تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۱۳ تير ۱۳۹۷
گزارش رویداد۲۴ از جزییات واردات غیرقانونی خودرو؛

رد پای آقای «خ» در هک سامانه ثبت سفارش خودرو/ هکر سایت توسط معاون وزیر منصوب شده است

یکی از معاونان وزیر صنعت، فردی به نام «خ» را ادمین ثبت سفارش قرار داده بود. این شخص با افراد بیرون وزارتخانه هماهنگ می‌کند و 6481 خودرو را ثبت سفارش می‌کند
رد پای آفای «خ» در هک سامانه ثبت سفارش خودرو/ هکر سایت توسط معاون وزیر منصوب شده است

رویداد۲۴ روزی که ناصر سراج خبر هک سایت وزارت صنعت و واردات خودروهای گرانقیمت توسط چند شرکت خاص را می‌داد، کمتر کسی فکر می‌کرد ابعاد ماجرا اینهمه گسترده باشد. هر چند وزارت صنعت در نخستین واکنش، اظهارات رییس سازمان بازرسی را تکذیب کرد، اما پاسخ بعدی که رسید، وزارت صنعت نیز کمی عقب نشست و گفت ماجرا را به احتمالات حواله کرد و گفت شاید اتفاق افتاده باشد. سازمان بازرسی اما قدمی جلوتر رفت و اعلام کرد عامل هک دستگیر شده، اعتراف هم کرده است. جالب آنکه پس از این اظهارات معاون شریعتمداری وزیر صنعت نیز موضوع را از احتمالات خارج کرد و گفت: عاملان هک سایت از درون وزارت صنعت بوده‌اند! نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه اکنون اطلاعات جدیدی به رویداد۲۴ داده است و از نقش ادمین سایت خبر می‌دهد که توسط معاون وزیر صنعت منصوب شده شده بود.

رد پای آفای «خ» در هک سامانه ثبت سفارش خودرو

قاضی‌پور می‌گوید: یکی از معاونان وزیر صنعت، فردی به نام «خ» را ادمین ثبت سفارش قرار داده بود. این شخص با افراد بیرون وزارتخانه هماهنگ می‌کند و 6481 خودرو را ثبت سفارش می‌کند و از این‌رو مبالغ بسیاری را از راه دریافت می‌کند.

قاضی‌پور البته برای معاون وزیر صنعت در این تخلف نقشی قائل نیست و می‌گوید: معاون وزیر یک نفر را برای ادمین سایت معرفی کرده بود اما این فرد با باز کردن ثبت سفارش‌ها روی به خیانت آورد.

با آنکه خسروتاج معاون وزیر صنعت گفته بود فردی که سایت را هک کرده، از درون وزارتخانه بود، اما قاضی پور می‌گوید: این فرد توسط معاون وزیر خارج از بدنه به وزارتخانه آورده شده است!

هکر سایت توسط معاون وزیر منصوب شده است

آنگونه که عضو کمیسیون صنایع به رویداد۲۴ گفته است تا کنون سه نفر دستگیر شده‌اند. با اینهمه او می‌گوید هنوز پرونده ابعاد دیگری دارد بنابراین افراد دیگری تحت تعقیب هستند.

وزارت صنعت زمانی واکنش نشان داد که ماجرا رسانه‌ای شد!

سیده حمیده زرآبادی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است هک سایت توسط یک فرد، مسئولیت را گردن ساقط نمی‌کند. او به رویداد۲۴ می‌گوید: یکی از وظایف وزارت صنعت این است که امنیت سامانه یا بسترهای فناوری اطلاعاتی که در اختیار دارد را تامین کند. اینکه گفته شود سایت هک شد، رفع تکلیف از وزارتخانه نمی‌کند. حال باید پرسید بر فرض مثال سایت هک شد، چرا در مراحل بعدی پیگیری‌های لازم انجام نشد؟ ما می‌بینیم زمانی وزارتخانه به این موضوع واکنش نشان می‌دهد که اعتراض‌ها به اوج خود می‌رسد در صورتی که ثبت سفارش غیرقانونی بوده است.

زرآبادی معتقد است بعد از ثبت سفارش، مراحل دیگری وجود دارد که پس از ادامه آن روند، باز هم وزارتخانه واکنش خاصی را از خود بروز نداد. از نظر من کوتاهی از سمت وزارت صنعت مسلم است. متاسفانه بسیاری از سیاست‌ها و واکنش‌های وزارتخانه منطقی به نظر نمی‌رسد، مثلاً در حوزه خودرو، افرادی که ثبت نام می‌کنند پس از مدتی توسط خودروسازان به آن‌ها گفته می‌شود که به طور مثال این خودرو را نداریم پس یا مدل جایگزین دیگری را انتخاب کنید یا پول خود را پس بگیرید که متاسفانه در این مواقع، برگشت پول مشتری هم سریع انجام نمی‌شود. کاملاً مشخص است که چنین سیاستی با مشکل اساسی روبروست.

وزارت صمت نمی‌خواست کسی از ماجرا باخبر بشود

از عضو فراکسیون امید پرسیدیم چرا وزارت صنعت پس از پافشاری سازمان بازرسی به هک شدن سایت خود اعتراف کرد و پیش از آن اشتباه خود را نپذیرفت؟ او پاسخ داد: امنیت سامانه به عهده خود وزارتخانه است و آن‌ها در ابتدای امر نمی‌خواستند خبر هک شدن سایت عمومی شود . کسی از ماجرا باخبر بشود، از این‌رو به انکار موضوع روی آوردند.

احتمال بازپس‌گیری خودروهای وارد شده

نماینده قزوین همچنین به رویداد۲۴  خبر داد که کمیسیون صنایع و معادن مجلس گزارشی برای ارسال ماده 236 پرونده به قوه قضاییه آماده کرده تا بدون نوبت بررسی شود. در واقع خودروهایی که وارد شده حتی اگر بعضی از آن‌ها چند دست هم فروخته شده باید برگردد و این کار باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان