تاریخ انتشار: ۰۸:۱۴ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
زرآبادی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

استقبال مردان مجلس از طرح ازدواج دختران بدون اذن پدر/ سن ازداوج چگونه انتخاب شد؟/ اجباری برای مشورت با دولت نداریم

در بحث فقهی گفته می‌شود که اگر دختر رشیده باشد برای ازدواج نیاز به اذن پدر ندارد اما تعریف خاصی نیست که ما به چه دختری می‌توانیم بگوییم "رشیده". این شرایطی که ما اعلام کردیم نسبت به عرف، رشیده بودن را معرفی کرده است.
111111111111111

رویداد۲۴- محمد آیتی: چندی پیش سیده‌حمیده زرآبادی نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی خبر از اصلاح ماده ۱۰۴۳ و ۱۰۴۴ قانون مدنی در خصوص اذن پدر برای ازدواج داد و اعلام کرد این طرح تقدیم هیات رییسه مجلس شده است. در طرح ارائه شده سه گروه از افراد بدون حکم دادگاه و بدون اذن پدر می‌توانند با نظر شخصی خود ازدواج کنند: 1- سن ۲۸ سال به شرط احراز رشد از سوی مرجع قضایی. 2- دارای حداقل مدرک کارشناسی ارشد. 3- دارای ۵ سال سابقه کار و بیمه بازنشستگی.

پس از مطرح شدن این موضوع توسط این نماینده جوان شاهد واکنش‌هایی به این طرح بودیم. از این‌رو فرصت را مغتنم شمردیم تا در گفت‌وگو با زرآبادی بیشتر در خصوص این طرح و حواشی آن صحبت کنیم.

سیده‌حمیده زرآبادی نماینده قزوین در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در رابطه با اینکه چه مکانیسمی دنبال شد تا این سه گروه در طرح گنجانده شوند، گفت: یک نکته‌ای که در این مورد وجود دارد این است که در بحث فقهی گفته می‌شود که اگر دختر رشیده باشد برای ازدواج نیاز به اذن پدر ندارد اما تعریف خاصی نیست که ما به چه دختری می‌توانیم بگوییم "رشیده".

او ادامه داد: شرایطی که ما اعلام کردیم نسبت به عرف، رشیده بودن را معرفی کرده است. در خصوص اینکه چرا تیم کارشناسی ما سن 28 را ملاک قرار داد باید بگویم، 85 درصد دختران در ایران در بین سنین 15 تا 29 سال ازدواج می‌کنند و تنها 15 درصد هستند که بعد از این سن روی به ازدواج می‌آورند. با توجه به این موارد، ما 28 سال را برای رشیده بودن یک دختر انتخاب کردیم زیرا این سنی است که دختران به سمت تجرد بودن می‌روند.

وی در ادامه افزود: انتخاب این سن توسط تیمی کارشناسی و پس از ساعت‌ها مطالعه و بحث و بررسی انتخاب شده و نظر شخصی من یا فرد خاصی نبوده است. از طرفی تحصیلات عالی و سابقه کاری را معیاری برای رشیده بودن در نظر گرفتیم. در مجموع با توجه به عرفی که در جامعه وجود دارد ما این معیارها را لحاظ کردیم. به هر حال در فقه، رشیده بودن دختر برای ازدواج بدون اذن پدر آمده و داشتن معیار برای تشخیص این موضوع حائز اهمیت است زیرا افرادی که می‌خواهند در این موارد قانون را اجرا کنند باید تعریف خاص از موضوع داشته باشند.

عضو فراکسیون زنان مجلس بیان کرد: ضمناً طرحی که من ارائه دادم یک ماده‌ای هم دارد. هر دختری با هر شرایطی که دارد اگر با مخالفت پدر یا قیم خود مواجه شود به دادگاه می‌رود تا تکلیفش روشن شود اما زمان بررسی در دادگاه بسیار طولانی است و شاید چند سالی به طول بی‌انجامد. در واقع این بندی که ما ارائه دادیم می‌گوید اگر فردی برای این موضوع به دادگاه رفت خارج از نوبت به پرونده‌اش رسیدگی شود و سپس حداکثر ظرف مدت یک ماه نتیجه را به فرد اعلام کنند و اگر در این مدت جوابی ارائه نشد فرد با همان برگه درخواستی که به دادگاه رفته می‌تواند ازدواج خود را به ثبت برساند. یعنی این ماده سایر دیگر افراد را هم پوشش می‌دهد و می‌تواند بستری را آماده کند که افراد متقاضی حداکثر در مدت یک ماه تعیین تکلیف شوند.

عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: تمام تلاش ما در ارائه این طرح این بوده که معیاری برای رشیده بودن اعلام شود و فقط موضوع منوط به سن یا مدرک تحصیلی یا سابقه کار نباشد و از این‌رو گفتیم هر کدام از این موارد احراز شد فرد بتواند برای ازدواج خود تعیین تکلیف کند.

زرآبادی در پاسخ به اینکه زمانی که شما این طرح را ارائه دادید بسیاری روی به نقد آن آوردند و حتی در فضای رسانه‌ای و مجازی هم با این موضوع شوخی‌هایی هم شد، گفت: به نظرم شاید اصل موضوع برای برخی افراد خوب تعریف نشد و همین دلیل باعث شده یا عده‌ای طرح را نقد یا آن را لوث کنند. به نظرم با توضیح بیشتر یا انعکاس بهتر طرح در رسانه‌ها بشود بخشی از جامعه را نسبت به این موضوع متقاعد کرد.

او در خصوص اینکه، طرح در چه زمانی در مجلس مطرح می‌شود، افزود: من این طرح را یک فوریتی ارائه دادم و تا جایی که اطلاع دارم نوبت آن در طرح‌های یک فوریتی 21ام است. خیلی به طور دقیق نمی‌توان گفت که طرح چه زمانی در صحن مطرح می‌شود.

این نماینده مجلس درباره واکنش همکارانش در مجلس نسبت به ارائه این طرح، گفت: آقایان مجلس نسبت به خانم‌های همکار، بیشتر از طرح استقبال کردند.

زرآبادی در پایان در خصوص اظهارنظر معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده که در گفت‌وگویی که با رویداد۲۴ داشت اعلام کرده بود که در رابطه با این طرح مشورتی با ما انجام نشد، خاطرنشان کرد: حقیقت امر این است که وقتی ما طرحی را ارائه می‌دهیم اجباری در مشورت نیست و اتفاقاً این دوستان هم برای دنبال کردن موضوعات خود لزوماً با ما مشورت نمی‌کنند ولی در عین حال خوشحال می‌شویم که اگر مورد خاصی در جهت تقویت این طرح دارند به ما ارائه دهند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان