تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۰۵ تير ۱۳۹۷
گزارش رویداد۲۴ از تاثیر قانون منع واردات ۱۴۰۰ کالا؛

سرنوشت مبهم نمایندگی‌های فروش خارجی پس از قانون منع واردات کالا/ بازار نیمه تعطیل و بلاتکلیفی مردم برای خرید

فروشندگان مغازه‌های خود را به حالت نیمه تعطیل درآورده‌اند و مصرف‌کنندگان نیز هر روز با افزایش عجیب قیمت‌ها مواجه شده‌اند.
وضعیت نمایندگی های مجاز درکشور چه می شود؟ / منع واردات دم دست ترین سیاست دولت برای کنترل واردات/ نیمه تعطیلی و سردرگمی مردم درخرید

رویداد۲۴ موضوع ممنوعیت واردات کالاها از سال ۱۳۹۳ با جهت حمایت از تولید ملی از سوی وزارت صنعت شکل تازه‌ای به خود گرفت تا هرسال تعداد بیشتری کالا در صف ممنوعیت ورورد به کشور قرار بگیرد. سال گذشته بر اساس مصوبه هیات دولت، خرید ۱۱۴ کالای دارای مشابه داخلی ممنوع شد که مهمترین آنها شامل شامل انواع تجهیزات مخابراتی، برخی انواع فوم (اسفنج نسوز)، تجهیزات تصفیه آب و پساب بر مبنای فناوری نانو، پره‌های متحرک و ثابت توربین، سینک ظرفشویی، مولدهای تولید گاز صنعتی، ظروف بسته‌بندی فلزی (غذایی و شیمیایی)، سیم و کابل برق روکش‌دار و بدون روکش مسی و آلومینیومی، چسب زخم، خمیر دندان، کیت‌های تشخیص سریع بارداری، کیت‌های تشخیص سریع مواد مخدر و روان‌گردان، کابل‌های فیبر نوری، فلاکس آب و چای،  ظروف کاغذی یکبار مصرف ضد آب ، نخ و سوزن جراحی سایز صفر تا پنج صفر، شیرآلات و تجهیزات سرچاهی ، کرکره‌های فلزی، طناب و سیم‌خاردار فولادی، سیم جوش، انواع هود و هواکش، مشعل‌های گازسوز بود.

امسال 1339 کالا درلیست سیاه واردات جای گرفت

اما سال جاری 1339 قلم کالای دیگر  نیز در فهرست لیست سیاه واردات جای گرفت که یخچال و فریزر، اجاق گاز، در اتوماتیک آسانسور، انواع کابین و فریم کابین آسانسور، انواع در لولایی آسانسور،‌ انواع خودرو، ‌کشنده‌های جاده‌ای برای نیمه تریلر، انواع تراکتور کشاورزی، انواع آمبولانس، انواع کامیون مخصوص حمل بتن آماده، هود آشپزخانه،‌ انواع اجاق گاز و برخی از قطعات خودرو و دوربین‌ها اشاره کرد.

حال این سوال پیش می آید که باتوجه به نیاز داخل به مصرف برخی از کالاهای خارجی نظیر یخچال، فریزر، گاز و هود آشپزخانه و برخی دیگر از اقلام لوازم خانگی یا حتی برخی از قطعات خودرو و دوربین که از سمت داخل جایگزین مناسبی ازنظر کیفیت برای آن وجود ندارد تکلیف مصرف کنندگان چیست؟

گزارش میدانی رویداد۲۴ حکایت از این دارد که وضعیت بازار لوازم خانگی با بحران روبه‌رو شده است و اکثر فروشندگان  مغازه‌های خود را به حالت نیمه تعطیل درآورده‌اند و به دلیل نوسان‌های نرخ ارز نمی‌توانند محصولات خود را به فروش برسانند. از سوی دیگر نیز مصرف‌کنندگان نیز هر روز با افزایش عجیب قیمت‌ها مواجه می‌شوند.

افزایش قیمت‌های لوازم خانگی

یکی از مغازه‌داران خیابان امیرحضور که به فروش لوازم خانگی می‌پردازد، در مورد قیمت و فروش محصولات خود گفت: قیمت اکثر محصولات از یکماه پیش تاکنون افزایش قابل توجهی داشته و همین موضوع باعث شده مغازه‌داران برای فروش تردید داشته باشند. از طرف دیگر مشتریان با افزایش قیمت‌های زیاد سردرگم شده‌اند، به طوریکه قیمت یخچال برند چینی در عرض یک هفته 1 تا 2 میلیون اختلاف قیمت داشت و همین مسئله باعث شد مصرف کنندگان یا قدرت خرید نداشته باشند یا نتوانند برای خرید تصمیم‌گیری کنند.

معلوم نیست با منع واردات لوازم خانگی چه بر سر نمایندگی‌ها بیاید؟

یکی از نمایندگان ال جی واقع در شمال تهران نیز از افزایش 500 هزار تومانی در هر وسایل خانگی خبر داد و گفت: از اردیبهشت امسال با تغییرات ناگهانی ارز بازار لوازم خانگی نیز هر روز شوک جدیدی تجربه می‌کند و به همین دلیل تا یک ماه آینده فروش را تطعیل کرده‌ایم تا قیمت ها به ثبات برسد از طرف دیگر نمی‌دانیم که با ممنوعیت واردات کالاها نظیر یخچال و گاز و ... چه بلایی بر سر نمایندگی‌های مجاز می‌آید؟ 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان