تاریخ انتشار: ۱۸:۳۲ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
منتخب مردم کاشمر در مجلس دهم مطرح کرد؛

انتخاب شهردار باید توسط مردم انجام شود نه شورای شهر

رویداد۲۴-منتخب مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی گفت: انتخاب شهردار باید توسط مردم انجام شود نه شورای شهر.

دکتر بهروز بنیادی ظهر امروز در جلسه شورای اداری که با حضور مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان رضوی برگزار شد با بیان اینکه نباید مردم را قربانی افکار و جناح‌بازی‌های خود کنیم، گفت: مردم باید هدف اصلی خدمت باشند.

وی با اشاره به اینکه شوراهای اسلامی و تفکر شورا توسط امام راحل بنیانگذاری شده و در دین اسلام هم ارزش بسیاری به خرد جمعی و فکر شورایی شده است، اظهار کرد: شاید خرد جمعی و شوراها گاهی اشتباه کنند اما باید به این موضوع احترام گذاشت.

منتخب مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه نباید انتظار داشت تصمیمات شوراها همیشه صحیح باشد، اظهار کرد: بسیاری از قوانین و آیین‌نامه‌های ما در تضاد با یکدیگر هستند که باید به دنبال اصلاح آن‌ها بود.

وی با بیان اینکه در قانون اساسی یک فصل به شوراها اختصاص یافته که این نشان‌دهنده جایگاه والای این تفکر در سطح کلان کشور و امام راحل و حقوقدانانی که این قوانین را نوشته‌اند بوده است، بیان کرد: اگر شوراها احساس کنند دولتی هستند، بزرگترین آسیبی خواهد بود که آن‌ها را تهدید خواهد کرد.

بنیادی افزود: دولت‌ها به گونه‌ای رفتار کرده‌اند که این احساس در شهروندان ایجاد شده، در صورتی که باید بخش مردمی در شوراها تقویت شوند و برای مطالبات مردم کوتاه نیایند.

وی موازی‌کاری را تهدید دیگری دانست که به شوراها آسیب می‌زند و بیان کرد: در 34 سال قبل که قانون شهرداری‌ها نوشته شد، بیش از 53 وظیفه به شهرداری‌ها واگذار شده اما در حال حاضر بعد از گذشت 60 سال، تنها 34 وظیفه برعهده شورای شهر و 15 وظیفه بر عهده شورای روستاست.

بنیادی گفت: به جای اینکه شهرداری‌ها وظایف اجتماعی، عمومی، عمرانی، بهداشتی و وظیفه نظارتی را به درستی اجرا کنند اما روز به روز دست و پای این تفکر مهم را بسته‌ایم.

منتخب مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کاهش تعداد اعضای شورای شهر این اقدام را به معنای کاهش مشارکت نقش مردم در انتخابات و مسائل شهری دانست.

وی همچنین بر از بین بردن تمرکزگرایی در کشور تاکید کرد و گفت: اگرچه برخی نمایندگان خواستار تشکیل وزارتخانه جهاد روستایی شده‌اند اما به هیچ عنوان نیازی به این وزارتخانه نیست.

بنیادی با اشاره به اینکه ما تعاون روستایی را داریم تنها نمایندگان باید این قانون را احیاء کنند، اظهار کرد: بیش از 70 وظیفه برای روستاها داریم که برعهده تعاون روستایی است اما به درستی اجرا نمی‌شود و وظایفشان در حد فروش کود و سم خلاصه شده است.

وی با اعلام اینکه باید دولت را کوچک کنیم، گفت: با تشکیل وزارتخانه جدید تنها اقتصاد مقاومتی را که مدنظر رهبر انقلاب است زیر پا گذاشته‌ایم.

منتخب مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی با اظهار تاسف از اینکه با آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های مختلف خلاقیت را از مسئولان گرفته‌ایم و برای هر کاری باید از استان مجوز بگیرند در صورتی که این روش اشتباه است، افزود: مسئولان باید برای ارتقاء خود تلاش کنند.

وی با اشاره به اینکه انتخاب شهردار باید توسط مردم انجام شود نه شورای شهر، اظهار کرد: متاسفانه با هر تغییر شورا، شاهد تغییر شهردار هم هستیم؛ در صورتی که باید شهردار توسط مردم انتخاب شود. این جزء اصول و پایه‌های دموکراسی است که در همه دنیا به آن عمل می‌شود.

بنیادی در پایان تصریح کرد: شورا و شهرداری جای ورود تفکر جناحی و خطی نیست. جای خدمتگذاری به مردم است و برای حفظ سیاست و قدرت نباید مردم را قربانی کنیم.

منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان