تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
مدیرعامل سایپا:

قیمت‌های فعلی بازار خودرو غیرواقعی است

مدیرعامل سایپا گفت: ما درگیر اقدامات سودجویانه در بازار خودرو هستیم. قیمت محصولات در کارخانه پایین است، ولی قیمت فعلی خودرو‌ها در بازار را نیز قبول نداریم.
رویداد۲۴ محسن جهرودی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما اظهار کرد: حجم تقاضای فعلی در بازار خودرو غیرعادی و فراتر از تصور است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با حجم شدیدی از تقاضا در بازار خودرو مواجه شده‌ایم، خاطرنشان کرد: این تقاضا بسیار بیشتر از میزان تولید خودرو در ایران است.

مدیرعامل سایپا ادامه داد: برآورد‌های سایپا و ایران‌خودرو نشان می‌دهد کشش و نیاز مردم به خودرو در ایران سالیانه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه است که سال گذشته محقق شد، اما امسال شکل هجوم مشتریان به بازار خودرو بیشتر شبیه سفته‌بازی است و ناشی از نیاز نیست.

جهرودی افزود: گروه خودروسازی سایپا در پنج ماهه نخست امسال حدود ۱۸ هزار دستگاه خودرو بیشتر از مدت مشابه سال گذشته تولید و عرضه کرده به‌گونه‌ای که هدف تولید خود را علی‌رغم تحریم‌ها محقق کرده است.

وی با بیان اینکه هر چه از بحران ارزی که از حدود اردیبهشت‌ماه آغاز شد، مردم گرایش فراوانی برای خرید خودرو پیدا کرده‌اند، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که این گرایش بیشتر با هدف حفظ ارزش دارایی‌ها است به‌گونه‌ای که خودرو در ایران به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است.

مدیرعامل سایپا ادامه داد: خودرو احتکارپذیر نیست و ۹ هزار خودرو تنها تولید سه روز کاری گروه خودروسازی سایپا است که اصولا امکان احتکار آن وجود ندارد.

جهرودی با بیان اینکه برخی قطعات در خودرو‌ها جزو قطعات های‌تک است که فعلا امکان تولید آن را نداریم، خاطرنشان کرد: به همین دلیل بعضا کسری برخی قطعات نیز موجب تجاری نشدن برخی خودرو‌های تولیدی شد.

وی درباره شبهات مطرح شده مبنی بر احتکار خودرو از سوی خودروسازان گفت: خودرو اصولا قابل احتکار نیست و این ارقامی که درباره تعداد خودرو‌های احتکارشده اعلام می‌شود تولید چند روز سایپا است.

مدیرعامل سایپا ادامه داد: خودرو به محض اتمام تولید در سایپا شماره سریال دریافت می‌کند و صاحب آن مشخص می‌شود. در چنین شرایطی اساساً امکان احتکار و نگهداری آن وجود ندارد.

جهرودی افزود: سایپا تنها یک انبار دارد و آن هم داخل این مجموعه است و هیچ انبار دیگری ندارد که بخواهد خودرو‌ها را تولید و در آن احتکار کند.

وی درباره تخلف نمایندگی‌های فروش این شرکت و فروش خودرو‌ها با قیمت‌های بازار آزاد گفت: سایپا تمام فروش‌های اخیر خود را به صورت اینترنتی انجام داده و اگر خودرویی در نمایندگی‌ها عرضه شود مردم می‌توانند این تخلف را اعلام کنند.

مدیرعامل سایپا افزود: سایپا نسبت به قیمت کنونی پراید در کارخانه معترض است، اما قیمت ۴۰ میلیون تومانی را به هیچ عنوان قبول ندارد. در این شرایط نباید به التهاب قیمتی در بازار دامن زده شود. قیمت محصولات سایپا تحت نظارت تعیین شده و سایپا نمی‌تواند به نرخی بیشتر از نرخ‌های مصوب محصولات خود را عرضه کنند.

جهرودی درباره زمان و چگونگی عرضه محصولات این شرکت اظهار کرد: از ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه همین هفته ۵۰ هزار دستگاه خودرو از خانواده محصولات پراید، تیبا و وانت‌نیسان با قیمت مصوبِ زمان تحویل عرضه خواهد شد.

وی همچنین درباره قیمت‌گذاری خودرو‌های تولید داخل خواستار تامین قیمت‌ها در حاشیه بازار شد و گفت: در گذشته خودروسازان تجربه مناسب و موفقی در زمینه قیمت‌گذاری خودرو در بازار آزاد داشتند که با این روند مشکلات موجود برطرف خواهد شد.

مدیرعامل سایپا درباره تحویل خودرو‌های سیتروئن C. ۳ فروخته شده گفت: سایپا دو هزار دستگاه خودرو سیتروئن C. ۳ را پیش‌فروش کرده که تحویل مشتریان خواهد شد. در این زمینه با تلاش همکاران توانستیم مشکلات را رفع کنیم و در حال تولید این محصول هستیم.

جهرودی ادامه داد: در حال حاضر بیشترین مشکل ما در زمینه تاخیر در تحویل خودرو در حوزه محصولات رنو است. زیرا در گذشته روزانه حدود ۵۷۰ دستگاه خودرو از خانواده محصولات رنو تولید می‌کردیم که در حال حاضر این عدد به روزی ۹۰ دستگاه کاهش پیدا کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: درخصوص سایر محصولات نیز تلاش می‌کنیم زمان تاخیر در تحویل را به کمتر از یک ماه برسانیم.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان