تاریخ انتشار: ۱۶:۱۲ - ۱۹ تير ۱۳۹۷

ویدئوی جنجالی از تخریب یک خانه توسط شهرداری منطقه ۲۰

به دنبال انتشار کلیپی از تخریب یک« آلونک» واقع در یک زمین کشاورزی توسط شهرداری منطقه ۲۰، روبط عمومی این منطقه تاکید کرد که به این خانواده مهلت لازم برای تخلیه و ایمن‌سازی داده شده بود.
فیلم جنجالی از تخریب یک خانه توسط شهرداری منطقه ۲۰

رویداد۲۴-به دنبال انتشار کلیپی از تخریب یک« آلونک» واقع در یک زمین کشاورزی توسط شهرداری منطقه ۲۰، روبط عمومی این منطقه تاکید کرد که به این خانواده مهلت لازم برای تخلیه و ایمن‌سازی داده شده بود.

«شهرداری منطقه ۲۰، ناحیه ۳، خانواده شهدا» این قسمتی از صدای راوی یکی از کلیپ‌هایی است که دو روز پیش به صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر و دست به دست شد.

آنچه که بیش از صدای غمگین و بغض‌آلود راوی که چهره‌‌اش در فیلم دیده نمی شود، جلب توجه می‌کند، صدای اعتراض توام با بغضِ اعضای یک خانواده است.

کمی آن‌طرف‌تر آلونک تخریب شده‌ای را در یک زمین کشاورزی می‌بینیم که راوی می‌گوید متعلق به این خانواده است و ماموران ناحیه ۳ شهرداری منطقه ۲۰، ساعت ۵ صبح آن را تخریب کرده‌اند. در ادامه کودکی را می‌بیینم که روی زمین نشسته است. چشمان کودک غمیگین است. اینجا راوی می‌گوید: «بچه ۱۰ ساله باید تو بیابون بخوابه. می‌زنید سروکلش رو می‌شکونید، می‌روید.»

راوی سپس اسم شهردار ناحیه ۳ منطقه ۲۰ را می‌آورد و مسئولیت تخریب این آلونک را متوجه وی می‌کند: آقای ... داشته باش.

البته مشابه این اتفاق بارها در شهر تهران تکرار شده است. اتفاقی که در آن؛ افراد کم‌درآمد و خانواده‌های بی‌بضاعت با کمترین هزینه از آجر سیمان و پلاستیک خانه‌هایی برای خود در زمین‌های کشاورزی و بیابان‌های حاشیه شهر می‌سازند اما این خانه‌های حقیر یا به زبان عامیانه آلونک به بهانه «ساخت غیراستاندارد» و «ناایمن» که البته پربیراه هم نیست، توسط شهرداری تخریب می‌شوند. دی ماه سال ۹۶ هم در جریان عملیات تخریب منازل مسکونی واقع در «طرح عمرانی حاشیه میدان جانبازان» در منطقه یافت‌آباد یک مرد ۴۲ ساله جان خود را از دست است.

تکرار حوادث این‌چنینی باعث خدشه‌دار شدن افکار عمومی می‌شود از این رو شهرداری‌ها بالافاصله با انتشار «جوابیه» سعی می‌کنند به نوعی اقدامات خود را در چارچوب قانون و «حفظ جان شهروندان در اماکن ناایمن» قلمداد کنند. درست در همین راستا؛ روابط عمومی شهرداری منطقه ۲۰ با انتشار مطلبی در سایت شهرنوشت متعلق به شهرداری تهران توضیحاتی در خصوص تخریب این خانه ارائه کرده است.

در ابتدای این جوابیه آمده است: در تاریخ ۵ خردادماه سال جاری، عوامل گشت ساختمانی ناحیه ۳ منطقه ۲۰ در حین گشت‌زنی، متوجه ساخت و ساز ناایمن در داخل زمین‌های کشاورزی با کاربری فضای سبز می‌شوند که با توجه به ممانعت مالک مبنی بر ورود و بازدید از ملک، ضرورت رفع خطر از اتاقک و جمع آوری مستحدثات غیرمجاز ناایمن طی اخطاریه‌ای صادر و به مالک ابلاغ می‌شود. باتوجه به عدم توجه مالک به اخطارهای کتبی و شفاهی مکرر و عدم رفع بنای غیرمجاز ناایمن و خطرساز، مستند به بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری، دستور معاضدت قضایی اخذ و به مالک ابلاغ می‌شود.

روابط عمومی شهرداری منطقه ۲۰ بدون اشاره به دلایل عدم توجه ساکنان به اخطارهای شهرداری در ادامه آورده است: به جهت عدم توجه ایشان و اصرار به حفظ بنای خلاف، ناایمن و خطرساز، عوامل ناحیه ۳ منطقه ۲۰ در معیت مامورین کلانتری ۱۶۸ سیزده آبان با توجه به تصریح قانون مبنی بر حفظ شهر از خطر و همچنین رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک توسط شهرداری‌ها، به محل اعزام شده که مالک و فرزندان جوسازی و توهین و فحاشی به عوامل ناحیه ۳ کرده که مراتب نیز توسط مامورین کلانتری ۱۶۸ صورتجلسه شده است.

در ادامه آمده است: پس از آن فرزندان مالک، ضمن تخریب قسمتی از اتاقک، از رفع خطر کامل خودداری کرده و درخواست اعطای مهلت جهت اخذ مجوز می‌کنند که به منظور مساعدت با نامبردگان، از تاریخ ۹۷.۶.۴، چهار روز فرصت داده می‌شود و مالک کتبا متعهد می‌شود پس از انقضای مهلت نسبت به رفع کامل خطر اقدام کند و در صورت عدم اقدام و عدم رفع خطر کامل، به عوامل شهرداری اذن قانونی جهت تخریب مستحدثات رفع خطر از اتاقک داده و حق اعتراض و ممانعتی را از خود سلب و ساقط می‌کنند.

پس از اتمام مهلت و همچنین عدم ارائه مجوز لازم توسط مالک، در تاریخ ۹۷.۴.۱۳ و ۳ روز بیشتر از مهلت داده شده، عوامل ناحیه ۳ به محل اعزام می‌شوند که فرزندان مالک مبادرت به جوسازی، توهین، فحاشی و ضرب و شتم عوامل ناحیه ۳ منطقه ۲۰ کرده و اقدام به تخریب خودروهای شهرداری می‌کنند که پرونده‌ای نیز در این خصوص تشکیل شده است.

روابط عمومی شهرداری منطقه ۲۰ در پایان کل این کلیپ را صحنه‌سازی خوانده است: در ادامه مالک ضمن صحنه‌سازی و حاضر کردن اشخاصی که مالک آن نبوده و از خانواده‌های معظم شهدا نیز نیستند، اقدام به انتشار فیلم خلاف واقع و نشر اکاذیب و تشویش اذعان عمومی در فضای مجازی کرده که در این خصوص پیگیری قضایی در دستور کار شهرداری منطقه ۲۰ قرار گرفته است.

«حسنی» مسئول روابط عمومی شهرداری منطقه ۲۰ در پاسخ به این پرسش که با توجه به بی‌بضاعت بودن این خانواده ولو تخلف صورت گرفته احراز شده باشد، آیا مهلت چند روزه‌ای که به آنها برای تخریب یا ایمن‌سازی داده شده، کافی بوده یا خیر، گفت: قاعدتا نباید اصلا این خانه را می‌ساختند. کسی که توان مالی ندارد نباید کار خلاف انجام دهد. ضمن اینکه به جای ۴ روز به مالک ۷ روز فرصت داده شده بود. به هرحال قبل از تخریب چند مرحله اخطار داده بودند و در نهایت ۱۳ تیرماه ماموران برای تخریب اعزام شدند که در جوابیه شهرداری روی سایت شهرنوشت به آن اشاره شده است. این افراد که در فیلم می‌بینید خانواده شهدا نیستند و همه این فیلم ساختگی است.

به یقین؛ حتی اگر این افراد خانواده جرمی مرتکب شده باشند که اسناد گواه این موضوع است، بازهم شهرداری تهران باید حرمت شهروندان را هنگام اجرای حکم نگه دارد. در شرایطی که طبقه فرودست جامعه توان تهیه خانه را در بافت شهری برای خود ندارند، ناچار هستند به حاشیه‌نشینی روی آورند لذا شهرداری نیز در چنین مواردی باید تعامل بیشتری به خرج داده تا بدین وسیله حقوق شهروندی افراد تضییع نشود.

در بند دوازده اصل سوم قانون اساسی آمده است: «دولت‌ جمهوری اسلامی‌ ایران‌ موظف‌ به پی‌‌ریزی‌ اقتصادی‌ صحیح‌ و عادلانه‌ بر طبق‌ ضوابط اسلامی‌ جهت‌ ایجاد رفاه‌ و رفع فقر و برطرف‌ ساختن‌ هر نوع‌ محرومیت‌ در زمینه‌‌های‌ تغذیه‌ و مسکن‌ و کار و بهداشت‌ و تعمیم‌ بیمه‌ است.»

در مورد برخورد فیزیکی با شهروندان نیز باید گفت که قوانین به هیچ وجه چنین اجازه‌ای را به ماموران شهرداری نمی‌دهند. با این حال مکررا کلیپ‌هایی منتشر شده که در آنها ماموران شهرداری مرتکب چنین جرمی شده و حرمت شهروندان را زیرپا می‌گذارند.

پیشتر سردار« سعید منتظر المهدی» در مورد انتشار ویدیو کتک خوردن یکی از دستفروشان گفته بود: بدیهی است سازمان‌هایی که برای انجام ماموریت خود از نیروی پلیس کمک می‌گیرند نیز نباید به گونه‌ای عمل کنند که آنها را در موقعیت‌های چالش‌ برانگیز قرار دهند.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان