تاریخ انتشار: ۱۹:۱۴ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
گفت‎وگوی رویداد۲۴ با شبنم فرشادجو به بهانه روز جهانی محیط زیست

حمایت از محیط زیست در جامعه روند رو به رشدی پیدا کرده است

بی گمان مسئله محیط زیست و توجه به حقوق حیوانات در سالیان و خصوصا ماه های اخیر رشد چشمگیری داشته است و جرقه های امیدی نسبت به تغییر نگاه عمومی به حقوق این مخوقات خداوند رخ داده است، اینکه با هر عقیده و دین و مذهب و مرامی حیوانات هم حق حیات و زندگی دارند و شایسته بهترین نعمات خداوند هستند امری غیرقابل انکار است.
رویداد۲۴ - سیدمحمدصادق سیادت: بی گمان مسئله محیط زیست و توجه به حقوق حیوانات در سالیان و خصوصا ماه های اخیر رشد چشمگیری داشته است و جرقه های امیدی نسبت به تغییر نگاه عمومی به حقوق این مخوقات خداوند رخ داده است، اینکه با هر عقیده و دین و مذهب و مرامی حیوانات هم حق حیات و زندگی دارند و شایسته بهترین نعمات خداوند هستند امری غیرقابل انکار است.

آنچه در ادامه می خوانید گفتگوی کامل رویداد۲۴ با شبنم فرشاد جو، یکی هنرمندان فعال در عرصه محیط زیست و حقوق حیوانات به مناسبت روز جهانی محیط زیست است:

عده ی زیادی با تکیه بر جمله ی معروف"دنیا دو روزه" بر این باورند که تا بر روی زمین هستیم باید از همه چیز آن استفاده کنیم و چون نابود میشویم و دیگر در آن نیستیم پس اهمیتی ندارد تا برای آیندگان چیزی را ذخیره کنیم؛ نظر شما در مورد این عقیده و تفکر چیست؟
کاملا این تفکر را غلط میدانم و بر این باورم که همه ی ما مهمان کره ی زمین هستیم، باید حواسمان به تمام جزئیات آن باشد و از آن برای فرزندان و آیندگانمان مراقبت کنیم؛ فکر میکنم این روزها مهمترین دغدغه انسان های سراسر جهان بحران آب است که سال های نه چندان دور بر سراسر جهان حاکم می شود.

فکر میکنم این قضیه دنیا دو روز است دیگر به پایان رسیده است و شرایط جامعه و عصر امروز این لازمه را بوجود می آورند که حواسمان به همه چیز باشد و به هیچ وجه نتوانیم از آنان بگذریم؛ به همین دلیل کاملا با این مسئله مخالف هستم.

حمایت از محیط زیست در جامعه روند رو به رشدی پیدا کرده است

حیوانات جز بزرگی از خانواده محیط زیست مان را تشکیل می دهند و انسان هاهم با مراقبت از و حفاظت از آنها در باغ وحش ها براین باورند که وظیفه خود را بطور کامل به سرانجام رسانده اند؛ بعنوان یک فعال محیط زیست برایمان بگویید آیا انسان ها به وظیفه خود در مقابل حیوانات بی پناه خیابانی و بیابانی هم عمل کرده اند؟
فکر میکنم مسئوله حیوانات خیابانی و بیابانی هنوز در کشورما جا نیافتاده است اما در سایر کشورهای جهان کاملا این موضوع رعایت می شود؛ در ایران این مسئله یک امر جدید است و هنرمندان جلو آمده اند و پرچمدار شده اند تا آن را آموزش دهند و در فرهنگ سازی آن تلاش کنند.

این امر نه تنها در ایران جا نیافتاده است، بلکه یک امر کاملا ناشناخته است؛ بسیار دیده ام که بعضی از افراد به جای پناه دادن به گربه های خیابانی، ترجیح داده اند تا در غذای آنها سم ریخته و آنان را ازبین ببرند؛ تفکر غالب در بسیاری از نقاط کشورما همچنان همین است و فکر میکنم زمان زیادی را برای جا انداختن این موضوع نیاز داریم.

به تازگی به پناهگاه وفا رفته بودید؛ برایمان کمی از آنجا بگویید...
حدود 130 سگ از سوله رشت به تازگی به این پناهگاه آمده اند که بنابر مشکلاتی غذایی برای خوردن نداشته اند و همین امر باعث شده بود تا برای زنده ماندن و بقای عمر خود، همدیگر را بخورند و  شرایط بسیاری بدی را تحمل می کردند؛ همین موضوع باعث شد تا به این پناهگاه رفته و این حیوانات را از نزدیک ببینیم.

بسیاری از این حیوانات از بیماری جرب رنج میبرده و اوضاع بسیار بدی از نظر لاغری و اندام داشتند که خوشبختانه با رسیدگی های پناهگاه وفا این اوضاع رو به بهبود است، و من بسیار خوشحالم از اینکه این اتفاق در این مکان رخ می دهد به این دلیل که پرسنل بسیار قوی و منظمی این سوله را با حدود 300 سگی که همه ی آنها اهلی هستند اداره می کنند و همه چیز تحت کنترل است.

عده ی بسیار زیادی براین باورند که در اسلام سگ نجس است بنابراین نگهداری و محبت به آن نیز ایراد دارد؛ نظر شما چیست؟
در احادیثی که از امامان و پیامبرمان نقل شده است بسیار خوانده ام که هیچ جا نوشته نشده است که سگ نجس است؛ ما اگه نگاهی گذرا به روستاها و شهرستان های کشورمان داشته باشیم می بینیم که در هر خانه ای سگی وجود دارد که کنار مرغ و خروس ها زندگی می کند؛ فکر میکنم این تفکر یک مقدار غلط است و فکر میکنم باید تغییر کند.

هنرمندان حامی محیط زیست تنها به حمایت از حیوانات فکر می کنند و یا تمام محیط زیست؟
کمپین ما تنها مخصوص حیوانات نیست و به تمام محیط زیست می اندیشد، به گیاهان، جنگل ها و...؛ اما یک مقدار بر روی حیوانات بیشتر توجه داریم به این دلیل که میخواهیم قوانینی را که بر علیه حیوان آزاران در همه ی جای دنیا وجود دار، در کشورمان را تصویب کنیم، تا این با این قوانین هر فردی که به این مخلوقات خداوند آسیبی وارد می کند را مجازات کنیم، به همین دلیل این امر برایمان در اولویت قرار دارد.

پس چرا در برابر از بین رفتن جنگل های سه استان ایلام، خوزستان و لرستان که بر اثر وقوع سیل اتفاق افتاد واکنشی نشان ندادید؟
فکر میکنم باید به همراه هنرمندان برنامه ای بریزیم تا در مورد جنگل ها نیز فعالتی همانند شو داشته باشیم و به آنها نیز فکر کنیم، و من بدون شک این امر را در برنامه های خود قرار خواهم  داد.

بنظرشما این حمایت ها، تا بحال نتیجه هم داده است؟
این حمایت ها به تازگی آغاز شده است و در فضای مجازی در حال تکثیر و رشد یافتن است، اصولا فرهنگ سازی حرکتی است که سریع اتفاق نخواهد افتاد و آهسته و پیوسته رو به جلو حرکن میکند بنابراین به نتیجه رسیدن این موضوع مقداری زمان میبرد اما اتفاق خواهد افتاد چراکه معتقدیم خوشبختانه حمایت از محیط زیست و حیوانات روند رو به رشدی در جامعه پیدا کرده است.

من هنگامی که در مورد سگ ها در صفحه اینستاگرامم پست می گذاشتم، توهین های فراوانی راجع به بقل کردن سگ و موضوعات مرتبط با آن می شد که خوشبختانه این روزها پس از گذشت تنها یک الی دو ماه از شروع فعالیتمان عکس العمل ها مقداری متعادل تر شده است.

چه مقدار مقوله حفاظت از محیط زیست را در اطرافیان خودتان توانسته اید پیاده سازی کنید؟
فکرمیکنم افرادی که در فضای مجازی و در شبکه اینستاگرام ما هنرمندان را دنبال می کنند به نوعی اطرافیان ما به شمار می روند و هر روز پست های مرا می بینند و به همان اندازه ای که یک همسایه غذا دادن مرا برای یک گربه می بینند، این افراد هم میبینند و قطعا یاد می گیرند.

اگر بخواهید مهمترین دغدغه امروز حامیان محیط زیست را بیان کنید؛ چه می گویید؟
مهمترین دغدغه حامیان محیط زیست قوانینی است که باید بر علیه حیوان آزاران تصویب شود، اگر این جریمه مالی است، اگر شلاق است باید تصویب شود.
برچسب ها: شبنم فرشادجو ، حمایت
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان