تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۶
نمایندگان مجلس در گفت‎وگو با با رویداد۲۴ درباره بدعهدی بانک ملت در قرارداد با جایگاه‎داران سوخت مطرح کردند:

بانک ملت به امنیت جایگاه‎داران خدشه وارد کرد /در صورت ادامه این چالش کمیسیون‎های انرژی و اقتصادی مجلس ورود می‌کنند

روابط جایگاه داران سوخت کشور و بانک ملت به یک چالش جدی و اساسی تبدیل شده است؛ چالشی که در صورت عدم ورود به موقع مسوولان می‎تواند مردم را با مشکلات بسیاری روبرو کند از جمله اجبار در پرداخت پول نقد برای دریافت سوخت در جایگاه‎ها.

بانک ملت به امنیت جایگاه داران خدشه وارد کرد / در صورت ادامه این چالش کمیسیون های انرژی و اقتصادی مجلس ورود کنند

رویداد۲۴-  روابط جایگاه داران سوخت کشور و بانک ملت به یک چالش جدی و اساسی تبدیل شده است؛ چالشی که در صورت عدم ورود به موقع مسوولان می تواند مردم را با مشکلات بسیاری روبرو کند از جمله اجبار در پرداخت پول نقد برای دریافت سوخت در جایگاه‎ها.

بانک ملت در اواسط دهه هشتاد با ارائه کیف پول الکترونیکی در جایگاه‌های سوخت سراسر کشور امکانی را فراهم کرد تا مردم بتوانند از این طریق مبلغ را به حساب جایگاه‌داران واریز کنند. 

از طرفی بانک ملت با انعقاد قراردادی با سندیکای جایگاه‌داران سوخت متعهد شد که پس از هر تراکنش، 20 ریال را به حساب سندیکا واریز کند. هرچند شرکت به‌پرداخت مکررا مدعی شده بود بانک ملت هیچ بدهی به جایگاه‌داران سوخت ندارد ولی رییس هیات مدیره انجمن صنفی جایگاه‌داران سوخت مجددا منکر این ماجرا شد.

پس از گذشت سال‌ها و به جز ماه‌های ابتدایی، نه‌تنها این مبلغ توسط بانک ملت به حساب سندیکا واریز نشده که حتی اصل پول در بسیاری از مواقع با تاخیرهای طولانی پرداخت شده است. پس از این بدعهدی بانک ملت، سندیکای جایگاه‌داران سوخت تصمیم گرفت که دستگاه‌های الکترونیکی بانک ملت را از تمام جایگاه‌ها جمع و یا غیر فعال کند.

در همین رابطه به سراغ دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رفتیم تا نظرات آن‌ها را راجع به این روند موضوع و چالش‌های پیشروی آن جویا شویم.

متاسفانه بانک ملت به تعهدات خود عمل نکرده است

سیدناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در رابطه با عدم پرداخت مطالبه سندیکای جایگاه‌داران سوخت توسط بانک ملت گفت: ما مدتهاست که داریم شعار دولت الکترونیک را می‌دهیم تا کارها بیشتر به سمت الکترونیکی شدن برود و پول کمتر بصورت دستی و سنتی جابجا و رد و بدل شود. 

وی افزود: بانک ملت از سال‌ها قبل دستگاه‌های الکترونیکی را با عنوان کیف پول الکترونیکی در جایگاه‌های سوخت نصب کرده بود تا مردم راحت باشند و در همین راستا قراردادی هم با سندیکای جایگاه‌داران سوخت منعقد کرده بود که به ازای هر تراکنش، مبلغی به این سندیکا تعلق گیرد، اما شنیده‌ها دال بر این دارد که متاسفانه نه تنها این اتفاق نیافتاده که حتی اصل پولی هم که باید به جایگاه‌داران برگردد در برخی مواقع با تاخیر به حساب آن‌ها واریز شده است.

موسوی لارگانی ادامه داد: اگر فردی یک روز بدهی‌اش را به بانک با تاخیر پرداخت کند با جریمه و دیرکرد، پول را از شخص پس می‌گیرند و چطور می‌شود که خود بانک در پرداخت پول تاخیر کند بدون آنکه حتی یک ریال بیشتر به خاطر این دیرکرد واریز کند؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس راجع به جابجایی این حجم بالای پول نقد در جایگاه‌های سوخت افزود: به نظرم با این کار بانک ملت به امنیت جایگاه‌داران سوخت خدشه وارد شده و افرادی که در آنجا کار می‌کنند با مشکل روبرو شده‌اند و این مشکل به همان اندازه هم برای مردم ایجاد شده است. وقتی یک حجمی از پول، دست کارگران جایگاه و یا در آن مکان باشد حتماً باعث بروز یکسری حوادث و ناامنی می‌شود که جا دارد در اسرع وقت از این کار جلوگیری شود.

احتمال دارد در هفته‌های آتی نمایندگان به موضوع ورود پیدا کنند

سیده فاطمه ذوالقدر، نماینده تهران در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در مورد چالش اخیر بانک ملت و سندیکای جایگاه‌داران سوخت گفت: بانک ملت طبق قرارداد می‌بایست به تعهد خود عمل می‌کرد و اکنون باید بررسی شود که چرا این اتفاق نیافتاده است. چندی روز است که بطور وسیع شنیده می‌شود که می‌گویند پول نقد در جایگاه‌های سوخت ارائه کنید و این سیستم‌های بانک ملت که در گذشته این امکان پرداخت را می‌داد غیر فعال شده است که به هر تقدیر این روند، اتفاق خوبی نبود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در رابطه با جابجایی پول نقد در جایگاه‌های سوخت افزود: به هرحال نگهداری پول در این حجم بالا که در جایگاه‌ها جابجا می‌شود بسیار خطرناک است. اکنون باید موضوع به بحث گذاشته شود تا رضایت حداکثری ایجاد شود. بانک ملت ضمن پرداخت مطالبه سندیکا می‌بایست اصل پول را هم به موقع به جایگاه‌داران پرداخت می‌کرد و نباید مدتی این مبلغ هنگفت را در بانک نگه می‌داشت.

ذوالقدر در پایان تصریح کرد: اگر این چالش همچنان ادامه داشته باشد کمیسیون‌های انرژی و اقتصادی ورود پیدا می‌کنند تا با بررسی‌های بیشتر تصمیماتی گرفته شود که رضایت همگان و مخصوصاً مردم ایجاد شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان