تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۲۷ آذر ۱۳۹۴

کاهش قیمت قارچ فله‌ای به کیلویی 5000 تومان

رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان از کاهش مصرفقارچ در سال جارزی و کاهش قیمت قارچ فله‌ای به کیلویی 5000 تومان خبر داد.

محمدحسن افشار در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به آمار تولید قارچ از ابتدای سال بیان کرد: در شش ماه اول سال تولید قارچ مناسب نبود و با آغاز تابستان نیز به دلیل مشکلاتی که در تولید کمپوست وجود داشت، تولید با افت شدید روبرو شد و در طول سه ماه تنها حدود 40 هزار تن تولید داشتیم اما در فصل پاییز به ویژه در آبان ماه تولید افزایش خوبی یافت و در حال حاضر روزانه به طور متوسط حدود 500 تن قارچ تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه با افزایش تولید و کاهش تقاضا قیمت قارچ نیز کاهش یافته است، ادامه داد: قیمت فله‌ای هر کیلوگرم قارچ درجه یک کیلویی 5000 تومان، قارچ درجه دو 3500 تومان و قارچ درجه سه حدود 3000 تومان است. در واقع متوسط دریافتی تولیدکننده رقمی حدود 4200 تومان است در حالیکه هزینه قارچ تمام‌ شده برای تولیدکننده حدود 5800 تومان می‌شود.

رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان قارچ‌های خوراکی در خصوص سرانه مصرف قارچ اظهار کرد: سالانه 120 هزار تن قارچ تولید می‌شود که حدود 20 هزار تن آن صادر و بقیه در بازار داخل مصرف می‌شود.

به گفته افشار، با توجه به جمعیت حدود 80 میلیون نفری کشور، 20 هزار تن قارچ در صنایع غذایی مصرف می‌شود، با مصرف 80 هزار تن تازه‌خوری، مصرف سرانه هر نفر یک کیلوگرم است.

وی افزود: میانگین مصرف سرانه جهانی یک و نیم کیلوگرم، میانگین مصرف سرانه در چین و آمریکا پنج کیلوگرم و در اروپا چهار کیلوگرم است.

رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان قارچ‌های خوراکی با بیان اینکه در صادرات قارچ مشکلات ساختاری وجود دارد، افزود: این مشکلات مربوط به حمل و نقل است، زیرا وسیله حمل و نقل مجهز نداریم؛ بنابراین نمی‌توانیم قارچ را با کیفیت خوب در بازارهای خارجی عرضه کنیم. قیمت هواپیما نیز گران و در نتیجه حمل هوایی محدود است.

وی لازمه صادرات را همکاری و هماهنگی بین وزرات صنعت، معدن، تجارت و وزارت راه و شهرسازی دانست و بیان کرد: باید بتوانیم قارچ را به صورت تازه، با سرعت زیاد و طی 24 ساعت به بازار هدف برسانیم. در حال حاضر بیشتر صادرات قارچ به عراق است. به امارات، دبی و کشورهای همسایه شمالی نیز صادرات داریم که البته میزان آن کم است. بازار روسیه نیز می‌تواند بازار هدف خوبی باشد اما تا به حال نتوانستیم در این زمینه موفق عمل کنیم.

رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان قارچ‌های خوراکی همچنین عرضه قارچ را بیشتر از تقاضای این محصول دانست و گفت: میزان تولید قارچ نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نکرده است اما سال گذشته بازار مصرف بهتر بود و امسال کاهش مصرف داشتیم؛ بنابراین باید برای صادرات تلاش کنیم.

برچسب ها: قارچ
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان