تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
اولین پس لرزه ناکامی سعودی ها در تقابل تفتی با ایران

کاهش قیمت نفت در پی شکست نشست اوپک

به دنبال اقدام عربستان در نشست دوحه و عدم حصول توافق در این اجلاس اعضای اوپک قیمت جهانی نفت به یکباره کاهش یافت.
رویداد24- به دنبال اقدام عربستان در نشست دوحه و عدم حصول توافق در این اجلاس اعضای اوپک قیمت جهانی نفت به یکباره کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز گزارش داد که به دنبال درخواست عربستان سعودی برای پیوستن ایران به موضوع فریز کردن تولید نفت در نشست روز یک شنبه اعضای اوپک در دوحه و ناکامی اعضا در دستیابی به یک توافق در این زمینه، قیمت نفت خام در بازارهای آسیا در روز دوشنبه سریعا کاهش یافت.

مقامات سعودی نتوانستند دعوای دیپلماتیک و رقابت منطقه ای خود با ایران را از نشست فریز نفتی دور نگه دارند و اصرار آن ها بر گنجاندن بندی مرتبط با ایران منجر به آن شد که نشست نفتی دوحه قطر برای تثبیت سقف تولید کشورهای تولید کننده نفت موسوم به فریز نفتی بدون توافق و رسیدن به نتیجه پایان یافت.

پیش‌تر برخی منابع از پافشاری عربستان و کارشکنی این کشور در راه رسیدن این نشست به توافق خبر داده بودند.

عربستان در این نشست همچنان بر پیوستن ایران به این توافق و عدم افزایش صادرات نفت ایران تا پایان این نشست تأکید کرده است.

این در حالی است که وزیر نفت ایران بارها اعلام کرده است تولید نفت ایران باید به سطح پیش از تحریم ها بازگردد و پیوستن به فریز نفتی به مثابه ادامه تحریم نفت ایران خواهد بود.

در حالی که عربستان پیش از این اعلام کرده بود حتی بدون شرکت ایران از طرح فریز نفتی حمایت خواهد کرد دقیقا در آستانه برگزاری اجلاس روز یکشنبه اوپک در دوحه، با چرخشی 180 درجه موضع خود را تغییر دادو اعلام کرد: حمایت ما از این طرح تنها به شرط حضور ایران در این اجلاس خواهد بود.

بلومبرگ پیش از این اعلام کرده بود عربستان تلاش می‌کند تا بندی را در پیش نویس که مرتبط با ایران است، تغییر دهد.

براساس این گزارش، پس از شکست نشست دوحه قیمت نفت خام «نیمکس» برای تحویل در ماه مه نسبت به روز یک شنبه 6.7 درصد پایینتر فروخته شد و به 37.68 دلار در هر بشکه رسید. 

قیمت نفت خام برنت نیز برای تحویل در ماه ژوئن 6.7 درصد کاهش یافت و به 40.18 دلار رسید. 

این درحالیست که اعتصاب کارکنان نفت کویت و کاهش 60 درصدی تولید این کشور باعث شده بود که کارشناسان پیش بینی کنند در روز دوشنبه قیمت نفت افزایش می یابد. 
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان