تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۵
وال‌استریت ژورنال:

رقابت ایران و عربستان نشست نفتی دوحه را بی‌اثر کرد

یک روز مانده به گردهمایی جهانی نفتی در دوحه، ایران اعلام کرد که هیچ نماینده‌ای به این نشست اعزام نخواهد کرد.
رویداد24- یک روز مانده به گردهمایی جهانی نفتی در دوحه، ایران اعلام کرد که هیچ نماینده‌ای به این نشست اعزام نخواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل رویداد24 به نقل از وال‌استریت ژورنال، یک هفته پیش عربستان قیمت فروش نفت سبک خود به مشتریان آسیایی را 10 سنت در هر بشکه کاهش داد. سه روز بعد، ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین رقیب این پادشاهی به طی اقدامی مشابه قیمت نفت خود برای همان مشتریان را 10 سنت کاهش داد.

این جنگ قیمت بیانگر تنش‌های نهفته میان عربستان و ایرانی است که روز شنبه اعلام کرد در نشست روز یکشنبه در قطر که با حضور بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان برگزار می‌شود، شرکت نخواهد کرد. قرار است در این نشست توافقی میان اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) مانند عربستان و کشورهای غیرعضوی مانند روسیه انجام شود مبنی بر اینکه روند افزایشی تولید نفت که منجر به اشباع بازار و افت قیمت نفت به پائین ترین حد خود در یک دهه اخیر شد، متوقف شود.

اما به گفته مقامات تحلیلگران نفتی، دشمنی مداوم میان ایران و عربستان باعث شده دستیابی به هرگونه توافقی در این زمینه کمرنگ یا حتی غیرممکن شود. و عربستان اعلام کرده تا زمانیکه ایران با محدود کردن تولیدات خود موافقت نکند، این پادشاهی نیز دست به چنین اقدامی نخواهد زد.

از سوی دیگر ایران روز شنبه اعلام کرد که به توافق محدود کردن میزان تولیدات نخواهد پیوست و هیچ نماینده‌ای هم برای نشست دوحه اعزام نخواهد کرد. غیبت یک نماینده ایرانی در نشست دوحه، اعتبار هرگونه توافقی را تضعیف خواهد کرد.

یک کارشناس نفتی در لندن گفت: ازنظر بسیاری این شرایط به‌طور کلی بیانگر رقابت میان ایران و عربستان است.

ایران و عربستان نماینده دو مذهب سنی و شیعه در اسلام هستند و در درگیری‌های منطقه‌ای با حمایت از فرقه‌های متفاوت در جنگ داخلی سوریه و ناآرامی‌ها در یمن، در جبهه مخالف هم قرار دارند. ریاض طی سال گذشته روابط دیپلماتیک خود با ایران را به دلیل حمله خودسرها به سفارت این کشور در تهران که در پی اعدام یک شیخ برجسته شیعی رخ داد، قطع کردند.

حال به نظر می‌رسد آن شکاف‌ها به سیاست‌های انرژی هر دو کشور سرایت کرده؛ از یک‌سو ایران سعی دارد با پایان یافته تحریم‌های غربی به واسطه افزایش صادرات اصلی خود، جایگاه خود در منطقه را بازسازی کند و از سوی دیگر عربستان تلاش می‌کند در شرایطی که با کمبود نقدینگی مواجه شده و آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین متحدش به تنظیم مجدد روابط با ایران می‌اندیشد، نفوذ خود در منطقه را حفظ کند.

بانک آمریکایی مریل لینچ روز چهارشنبه طی یادداشتی تاکید کرد: «سیاست‌های خاورمیانه می‌تواند یک‌بار دیگر اقتصادهای نفتی را مغلوب کند.» این بانک هشدار داد که تداوم این تنش‌ها میان دو کشور در مورد سیاست‌های نفتی ممکن است قیمت نفت را حتی به 10 دلار در هر بشکه برسد.

افت شدید قیمت نفت طی دو سال گذشته به هر دو کشور ایران و عربستان ضربه زده؛ عربستان روزنامه 10 میلیون بشکه نفت استخراج کرده و صادراتش بیش از هر کشور دیگری بوده است. ایران حدود 3.3 میلیون بشکه استخراج نفتی داشته و تلاش دارد آن را به روزانه 4 میلیون بشکه برساند.

برخی معتقدند احتمال دارد این تنش‌ها منجر به نهایی شدن توافقی طی روز یکشنبه شود که بندهای مبهمی دارد و احتمالا ایران را شامل نمی‌شود.

مقامات نفتی حوزه خلیج‌فارس در محافل خصوصی می‌گویند روز یکشنبه یک توافق میان کشورهای حاضر نهایی خواهد شد. و اگر عربستان از توافق برای متوقف کردن روند افزایشی تولیدات حمایت نکند، قیمت نفت بار دیگر کاهش خواهد یافت.


نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان