تاریخ انتشار: ۱۹:۲۸ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۷

ضربه اول؛ تاکتیک جدید شفر

استقلال برابر تراکتورسازی نمایش بسیار عالی داشت. کاری به عملکرد ضعیف تراکتورسازی نداریم، بحث اصلی درباره وینفرد شفر و تاکتیکی است که در این جدال حساس به کار گرفت.
ضربه اول؛ تاکتیک جدید شفر

رویداد۲۴ اینجاست که می‌توان فرق مربیانی مانند برانکو، کی‌روش و شفر را با سایر مربیان ما دید. آن‌ها فرق‌ها، نوآوری‌ها، تجربه‌ها و قشنگی‌هایی در کارشان است که برای مربیان جوان، کارگاه آموزشی خواهد بود.

ارزیابی این بازی را برخلاف کارشناسان فوتبال با یک نگاه متفاوت و خیلی موشکافانه از بعد فنی بررسی می‌کنیم. اگر بخواهیم درباره First Touch صحبت کنیم. تعریف آن چیست؟ First Touch در فوتبال به معنای تماس اول بازیکن با توپ یا ضربه اول به توپ است. بازیکنانی که توانایی و کیفیت بیشتری در First Touch داشته باشند، بدون تردید عملکردی سریع‌تر و مفیدتر خواهند داشت و به افزایش سرعت فردی و تیمی کمک می‌کند.

فوتبال در دنیا به‌سرعت در حال پیشرفت و توسعه در تمامی ابعاد خود بوده و‌ بسیاری از علوم مختلف در فوتبال وارد شده و از اعضای جدایی‌ناپذیر آن شده‌اند. در فوتبال روز که هر چه جلوتر می‌رویم به‌سرعت فردی و گروهی بازی‌ها‌، سرعت انفرادی و تیمی‌، سرعت فیزیکی و ذهنی‌، سرعت کنش و واکنش و سرعت تصمیم‌گیری‌ها افزوده می‌شود‌. بازیکنان نیز باید خود را با این سرعت در تمامی جهات همراه سازند تا از قافله پیشرفت جا نمانند.

** تأثیر فهم سرعت بر فوتبال روز دنیا
در فوتبال امروز بحث بر سر ثانیه‌هاست و در شرایطی که یک فوتبالیست حرفه‌ای 100 متر را حداکثر در 13 الی 14 ثانیه طی می‌کند، یعنی چیزی حدود 9 تا 10 متر در یک ثانیه، پس حرف از ثانیه هم فراتر رفته و به صدم ثانیه گره می‌خورد. یعنی اگر یک بازیکن نیم ثانیه تعلل کند، حداقل 4 الی 5 متر فضا و موقعیت را از دست می‌دهد و یا اگر نیم ثانیه سریع‌تر تصمیم بگیرد و عمل کند‌، زمان‌، فضا و موقعیت مناسب‌تری را در اختیار خواهد داشت‌.

در چنین شرایطی اهمیت First Touch به‌عنوان یک فاکتور تسریع‌کننده عملکرد بازیکن و تیم بیش از پیش نمایان می‌گردد و قطعاً باید به آن توجه ویژه نمود‌، زیرا در تمامی جنبه‌های فوتبال تأثیر دارد. در طرف دیگر، بازیکنانی که در بحث First Touch از کیفیت بالاتری برخورد هستند در کارهای گروهی‌، تصمیم‌گیری‌های سریع و محدود و تکنیک‌های فردی قوی‌تر هستند‌. First Touch علاوه بر موارد ذکر شده در تمامی تکنیک‌های فردی مانند کنترل‌، پاس‌، شوت‌، دریبلینگ و… تأثیرگذار بوده و یکی از عوامل مهم در ارائه یک فوتبال زیباست.

First Touch یعنی ضربه اول، ضربه آخر! شما اگر ضربه اول را درست بدهید، ضربه دوم درست داده شود، بعدی هم همچنین، درنهایت به گل دست می‌یابید. حالا ممکن است مهاجم گل بزند و یا حتی امکان دارد بازیکن حریف گل به خودی بزند. اما این First Touch چیست که وینفرد شفر در جدال به این حساسی اجرا کرد؟ این موضوع را باید در فکر این مربی پیدا کرد. همه بازیکنان استقلال در اکثر زمان این بازی وقتی صاحب توپ می‌شدند، فقط یک ضربه به توپ می‌زدند.

** به‌جای بازیکن، توپ را بدوانید
بازی شاگردان «شفر» برای آن‌هایی که تخصصی‌تر فوتبال را دنبال می‌کنند، خیلی لذت‌بخش بود. وقتی شما توپ را می‌دوانید، توپ که ریه ندارد که زود خسته شود، قلب ندارد که زود خسته شود! شما توپ را هر چه بدوانید خسته نمی‌شود. استقلالی‌ها با دواندن توپ از تمامی نقاط زمین استفاده می‌کردند. حتی گاهی مواقع با دروازه‌بان خود هم بازی می‌کردند. وقتی تیمی صاحب توپ است آن را به عقب، به جلو، به بغل‌ها می‌فرستد، تیم مقابل هم به همین شکل عقب و جلو می‌شود و این باعث یک خستگی مضاعف برایشان می‌شود.

اما مسأله First Touch هر چه بود، در ضربه اول استقلالی‌ها بود و جالب است هر جا بازیکنی صاحب توپ می‌شد، تنها یک ضربه به توپ زد. با توجه به این موضوع، سرعت بازی بیشتر می‌شود. سرعت بازی به چه صورت زیاد می‌شود که مدافعان حریف مجبور به گل زدن به خودی می‌شوند؟ در اثر سرعت بازی، علی عبدالله‌زاده مدافع تراکتورسازی نتوانست توپ را دفع کند و آن را به کنج دروازه تیمش فرستاد. در صحنه گل دوم هم آنقدر سرعت بازی بالا بود که محمد طیبی بازیکن حریف زمین خورد و توپ به فرشید اسماعیلی رسید و با پشت پا توپ را مهیا کرد تا مرتضی تبریزی با یک ضربه حساب شده گلزنی کند. آن هم درست مثل گل اول بازی به ثمر رسید.

** آگاهی ذهنی در هماهنگی تیمی
برای رسیدن به First Touch بازیکنان باید آگاهی‌های بالایی داشته باشند. یعنی چپ و راست بروند، جلو و یا عقب بروند، بدانند چگونه همدیگر را حمایت کنند. به‌طور مثال، زمانی‌که بازیکن با توجه به آگاهی محیطی و فضا و شرایط موجود تصمیم می‌گیرد پس از کنترل اقدام به شوت نماید باید از فضا، محیط اطراف، بازیکنان حریف، وضعیت دروازه‌بان آگاهی کامل داشته باشد و خود را در موقعیت مکانی مناسب قرار داده و سطح مناسب برای تماس را انتخاب نماید. سپس با اولین تماس (First Touch) توپ را در زاویه‌، مسیر و فاصله مناسب برای شوت کنترل نماید و با این کار سرعت تصمیم‌گیری‌، عملکرد و کیفیت کار خود را بالا ببرد و از فضا و موقعیت به بهترین شکل ممکن استفاده نماید.

فرشید اسماعیلی در زمان زدن گل سوم چنین نشان داد و در بهترین زمان ممکن از توپ بلوکه شده نهایت بهره را برد و گلزنی کرد تا استقلال در یک شب به یاد ماندنی، 3 گل به تراکتورسازی بزند. اجرای First Touch قشنگی کار وینفرد شفر بود که بعد از آن بازی درگیرانه مقابل ذوب‌آهن با یک تاکتیک زیبا در بازی با تراکتورسازی اتفاق افتاد.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان