكبين اين حملات بايد سريعا مورد مجازات قرار بگيرند. 

اما واقعا انسان در نمي يابد كه با وجود اذعان به وجود جنگ در اروپا چرا اينقدر در برابر قلب مركز طراحي و اجراي اين نوع عمليات تروريستي در عراق و بويژه سوريه مماشات ميشود. جز اين به ذهن انسان نمي رسد كه حرص و ولع بهره منديهاي سياسي در سياستمداران خيلي وقتها بر قصد ريشه كن كردن مركز اين خشونت غالب ميشود و نتيجه آن هم ميشود كُندي در اقدام عملي و فوري براي مقابله با تروريستها. اما بپذيريم كه ديگر راهي نمانده است. بايد تمام عزم خود را جزم كنيم كه ملاحظات سياسي را كنار بگذاريم و تصميم جدي براي مقابله با داعش و تمامي ديگر گروههاي تروريستي را عملي كنيم. مردم بيگناه متاسفانه تاوان اين را ميدهند كه برخي از سياستمداران دوست دارند اين گروههاي تروريستي بمانند تا بتوانند به برخي اهداف سياسي آنان كمك كنند. بگذاريد خود را فريب ندهيم، اگر مايليم اين گروههاي تروريستي بمانند تا به اهداف برخي سياستها كمك كنند، بايد خطر اين را هم بپذيريم كه بر صورت خود ما و مردم هم پنجه بكشند و از اين دست عمليات تروريستي را هم شاهد باشيم.

 امروز مردم خيلي از شهرهاي سوريه مرتبا چنين دردهاي جانكاه و عميقي را تحمل مي كنند. شهرهايي در زير گلوله و آتش، و عمليات نظامي روزمره كه طي اين درگيريها گروههاي متعددي از خودي و بيگانه براي كنترل شهرها با هم در نبردي خونين هستند. حلب اين شهر تاريخي يكي از همين شهرهاست. شهري كه نيروهاي مختلف نظامي و شبه نظامي شامل نيروهاي داعش و جبهةالنصره در خارج از حومه شهر و نيروهاي نظامي مخالف دولت بشار اسد در بخشهايي از داخل شهر مستقر شده اند و هر روز با حمايتهاي وسيع نظامي و مالي كه از آنان صورت مي گيرد، در تلاش براي اشغال بخشهاي ديگر شهر هستند. شهر حلب امروز شهري است با دو قلمرو. منطقه اصلي شهر با جمعيتي حدود ششصد هزار نفر كه دو سوم كل جمعيت حلب را شامل ميشود كه در كنترل نيروهاي دولتي است و بخشهايي ديگر از شهر با جمعيتي حدود سيصد هزار نفر كه در كنترل مخالفين دولت سوريه قرار دارد. بله جنگ و كشته شدن انسانهاي بيگناه دير زمانيست كه در جريانست.  

 طي چند ماه گذشته با پشتيباني حملات هوايي روسيه،  نيروهاي ارتش سوريه توانستند پيشرويهاي خيلي مهمي در برخي نقاط مهم سوريه از جمله نواحي شهر حلب و بيرون راندن تروريستها از آن مناطق داشته باشند بطوريكه زنگهاي خطر براي حاميان گروههاي مخالف مسلح در سوريه بصدا درآمد. شرايط چنان تغيير يافت كه با تهديدات بعمل آمده بويژه توسط عربستان، روند پيشرفت مذاكرات گروههاي سوري در ژنو با ابهاماتي مواجه شد. بي شك چنانچه از روند پيشروي نيروهاي دولتي بر مي آمد، پيشروي نيروهاي نظامي سوريه در برخي نقاط از جمله در حلب ميتوانست به آزاد سازي مناطق راهبردي بيشتري هم بينجامد. چرا كه در كنار آزادسازي مناطق مهمي از شهرها، راهها و مسيرهاي بسيار مهم مواصلاتي و انتقال كمكهاي لجستيك در اين كشور نيز در اختيار نيروهاي دولتي سوريه قرار گرفته بود. اما ظاهرا فشارها و تهديدات سياسي داير بر خطر بن بست در فرآيند سياسي مذاكرات گروههاي سوري در ژنو، روسها را مجاب نمود كه به حملات نيروهاي هوايي خود وقفه اي داده و براي امكان پيشرفت مذاكرات درسطح سياسي، هواپيماهاي جنگنده خود را از سوريه خارج نمايند. 

 اينك با توازني كه در جبهه هاي نبرد محقق شده است، بايد انتظار داشت كه گروههاي مسلح غير "داعش"و "جبهة النصره" و حاميان منطقه اي و فرا منطقه اي آنها، بين پيشرفت در مذاكرات سطح سياسي در ژنو و يا امكان حذف نظامي از صحنه عملي سوريه يكي را انتخاب كنند. دولت سوريه با ابتكار عمل نيروهاي خود و با همكاريهاي نزديك نظامي روسيه، همكاريهاي مستشاري ايران و انگيزه هاي نيروهاي داوطلب شركت كننده در درگيريهاي سوريه، بخوبي توان نظامي خود را با طراحي مجموعه عملياتي كه در اين هفت ماه گذشته به آزاد سازي مناطق مهمي در نواحي مختلف انجاميد نشان داده است. 

 مداليته حل و فصل بحران سوريه كاملا مهياست و اگر اراده ي سياسي وجود داشته باشد دولت و گروههاي سوريه با ايجاد فضاي جديد ميتوانند با تعيين نقشه راه مشخصي كه چارچوب آنرا قطعنامه شوراي
نظرات شما
پیشخوان