تاریخ انتشار: ۱۲:۳۸ - ۲۷ مهر ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

قیمت‌گذاری انحصاری لوازم یدکی خودرو در خیابان چراغ برق!/ نوسان دلار بهانه‌ای برای گران فروشان

رییس انجمن سازندگان قطعات خودرو گفته است چندنفر از بازاریان معروف خیابان چراغ برق تهران هستند که قیمت لوازم یدکی را تعیین می‌کنند و حتی سندیکای این صنف نیز کنترلی براین بازار آشفته ندارد بنابراین گران شدن روز به روز قطعات شکل سلیقه‌ای به خود گرفته و گرانی دلار بهانه‌ای برای آنهاست.
مافیای خیابان چراغ برق با قیمت‌ها چه می‌کنند؟ / نوسان دلار بهانه‌ای برای گران فروشان / صدای تعمیرکاران هم درآمده است!
رویداد۲۴ المیرابابایی: تا ماه پیش گرانی خودرو و لوازم یدکی سرخط خبر‌های اقتصادی اکثر رسانه‌ها بود؛ اعتراضات کامیون‌داران در شهر‌های مختلف هم بیشتر به دلیل بازار نابسامان لوازم یدکی از جمله گرانی لاستیک و باطری ماشین و دیگر قطعات یدکی بود، اما مردم هم از این قاعده مستثنی نبوده و درمراجعه به تعمیرات سرویس‌های دوره‌ای خودرو با قیمت‌های چندبرابر مواجه می‌شدند که انعکاس آن در شبکه‌های اجتماعی به وضوح قابل رویت بود؛ این در حالی بود که عقب‌نشینی دلار هم نتوانست قیمت‌های لوازم یدکی را کاهش دهد.
 
مهدی مطلب‌زاده عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران خبر داده که قیمت قطعات خودرو از زمان افزایش قیمت ارز، بین ۸۰ تا ۱۴۰ درصد افزایش یافته است، اما برخی دیگر از کارشناسان افزایش قیمت‌ها را بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ درصد عنوان می‌کنند.
 
رشد سه برابری قیمت قطعات مصرفی و یدکی هیوندا

بازار چراغ برق، بازار قطعات لوازم یدکی است؛ سری به این بازار می‌زنیم تا وضعیت قیمت‌ها را بررسی کنیم. به گفته مسعود یکی از قطعه فروشان بازار چراغ برق اکثر قطعات مصرفی و یدکی هیوندای و کیا تا سه برابر افزایش قیمت داشته‌اند.
 
این فروشنده می‌گوید حتی قیمت قطعات خودرویی، چون هیوندای آوانته مونتاژی بسیار گران شده و اگر دارنده این خودرو بخواهد سرویس ۱۰۰ هزار کیلومتر آوانته را طبق اصول انجام دهد، حدود ۳ تا ۶ میلیون تومان باید هزینه قطعاتی را بدهد از طرفی قطعات مصرفی مانند لنت که در خودرو‌های هیوندای اکثرا بهایی کمتر از ۲۲۰ هزار تومان را داشتند، امروز گاهی تا ۹۰۰ هزار تومان هم به مصرف کنندگان فروخته می‌شوند.

مسعود می‌گوید: قیمت برخی از قطعات یدکی خودروهایی مانند لکسوس، تویوتا و میتسوبیشی صدای تعمیرکار‌ها را هم در آورده است. یکی از تعمیرکاران تخصصی خودرو‌های ژاپنی می‌گوید: افزایش قیمت قطعات مصرفی، چون لنت باعث شده دارندگان خودرو‌های ژاپنی که اکثرا وضع مالی خوبی را دارند، کمتر به تعمیرگاه بیایند و این اتفاق باعث شده تا درآمد اکثر تعمیرگاه‌ها نیز افت شدید داشته باشد.
 
نوسان دلار بهانه ای برای گران فروشان

بهرام شهریاری رییس انجمن سازندگان قطعات خودرو در گفت‌وگو با رویداد۲۴ گفت: نوسان دلار بهانه‌ای برای گران فروشی واردکنندگان بود درست است که تاثیرپذیری در قیمت‌ها داشت، اما مگر کسانی که کالایی را درگذشته ارزان خریده بودند ارزان فروختند که حالا گرانی دلار را تنها دلیل گرانی‌ها می‌دانند؟
 
او معتقد است: ۹۹ درصد قطعات وارداتی هیچ کنترلی روی آن نیست و واقعیت این است که نظارتی بر کیفیت و قیمت قطعات هم صورت نمی‌گیرد که البته در وهله اول خودروساز‌ها باید نسبت به خدمات پس از فروش محصولات خود نظارت داشته باشند.
 
بازاریان معروف خیابان چراغ برق تعیین قیمت‌ها را دست گرفته‌اند

به گفته شهریاری چند نفر از بازاریان معروف خیابان چراغ برق تهران هستند که قیمت لوازم یدکی را تعیین می‌کنند و حتی سندیکای این صنف نیز کنترلی براین بازار آشفته ندارد بنابراین گران شدن روز به روز قطعات به صورت سلیقه‌ای شده و گرانی دلار تا حدی بهانه‌ای برای آنهاست.

احسان یکی دیگر از فروشندگان خیابان چراغ برق به رویداد۲۴ می‌گوید: قیمت‌ها همچنان در حال بالا رفتن است و خیال پایین آمدن ندارد به طوریکه بسیاری از قطعات حتی از یک ماه پیش و بعد از گرانی‌ها هم پایین نیامد برای مثال قیمت جلو پنجره استپ‌وی و ساندرو از ۱۵۰ هزار تومان دوهفته پیش تا امروز ۷۰ هزار تومان گران شده است، همچنین راکت جلویی استپ‌وی در عرض ۱۰ روز از ۳۵ هزار تومان به ۵۵ هزار تومان  رسیده است.
 
کاری به پایین آمدن دلار نداریم

از مسعود سوال می‌کنیم چرا با کاهش قیمت دلار قیمت قطعات پایین نیامده است، او در پاسخ می‌گوید: ما کاری به پایین آمدن دلار نداریم اگر دلار دوباره گران شد چه کار کنیم؟ او که خود تولیدکننده دیسک چرخ خودرو است می‌گوید تولید چدن برای تهیه دیسک از تولید داخل است، اما قیمت قطعات فلزی، جهانی است و باید مطابق با روز تغییر دهیم.

او در مورد دیگر قطعات وارداتی که ارتباط مستقیمی با قیمت دلار دارد گفته است: از ۳ ماه پیش به دلیل نوسان‌های بازار جنس وارد نکرده‌ایم و برخی دیگر از جنس‌ها را از واردکنندگان خرید می‌کنیم و آن‌ها قیمت بالایی برای فروش می‌گذارند که ما هم مجبوریم به فروشنده گران بفروشیم همچنین برخی از تولیدکنندگان قطعات معتبر مانند شرکت کروز هستند که مستقیما با خط تولید مواد اولیه وارداتی درارتباط هستند و به نوعی مرجع قیمت گذاری در بازار هستند که به تبع گران شدن این مرجع‌ها بقیه نیز گران می‌کنند.
 
چندی پیش معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای به محسن صالحی‌نیا خواستار رفع بوروکراسی واردات لوازم یدکی به‌دلیل کمبود لوازم یدکی در بازار شد همچنین در این نامه به این موضوع اشاره شده است به دلیل اینکه ارز این کالاها به بازار ثانویه هدایت شده است، بنابراین بروز تاخیر در صدور تاییدیه ثبت سفارش تحت عنوان کنترل ساخت داخل باید سریعا رفع شود که به دنبال این نامه هم  علی معقولی، مدیر کل واردات و امور مناطق آزاد ویژه گمرک با ارسال بخشنامه‌ای به گمرکات اجرایی نوشت: با عنایت به اهمیت موضوع رفع مشکلات ناوگان مذکور خواهشمند است نسبت به انجام تشریفات گمرکی مربوطه و ترخیص لوازم یدکی مورد اشاره با رعایت مقررات مربوطه تسریع کنند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان