تاریخ انتشار: ۱۸:۳۸ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۶

خشکسالی مهم‌ترین عامل تهدیدکننده حیات وحش ایران/ هشت گونه گربه‌سان در ایران وجود دارد

مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: امروز مهم‌ترین عامل تهدید حیات وحش ایران، خشکسالی است زیرا تداوم و استمرار خشکسالی در سال‌های اخیر منجر به ایجاد محدودیت در منابع غذایی حیات وحش به‌ویژه برای گوشتخواران و گربه‌سانان شده است.

رویداد۲۴-مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: امروز مهم‌ترین عامل تهدید حیات وحش ایران، خشکسالی است زیرا تداوم و استمرار خشکسالی در سال‌های اخیر منجر به ایجاد محدودیت در منابع غذایی حیات وحش به‌ویژه برای گوشتخواران و گربه‌سانان شده است.سیدمجید خرازیان‌‌مقدم با اشاره به عوامل مختلف تهدیدکننده جمعیت و گونه‌های حیات وحش کشور همچون تخریب زیستگاه، تصادفات جاده‌ای و شکار غیرمجاز گفت: امروز مهم‌ترین عامل تهدیدکننده حیات وحش ایران، خشکسالی است.

وی افزود: تداوم و استمرار خشکسالی در سال‌های اخیر منجر به ایجاد محدودیت در منابع غذایی حیات وحش به ویژه برای گوشتخواران و گربه‌سانان شده است.

مدیر کل دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر این موضوع که مدیریت نزولات جوی و بارش امکانپذیر نیست، اظهار داشت: مدیریت منابع آبی که منجر به تامین منابع آب شرب حیات وحش و حفظ پوشش گیاهی برای تغذیه حیوانات علفخوار و به تبع آن تامین منبع غذایی و طعمه گوشتخواران و صیادان می‌شود، نقشی مهم در حفظ گونه‌های حیات وحش دارد.

خرازیان‌مقدم با یادآوری گذشت بیش از شش دهه از انقراض شیر ایرانی و ببر خزری به عنوان دو گونه گربه‌سان بزرگ جثه و مهم ایران تصریح کرد: در حال حاضر هشت گونه گربه‌سان از جمله دو گونه گربه‌‌‌سان بزرگ جثه و مهم یعنی پلنگ ایرانی و یوزپلنگ آسیایی در ایران وجود دارد.

وی با اشاره به اقدام چهار سال قبل این دفتر در تدوین، ابلاغ و اجرای نقشه راه گربه‌سانان ایران با بهره‌گیری از ظرفیت‌های ستادی، همکاری گروه متخصصان گربه‌سانان IUCN و مشارکت ادارات کل محیط زیست استان‌ها و سمن‌های محیط زیستی فعال در این حوزه خاطرنشان کرد: معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست طی سال‌های گذشته اقدامات مهمی در زمینه حفظ حیات وحش به ویژه دو گونه گربه‌‌سانان بزرگ جثه و مهم یعنی پلنگ ایرانی و یوزپلنگ آسیایی انجام داده است.

مدیر کل دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در سال ۱۳۹۵ با همکاری گروه متخصصان گربه‌‌سانان IUCN، ویژه‌نامه گربه‌‌‌سانان چاپ و منتشر شد و امیدواریم به‌زودی ترجمه فارسی آن نیز در دسترس قرار گیرد.

خرازیان‌مقدم یکی دیگر از اقدامات مهم صورت گرفته در این حوزه را تدوین برنامه عمل پلنگ با همکاری موسسه تخصصی مطالعات پلنگ آسیایی از سوی دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد و ابراز داشت: این برنامه در سال ۱۳۹۵ به ادارات کل استانی ابلاغ شد و در حال اجرا است.

وی از تدوین و ارائه طرحی برای ایجاد ذخیره‌گاه طبیعی یوزپلنگ آسیایی در یکی از استان‌های کشور در سال آتی خبر داد و بیان کرد: هدف از ارائه این طرح، حفظ جمعیت کوچک باقیمانده از این گونه مهم در کشور است که به رغم تمامی تلاش‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته، شرایط مناسبی را ندارد.

مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست به ایجاد و راه‌اندازی مرکز نگهداری در اسارت یوزپلنگ آسیایی پردیسان اشاره کرد و یادآور شد: این مرکز سه سال قبل با هدف و دستورکار مشخص استفاده از موالید یوز پردیسان به عنوان مولد در ذخیره‌گاه‌های طبیعی و افزایش جمعیت این گونه مهم در پارک پردیسان ایجاد شد.

خرازیان‌مقدم اضافه کرد: فاز نخست پروژه تعریف شده برای این مرکز یعنی تکثیر یوز در اسارت با روش طبیعی، نتیجه مثبتی به دنبال نداشت و در نتیجه برای ورود به فاز دوم و امکان سنجی لقاح مصنوعی برای تکثیر یوز آماده می‌شویم.

وی نامگذاری روز ۳ مارس مصادف با ۱۲ اسفندماه سالروز برگزاری نخستین اجلاس سایتیس به نام روز جهانی حیات وحش را فرصتی برای توجه بیشتر تمامی آحاد جامعه در اقصی نقاط دنیا به اهمیت حفظ حیات وحش دانست و عنوان کرد: نخستین بار در سال ۱۳۹۲، بر اساس تصمیم ۶۸ مجمع عمومی سازمان ملل و به پیشنهاد کنوانسیون بین‌المللی گونه‌های در معرض خطر انقراض (سایتیس) این نامگذاری صورت گرفت.

مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری نقش ایران در بنیانگذاری کنوانسیون بین‌المللی گونه‌های در معرض خطر انقراض (سایتیس) گفت: امسال پنجمین سالروز یا سالگرد روز جهانی حیات وحش را پاس داشتیم.

خرازیان‌مقدم با اشاره به شعارهای روز جهانی حیات وحش امسال اظهار داشت: تمرکز و محور هر دو شعار «گربه‌های بزرگ جثه صیادان طبیعی در معرض تهدید» و «امروز کاری برای کمک به حفاظت از این مخلوقات با شکوه انجام بدهیم» بر گربه‌سانان بزرگ جثه است که در برخی کشورهای دنیا به شدت در معرض تهدید هستند.

وی ضمن تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از فرصت‌هایی همچون روز جهانی حیات وحش برای ایجاد عزم و مشارکت عمومی به منظور حفظ گونه‌های باقیمانده طبیعت ایران به ویژه دو گونه گربه‌سان بزرگ جثه و مهم یعنی پلنگ ایرانی و یوزپلنگ آسیایی تصریح کرد: اقدامات صورت گرفته برای بزرگداشت این روز با همین هدف برنامه‌ریزی می‌شود و امسال نیز هماهنگی‌های لازم با معاونت آموزش و پژوهش و روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، همچنین ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌‌ها برای اطلاع‌‌رسانی و افزایش حساسیت و آگاهی عمومی جامعه درباره موضوع حیات وحش، اهمیت حفظ زیستگاه‌ها و عوامل تهدید گونه‌ها صورت گرفت.

مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست به پیشنهادهای ارائه شده به ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها مبنی بر اطلاع‌رسانی فراگیر شعارهای روز جهانی حیات از طرق مختلف همچون استفاده در سربرگ مکاتبات اداری اشاره و خاطرنشان کرد: این پیشنهادها در کنار پیشنهادهای دیگری همچون بهره‌گیری از تجارب سمن‌های تخصصی حیات وحش در استان‌ها و تجربیات جوامع بومی و محلی برای جلب مشارکت عمومی، پخش کلیپ‌ها و مستندهای مرتبط از شبکه‌های صدا و سیما استانی با هدف جلب توجه عمومی به اهمیت موضوع ارائه شد.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان