تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴ بررسی کردند؛

دولت در انتظار تضمین چشم آبی‌ها/ آیا برجام با اروپا ماندگار خواهد بود؟

نمایندگان مجلس معتقدند ایران خواهان اجرای بدون تنازل برجام است و می‌خواهد مطمئن شود که طرف اروپایی مثل آمریکا بدعهدی نخواهد کرد.
آیا برجام با اروپا ماندگار خواهد بود؟

رویداد۲۴- محمد آیتی: یکی از عمده دلایل پیروزی حسن روحانی در 24 خرداد 92 این بود که مردم او را به عنوان شیخ دیپلمات می‌شناختند و معتقد بودند روحانی می‌تواند با مذاکره مستقیم با طرف آمریکایی و اروپایی قفل تحریم‌ها را بشکند. به هر تقدیر پس از دو سال مذاکره نفس‌گیر بالاخره توافق برجام امضا و بارقه‌های امید در کشور زنده شد. اما پس از پیروزی جمهوری‌خواهان در آمریکا و روی کار آمدن ترامپ احساس شد که اجرای برجام در دست‌انداز افتاده و پس از گذشت یک سال و اندی این احساس به واقعیت تبدیل شد و آمریکا در یک تصمیم تعجب‌برانگیز زیر امضای خود زد و از برجام خارج شد.

حال 1+5 تبدیل به 1+4 شده و نگاه همگان به این موضوع معطوف است که آیا برجام پس از خروج آمریکا حفظ و اجرایی خواهد شد یا خیر؟ اکنون رهبر انقلاب با تاکید بر گرفتن تضمین‌های لازم از اروپا برای حفظ برجام، دستور آماده‌باش را به سازمان انرژی اتمی برای از سرگیری فعالیت‌ها داده‌اند و از طرفی تیم مذاکره‌کننده ایران هم سخت در تلاش است که با جلسات مختلف با طرف‌های برجام به این موضوع پی ببرد که آیا می‌توان به قول آن‌ها اعتماد کرد یا خیر؟ در همین راستا به گفت‌وگو با سه تن از نمایندگان مجلس نشستیم تا از نقطه نظرات آن‌ها باخبر شویم.

لاهوتی: ایران خواهان اجرای بدون تنازل برجام است

مهرداد بائوج لاهوتی، نمایند لنگرود در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در خصوص اینکه آیا برجام با اروپایی‌ها حفظ خواهد شد، گفت: اگر اروپایی‌ها وارد موضوعاتی غیر از مفاد قرارداد برجام نشوند و پای حرف خود تا آخر بایستاند برجام حفظ خواهد شد و ایران هم تمایل خواهد داشت که این ارتباط دوسویه برقرار باشد. وقتی صحبت از گرفتن تضمین از اروپایی‌ها می‌شود به این معنی نیست که چیزی بیش از برجام لحاظ شود. باید فروش نفت ایران با میزان مورد نظر صورت گیرد، مبادلات پولی ما نباید دچار آسیب شود، بیمه حمل و نقل همان‌طور که توافق شده به قوت خود باقی بماند و دیگر موضوعاتی که در برجام آمده کاملاً اجرایی شود.

او افزود: ایران خواهان اجرای بدون تنازل برجام است و می‌خواهد مطمئن شود که طرف اروپایی مثل آمریکا بدعهدی نخواهد کرد. اگر اروپایی‌ها صادقانه با ما رفتار کنند ما هم علاقه‌مند به ادامه همکاری در حوزه‌های مختلف با آن‌ها هستیم. تور اروپایی آقای ظریف هم در این راستا بوده و او و همکارانش در تلاشند که همان چیزی که در قرارداد برجام توافق شده بدون کم و کاست عملیاتی شود.

لاهوتی ادامه داد: پس از دستور ترامپ برای حضور از برجام، خانم موگرینی موضع خوبی گرفت و حال باید تیم مذاکره‌کننده ما باید اروپایی‌ها را تست کنند و ببینند واقعاً آن‌ها به حرف و مواضع خود پایبندند یا خیر. از نظر من دستگاه دیپلماسی کشور مسیر درستی را در پیش گرفته و باید منتظر واکنش‌های طرف مقابل بود زیرا نظرات و تصمیمات طرف مقابل می‌تواند بر موضع جمهوری اسلامی تاثیر مستقیمی بگذارد.

رحیمی: اروپا نگاه سازنده و اراده جدی خود را برای ادامه برجام اعلام کرده است

علیرضا رحیمی، نماینده تهران در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره گرفتن تضمین از اروپا برای حفظ برجام، گفت: چارچوب‌های برجام کاملاً روشن است و اگر اروپایی‌ها اراده لازم بر اجرای این قرارداد بین‌المللی را دارند می‌توانند تضمین‌های لازم را به ایران بدهند. نوع، سطح و مدل تضمین‌ها موضوعی است که باید توسط تیم مذاکره‌کننده مورد بحث و بررسی قرار گیرد و بستگی به توافقات حاصل از این جلسات دارد.

او با اشاره به اینکه باید زمانی را برای این مذاکرات در نظر گرفت، افزود: رییس جمهور ایران یک زمان اجمالی یک‌ماهه را برای شروع گفت‌وگوها برای حفظ برجام در نظر گرفتند و به نظر می‌رسد در این مدت مشخص خواهد شد که ایران و طرف مقابل خواهند توانست که این توافق را ادامه دهند یا خیر. در هفته‌های گذشته مذاکرات فشرده و سنگینی را تیم مذاکره‌کننده ایران با طرف برجام داشته زیرا بدعهدی آمریکا برای همه طرف‌ها غیرمنتظره بوده و از طرفی هم زمان محدود است.

رحیمی در پایان خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها نگاه سازنده و اراده جدی خود را برای ادامه برجام اعلام کردند ولی اینکه تضمین‌های لازم، چگونه به ایران داده می‌شود را باید به انتظار نشست.

حسینی‌کیا: به نتیجه برجام خوش‌بین نیستم

سیدجواد حسینی‌کیا، نماینده سنقر و کلیائی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره آینده برجام با اروپا، گفت: به نظر می‌رسد اروپایی‌ها می‌خواهند بازی جدیدی را با ایران شروع کنند. از یک سو تا زمانی که آمریکا در برجام حضور داشت نگذاشت اتفاق خاصی رخ دهد. یعنی مشکلات بیمه‌ای، بانکی و غیره همه به مانند پیش از توافق برجام پا برجا مانده بود. از سوی دیگر اکنون که آمریکا از برجام خارج شده فشار خود را بر اروپایی‌ها وارد می‌کند که آن‌ها هم از توافق خارج شوند. من به نتیجه برجام خوش‌بین نیستم و فکر می‌کنم طرف مقابل به دنبال این است که هم اسم برجام باشد و هم اینکه همه تحریم‌ها به قوت خود باقی بماند.

او افزود: تیم مذاکره‌کننده ما تلاش خود را کرده و ادامه خواهد داد ولی باید قبول کرد که اکنون ما پیاده هستیم و باید تلاش به گونه‌ای صورت بگیرد که کمترین آسیب متوجه ایران شود. معتقدم برای مذاکره باید زمان محدودی تعیین شود و دیگر نباید اجازه داد که فرصت‌سوزی اتفاق بیافتد.

نماینده استان کرمانشاه در خصوص اینکه ایران چه تضمین‌هایی را باید از طرف اروپایی بگیرد، گفت: ایران باید بتواند تضمین‌های فوری را از طرف اروپایی بگیرد یعنی آن‌ها بصورت فوری مشکلات بانکی ما را حل کنند و فروش نفت ایران به میزان توافق شده ادامه داشته باشد و پول حاصل از آن نه بصورت تهاتر بلکه به راحتی واریز شود. از طرفی دیگر نباید انگ تروریست و عدم رعایت حقوق بشر را به ایران بزنند چون سابقه نشان داده آن‌ها مرتباً به دنبال این هستند که موضوعی را علیه ایران علم کنند و پرونده جدیدی را برای ما تشکیل دهند که لازم و ضروری است که این روش سریعاً متوقف شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان