تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۱۶ تير ۱۳۹۷
اعضای کمیسیون صنایع در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

دستورالعمل خاصی برای تخصیص ارز وجود ندارد/ قرار شده وزارت صنعت منابع ارزی کشور را هدر ندهد!

وزارت صنعت معدن و تجارت به عنوان نهاد مرجع برای تشخیص چگونگی اختصاص ارزهای دولتی به شرکت های واردکننده تا به حال پاسخگو نبوده است و مشخص نیست که این وزارتخانه برای تعیین صلاحیت چه معیاری را لحاظ می کرده است
وزارت صنعت دقت لازم در ثبت سفارش کالاها نداشت/ نقطه ضعف وزارت صنعت نداشتن دستورالعمل برای اختصاص ارز بود

رویداد۲۴ شکل بی ضابطه واردات با ارز دولتی این روزها به مهمترین موضوع اقتصادی کشور تبدیل شده است. جالب آنکه هنوز هیچ بخشی از دولت مسئولیت نحوه تخصیص ارز دولتی به واردکنندگان را نپذیرفته است. بانک مرکزی اعلام کرده تنها پرداخت کننده بوده و از نگاه وزارت صنعت، واردات مشکلی نداشته است. آنچنان که وزیرصنعت چندی پیش در روز ملی صنعت نفت گفته بود: تعارض واردات کالا با ماهیت تجاری شرکت‌ها مسئله‌ای عجیب نیست و مشکلی برای فعالیت شرکت‌ها از نظر وزارت صنعت دیده نمی‌شود. وزارت اقتصاد به موضوع ورود نمی‌کند و رییس جمهور هم هنوز سخنی نگفته است. اینهمه در حالی است برای همگان این سوال مطرح شده که بالاخره کدام نهاد باید مسئولیت ثبت سفارش‌ها را بپذیرد و دستورالعمل دقیق تخصیص منابع ارزی چگونه است. عجیب‌تر آنکه نمایندگان مجلس هم هنوز به این ماجرا ورود نکرده‌اند و جز نطق و تذکر، خبری از رسیدگی نیست و آنگونه که یکی از اعضای کمیسیون صنایع به رویداد۲۴ می‌گوید تازه در جلسه‌ای که با وزیر صنعت قرار شده از این به بعد منابع درست مصرف شود تا ارز کشور هدر نرود.

وزارت صنعت دقت لازم در ثبت سفارش کالاها نداشت

ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع مجلس به رویداد۲۴ گفت: متاسفانه عده زیادی تنها با داشتن کارت بازرگانی توانستند فعالیت گسترده اقتصادی انجام دهند و بسیاری از این شرکت‌ها که با فعالیت تجاری خود غیرمرتبط هستند، توانستند مبالغ زیادی ارز دولتی بگیرند.

نماینده مجلس دهم معتقد است مشکل از آنجایی نشات می‌گیرد که در مرحله ثبت شرکت فعالیت کاری شرکت‌ها آنقدر وسیع اعلام می‌شود که این اجازه را به شرکت‌ها می‌دهد که در هر حوزه‌ای بتواند کالا ثبت سفارش کند.

منابع ارزی کشور هدر رفت

عضو کمیسیون صنایع ایراد ماجرا را به وزارت صنعت نسبت می‌دهد و می‌گوید: وزارت صنعت بدون دقت لازم با ثبت سفارش کالاها موافقت کرد که نتیجه هدر رفتن بسیار زیاد منابع ارزی کشور شد. 

ملکی درخصوص رویکرد مجلس به این موضوع گفت: مجلس و قوه قضائیه برای واردات گوشی‌های موبایل وارد عمل شده و در جلسه جداگانه‌ای که به طور مفصل به آن پرداخته شد و امور لازم در حال پیگیری است، اما در مورد سایر کالاهای وارداتی به دلیل تنوع بیشتر جلسه نیاز به زمان بیشتری برای رسیدگی است.

قرار شده وزارت صنعت منابع ارزی را هدر ندهد!

سیدجواد حسینی‌کیا نایب رییس اول کمیسیون صنایع مجلس به رویداد۲۴ می‌گوید: در جلسه با شریعتمداری مقرر شد از این پس منابع ارزی کشور صرف مسیرهایی شود که اطمینان به بازگشت سرمایه و قرارگرفتن در کالاهای ضروری در آن لحاظ شود.

او ادامه داد: نهادهای نظارتی نظیر سازمان بازسی و سازمان تعزیرات حکومتی باید در این مسائل هوشیارانه عمل کنند و با شناسایی و برخورد با خاطیان از بروز چنین مواردی خودداری کنند.

وزارت صنعت منابع ارزی کشور را بدون قاعده هزینه کرد

حسینی‌کیا همچنین یکی از نقاط ضعف وزارت صنعت را نداشتن دستورالعمل خاص برای اختصاص ارز می‌داند و می‌گوید: یکی از اشکالات سیستم وزارت صنعت این بود که بدون هیچ قاعده و دستورالعمل خاص و پالایش دقیقی از شرکت‌ها منابع ارزی کشور را هزینه کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان