تاریخ انتشار: ۱۹:۴۸ - ۲۷ آذر ۱۳۹۴
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار

چشم انداز بازار سرمایه مثبت است

هر چند تصور بر این است که ارز در بورس پوشش نوسان نرخ آن (بازار مشتقه ارزی) معامله می شود اما چنین قصدی نداریم و معاملات مبتنی بر اوراق ریالی خواهد بود.
رویداد 24: محمد فطانت - رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار  درباره راه اندازی بازار پوشش نوسان نرخ ارز،به ایرنا افزود: بر همین اساس قرار است پوشش نوسان نرخ ارز از طریق انتشار اوراق آتی و اختیار معامله انجام شود.
وی اعلام کرد بیش از 95 درصد این قراردادها به معاملات فیزیکی ارز منجر نمی شود و ادامه داد: بر پایه روش ها و سازوکارهایی که برای این امر تعبیه شده است، اگر در سررسید معامله ای صورت گیرد آن معامله با ریال خواهد بود و هیچ ارزی رد و بدل نمی شود.
فطانت درباره شرایط پساتحریم و الزام های آن گفت: اقتصاد کشور حتی پس از رفع تحریم ها همچنان با تنگنای مالی و نقدینگی روبرو خواهد بود.
بر پایه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که بیست و سوم تیرماه بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 (انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین به همراه آلمان) با حضور اتحادیه اروپا نهایی شد، در ازای کاهش برخی فعالیت های اتمی تهران، تحریم های هسته ای علیه این کشور لغو خواهد شد.
وی ادامه داد: با توجه به چشم انداز نفت، بودجه عمرانی کشور نیز برای اهرم کردن نظام تامین مالی و به سرانجام رساندن طرح های در دست انجام یا اولویت دار کافی نیست؛ بنابراین این امر به تغییر نگرش نیاز دارد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره درباره رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: بر پایه این سیاست ها، اقتصاد و تامین مالی پروژه ها باید مردمی باشد و مشارکت آحاد مردم در به سرانجام رساندن طرح ها تقویت شود.
وی تاکید کرد در این زمینه راه اندازی و تقویت بازار صکوک و همچنین بازار بدهی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و ادامه داد: با توجه به اینکه هم اکنون فصل تهیه بودجه و ارائه سیاست های برنامه ششم است می توان از این فرصت برای تغییر رویکرد و نگرش در این دو قانون بالادستی بهره گیری کرد.
برنامه ششم توسعه برای ارائه به مجلس شورای اسلامی در مرحله پایانی بررسی هیات دولت قرار دارد.
فطانت گفت: در دوره پساتحریم افزون بر بازار صکوک، نیاز به جذب سرمایه گذاری خارجی در قالب جذب منابع برای تامین مالی طرح ها از طریق انتشار صکوک نیز احساس می شود.
وی با طرح این پرسش که نخستین پرسش سرمایه گذاران خارجی میزان ریسک نوسان نرخ ارز است، تصریح کرد: بنابراین راه اندازی بازاری که بتواند ریسک نوسان نرخ ارز را از بین ببرد و به عبارت دیگر هجینگ را انجام دهد و چشم انداز آتی ارز را به تصویر بکشد، ضروری است.
هجینگ (Hedging) به معنای بیمه قیمت در برابر خطر احتمالی ناشی از نوسان قیمت در بازار است که استفاده از این امر می تواند در تسهیل فرایند کاری بانک ها، بیمه ها، بورس، صادرکنندگان و... موثر باشد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: بر پایه تجربه کشورهای دیگر، پوشش نوسان و بیمه نرخ ارز با ابزارهایی مبتنی بر قراردادهای آتی یا اوراق اختیار معامله ای انجام می شود که قابل عرضه در بازار بورس و سرمایه است.
وی تاکید کرد با سازوکار این ابزار نوسان نرخ ارز بسادگی پوشش داده می شود و افزود: بر پایه قانون رفع موانع تولید یکی از بایسته های دولت ارائه ابزارهایی برای پوشش نوسان نرخ ارز است. بر همین اساس شورای عالی بورس کلیات راه اندازی بازاری برای مدیریت این نوسان را تصویب کرد البته اجرای آن به الزاماتی نیاز دارد که به سرعت باید عملیاتی شود.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: طراحی ابزاری که در بازار سرمایه کشور مورد استفاده قرار می گیرد چه در بخش بازار صکوک و چه در بخش پوشش نوسان نرخ ارز زیر نظر پنج نفر از مجتهدان است که کمیته فقهی سازمان بورس را تشکیل می دهند؛
 به گفته او، نخستین دغدغه بازار سرمایه در تدوین روش ها و ابزارها تطبیق با موازین شرعی و اسلامی است بنابراین بر چنین ابزارهایی در بخش اجرا نظارت می شود.

فطانت درباره زمان راه اندازی بازار پوشش نوسان نرخ ارز گفت: اولویت بالایی در مورد بازار صکوک وجود دارد زیرا باید این بازار در قالب بودجه سال 1395 دیده شود تا نتیجه ای بر انتشار اوراق داشته باشد و البته این امر در حال پیگیری است.
وی یادآوری کرد بازار پوشش نوسان نرخ ارز را به روش های مختلفی می توان راه اندازی کرد و ادامه داد: یکی از بایسته های راه اندازی این بازار، تک نرخی شدن ارز است. اگر افق تک نرخی شدن ارز کوتاه مدت باشد و پس از رفع تحریم ها به ین هدف دست یابیم این بازار به سرعت راه اندازی می شود.
به گفته او، اگر تک نرخی شدن ارز در کوتاه مدت میسر نباشد، بازار مبتنی بر قیمت های بازار آزاد ارز خواهد بود که البته این امر پیچیدگی کار را افزایش می دهد اما از آنجا که بحث تک نرخی شدن ارز در دستور کار است، باید منتظر عملیاتی شدن آن بود.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد اگر تک نرخی کردن ارز طولانی شود راهکارهای دیگری را در نظر خواهیم گرفت.
وی گفت: راه اندازی بورس پوشش نوسان نرخ ارز به اجماع ملی نیاز دارد و همه نخبگان باید اطلاعات خوبی در آن زمینه داشته باشند.
فطانت افزود: باید دغدغه نخبگان را برطرف کرد و البته کارکرد رسانه ها در ایجاد روشنگری برای نخبگان و بازیگران اصلی بسیار بااهمیت است زیرا اگر اجماع فکری ایجاد شود سرعت اجرای این ابزار بالا می رود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره تاثیر افزایش نرخ ارز در بازار آزاد بر جریان سرمایه به سوی بورس گفت: نوسان ارزی اثرهای مثبت و منفی بر بخش های مختلف و صنایع دارد؛ به گونه ای که این نوسان، در صنایع مبتنی بر صادرات و ارزآور مثبت تلقی می شود.
فطانت افزود: اما برخی صنایع که بخش زیادی از مواد اولیه خود را از کشورهای دیگر وارد می کنند، به دلیل نبود سازوکارهایی که بتوانند از ارز دولتی استفاده کنند با مشکل روبرو می شوند؛ در نتیجه اثر نوسان نرخ ارز برای این صنایع منفی است.
وی تاکید کرد باید برآیند مثبت و منفی نوسان های گذشته نرخ دلار را به صورت مجزا در صنایع مختلف در نظر گرفت.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره پیش بینی برخی کارشناسان در زمینه روند مثبت بورس در سه ماه پایانی سال گفت: قیمت جایگزینی صنایع نسبت به قیمت بازاری آن بسیار بالاتر است.
وی یادآوری کرد گاهی قیمت تابلو 30 درصد قیمت یک صنعت در نرخ های جایگزینی است و ادامه داد: به طور طبیعی چشم انداز بورس بر پایه آنچه در دوره های مختلف اقتصادی وجود دارد، حرکت به سوی بالاست اما از سرمایه گذاران دعوت می کنم برای سرمایه گذاری به مشاوران و افراد دارای مجوز رسمی از سازمان بورس مراجعه کنند.
فطانت گفت: همچنین به افرادی که در بازار سرمایه حرفه ای نیستند توصیه می شود در صندوق های سرمایه گذاری مشترک سرمایه گذاری کنند.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: بازدهی بازار سرمایه با توجه به چشم اندازی که در کاهش نرخ سود بانکی متناسب با کاهش تورم وجود دارد، مثبت است.
فطانت ششم آذرماه از تصویب کلیات راه اندازی بازار مشتقه ارز در نشست شورای عالی بورس خبر داد.
حامد سلطانی نژاد- مدیرعامل بورس کالای ایران، نیز بیست و دوم آذرماه اعلام کرد: تشکیل بورس آتی ارز، باعث تسهیل ورود سرمایه های خارجی به بازار سرمایه ایران و تعمیق و بین المللی شدن این بازار می شود. افزون بر این سرمایه گذاری های مستقیم خارجی در بخش واقعی اقتصاد نیز گسترش خواهد یافت.
 
 منبع:  اخبار پولی مالی
نظرات شما
پیشخوان