تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۵
گزارش رویداد۲۴ از آرایش سیاسی و فراکسیونی مجلس دهم:

مرگ و زندگی رهروان ولایت در دستان لاریجانی

در حالیکه تحلیلگران سیاسی ماهیت مجلس دهم را یک عامل تعیین کننده در نتیجه انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری در خرداد سال آینده می‌دانند، در فاصله ۱۰ روز تا مرحله دوم انتخابات مجلس دهم هنوز آرایش سیاسی و فراکسیونی مجلس بعدی به رغم مشخص شدن اکثریت کرسی‌های بهارستان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
رویداد۲۴- در حالیکه تحلیلگران سیاسی ماهیت مجلس دهم را یک عامل تعیین کننده در نتیجه انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری در خرداد سال آینده می‌دانند، در فاصله ۱۰ روز تا مرحله دوم انتخابات مجلس دهم هنوز آرایش سیاسی و فراکسیونی مجلس بعدی به رغم مشخص شدن اکثریت کرسی‌های بهارستان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش رویداد۲۴، مجلس نهم در حالی روزهای پایانی عمر خود را سپری می‌کند که فراکسیون رهروان با عضویت قریب به ۱۴۰ نماینده حول محوریت علی لاریجانی بازیگر اصلی تصمیمات مجلس است.

از آنجایی که در این دوره از انتخابات نیز بخش زیادی از اعضای این فراکسیون اکثریت به لطف حضور در لیست‌های امید و صدای ملت موفق به حضور مجدد در دوره بعدی بهارستان شده‌اند، پیش بینی‌ها حاکی از آن است که رهروان ولایت در مجلس دهم به فعالیت خود ادامه دهد.

از یک طرف، حضور مجدد چهره‌های کلیدی این فراکسیون در مجلس از جمله علی لاریجانی و کاظم جلالی و از طرف دیگر قرابت سیاسی این جریان با حامیان دولت به ویژه در موضوعاتی مثل برجام نیز مزید بر علت شد که این فرضیه قوت بیشتری بگیرد تا در ‌‌نهایت رهروان ولایت در فضای رسانه‌ای کشور در کنار اصلاح طلبان و اصولگرایان سومین قدرت دیگر بهارستان باشد.

با این حال طی هفته‌های اخیر اخباری مبنی بر رایزنی اصولگرایان مجلس نهم با لاریجانی شنیده می شود تا به راحتی معادلات را بر هم زند و آرایش سیاسی مجلس در آستانه دگرگونی قرار دهد.

نخستین بار حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیته هفت نفره اصولگرایان بود که در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ از این جلسات پرده برداشت و گفت: «در این جلسات صحبت‌هایی مبنی بر تشکیل یک فراکسیون فراگیر اصولگرایی در مجلس مطرح شد تا در ‌‌نهایت نمایندگان اصولگرای مجلس و همچنین آنانی که در جریان اصلاح طلبی قرار نمی‌گیرند به عضویت آن درآیند.»

نکته حائز اهمیت جلسات کمیته هفت نفره اصولگرایان با لاریجانی آنچنان که نقوی حسینی گفته بود، انحلال فراکسیون رهروان بود که البته از سوی اعضای شورای مرکزی این فراکسیون بی‌پاسخ نماند.

بهروز نعمتی یکی از اعضای شورای مرکزی فراکسیون رهروان در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ اعلام کرد که «فراکسیون رهروان به فعالیت خودش در مجلس بعدی ادامه خواهد داد و در این میان با دیدگاه سایر نمایندگان کاری ندارند. هرکسی که تمایل داشت می‌تواند در این فراکسیون فعالیت و در غیر این صورت می‌تواند فراکسیون مدنظر خود را حمایت کند. البته توقع ما از آقای لاریجانی چنین است تا‌‌ همان گونه که ما او را تنها نگذاشتیم او فراکسیون را تنها نگذارد.»

البته رایزنی‌های اخیر لاریجانی فقط منحصر به اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم نبوده و آنچنان که مطرح است تاکنون جمعی از اعضای شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت و حتی اصلاح طلبان با وی دیدار کردند که به نظر می‌رسد طرفین برای تعیین آرایش سیاسی مجلس آینده مطالباتی را مطرح کرده‌اند که تعیین هیات رییسه مجلس از جمله مهم‌ترین مباحث یاد شده در این جلسات است.

محمدعلی وکیلی یکی از منتخبین اصلاح طلب مردم تهران در مجلس به رویداد۲۴ توضیح می‌دهد که اصلاح طلبان نه به صورت جریانی بلکه انفرادی دیدارهایی با آقای لاریجانی داشته‌اند و بحث‌هایی در خصوص فعالیت مجلس در سال جاری را مطرح کرده‌اند.» او البته در این گفت‌و‌گو خبر از تشکیل فراکسیون اصلاح طلبان تحت عنوان «امید» می‌دهد که اولین ماموریت آن تعیین هیات رییسه مجلس خواهد بود.

این جلسات سلسله وار لاریجانی با نمایندگان در حالی دنبال می‌شود که اصولگرایان در مجلس نهم حامی غلامعلی حداد عادل بوده‌اند و اکنون در پس این نشست‌های محرمانه تمامی تلاش خود را معطوف به آن کرده‌اند که علی لاریجانی یکی از نامزدهای اصلی ریاست مجلس دهم را به نفع خود مصادره کنند تا به شکلی نفوذ خود در مجلس دهم را نیز تضمین کنند.

حمیدرضا فولادگر یکی از اعضای فراکسیون رهروان ولایت در توضیح بیشتر نسبت به جلسات محرمانه لاریجانی با نمایندگان مجلس اعلام کرده است که «جمع بندی دیدارهای انجام شده منتخبان اصولگرا با رئیس مجلس و شخص آقای لاریجانی این است که فراکسیون فراگیری با حضور همه سلایق اصولگرا و حتی مستقل در مجلس دهم تشکیل شود. فراکسیونی که در آن نمایندگی که تمایل ندارند در فراکسیون اصلاح‌طلبان نیز حاضر شوند می‌توانند در این فراکسیون حضور پیدا کنند.»

به گفته او، «هنوز در این جلسات بحث رئیس و هیأت رئیسه مجلس دهم مطرح نشده است و این بحث‌ها به مشخص شدن نتیجه مرحله دوم انتخابات موکول شده است، بلافاصله بعد از اعلام نتایج و تعیین تکلیف کرسی‌های باقی مانده از منتخبان اصولگرا و مستقل‌ها دعوت می‌شود تا شورایی را انتخاب کنند که در این جلسه در مورد رئیس و هیأت رئیسه و مسائل دیگر جمع بندی می‌شود.»

این سخنان فولادگر می‌تواند یک تهدید جدی برای بقای رهروان ولایت در مجلس بعدی باشد و درصورت اجرا فراکسیون اکثریت مجلس نهم را در مجلس آینده دچار انشقاق خواهد کرد که در این میان علی لاریجانی نقش تعیین کننده‌ای ایفا می‌کند.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان