تاریخ انتشار: ۱۵:۵۶ - ۰۴ مهر ۱۳۹۷
گلایه سید مجید حسینی در برنامه حالا خورشید؛

چرا یک معلم در سیستان فقط پانصدوهشتاد تومان می‌گیرد اما پنجاه درصد هزینه فرزندان سفرا را دولت ایران می‌دهد؟

دکتر سید مجید حسینی صبح امروز در برنامه حالا خورشید حضور یافت و در زمینه نظام آموزشی ایران با عنوان " عدالت آموزشی تا کجا؟ " به طرح موضوعاتی جالب توجه پرداخت.
چرا یک معلم در سیستان پانصدوهشتادهزار تومان می‌گیرد و پنجاه درصد هزینه فرزندان سفرا را دولت ایران می‌دهد؟/ معلمی که برای درآمد بهتر، سرویس دانش آموزانش است چگونه رویش می‌شود به آن‌ها درس بدهد؟
رویداد۲۴ به گزارش رویکرد امروز سید مجید حسینی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و استاد علوم سیاسی، صحبت های خود را با مطرح کردن خبری منتشر شده در سایت وزرات خارجه آغاز نمود، با این توضیح که" اگر فرزندان سُفرا و یا دیپلمات های ایرانی بخواهند در داخل کشور تحصیل کنند ۵۰ درصد هزینه های آنها توسط وزارت خارجه پرداخت خواهد شد. "
 
وی با بیان اینکه سفیران و دیپلمات ها افتخارات کشور هستند اما این روند نوعی بی عدالتی در کشور محسوب می شود افزود: " چه دلیلی دارد ما به یک معلم در سیستان پانصدوهشتاد و پنج هزار تومان حقوق بدهیم و شخصی که فرزند سفیر است اجازه داشته باشد از دانشگاه خارجی به دانشگاه داخلی منتقل شود و پزشکی بخواند و پنجاه درصد هزینه هایش را نیز دولت ایران بدهد؟ اگر ما میتوانیم هزینه کنیم چرا این پول نباید در آموزش و پرورش ما خرج شود؟ و آیا این فردی که به این صورت وارد دانشگاه شده، شرایط و کیفیت لازم برای پزشک شدن را دارد؟ " او در ادامه ذات انقلاب را مبارزه با تبعیض بیان کرد در حالی که این روند را تبعیض محسوب می شود.

سید مجید حسینی که به عنوان کارشناس آموزش در این برنامه حضور یافته بود، صدای معلمان کشور شد و در ادامه صحبت مجری(رشید پور) که از شکایت معلمان در خصوص حقوق هایشان صحبت کرد، به دستمزد های ناچیز معلمان به خصوص در مناطق محروم و مرزی اشاره کرد و گفت:" با این شرایط ما از معلمانمان چه توقعی برای آموزش خلاقیت به فرزندانمان داریم؟ معلمی که برای درآمد بهتر مجبور است سرویس دانش آموزان خود باشد چگونه رویش می شود به آنها درس بدهد؟ "

مافیای کنکور!!

موضوع مهم دیگری که این استاد دانشگاه به آن اشاره کرد، موضوع جالب توجه "مافیای کنکور" بود که با دور مالی هشت هزار میلیاردتومان در کشور سرنوشت دانش آموزان و خانواد های ما را در دست گرفته و بیان داشت، فقط امسال هزارمیلیارد تومان هزینه مشاوره و کتاب کنکوری ها شده که عموما بی نتیجه می ماند و به نسبت جمعیت تعداد کمی وارد دانشگاه می شوند. این مسئله حتی به خارج از کشور و سوء استفاده موسسات آموزشی از دانش آموزان ایرانی در سایر کشور ها نیز رسوخ پیدا کرده است. برای مثال دانش آموزی که خواستار تحصیل در مجارستان باشد باید هزار دلار برای شرکت در کلاس کنکور در آن کشور بدهد و برای یک دوره کالجِ قبل از دانشگاه باید شش هزار یورو پرداخت کند که این به غیر از هزینه ایست که دانشگاه ها به موسسات بابت هر دانشجو پرداخت می‌کنند و هر فرد با احتساب هزینه زندگی و تحصیل که مبلغ بالایی را در بر میگیرد حتی از قبولی در دانشگاه هم نمی تواند مطمئن باشد و در صورت عدم پذیرش دانشگاه ویزای فرد کنسل می شودو دوباره فرد مجبور به شرکت در کلاس های مافیای کنکور است تا از کنسل شدن ویزایش جلوگیری شود این در حالی است که حتی افراد متقاضی از خانواده های مرفه جامعه هم نیستند و این خانواده ها مجبور به فروش زندگیشان برای تحصیل فرزندانشان می شوند او در همین راستا خواستار رسیدگی و بررسی ناظران و نهادهای مسئول شد و در ادامه موسساتی که به مافیای کنکور دامن می زنند و تبلیغات فراوان در صدا و سیما دارند را مخاطب قرار داد و گفت شما این پول ها را از خون مردم به دست می آورید ؛ ما به جای درختانی که برای تامین کاغذ برای کتاب های کنکور هر ساله بریده می شوند و هزینه بالایی می طلبند می توانیم همان را برای فرزندانمان خرج کنیم و آنها را خوشبخت کنیم و به آنها کار بدهیم.

دانشگاه به صنعت وصل نیست!!

مهمان امروز برنامه حالا خورشید به همان صحبت همیشگی اش اشاره کرد که" دانشگاه نرویم" او این جمله را که بازخوردهای فراوانی نیز داشته و برخی آن را با بی مهری تفسیر کرده اند به این دلیل تکرار می کند چرا که دانشگاه رفتن را نه از روی علاقه بلکه اجبار جامعه می داند، سرابی که فرزندان و دانش آموزان برای آینده ای بهتر به آن وارد می شوند اما در انتها و بعد از سال ها تحصیل حتی نمی توانند شغل مناسب و مورد علاقه شان را پیدا کنند، چرا که با انتخاب رشته ای که عموما مورد علاقه دانشجو نیست، آینده نیز مورد علاقه نخواهد بود. او معتقد است با علاقه باید وارد عرصه علم و دانشگاه شد، اگر تشنه علم هستید و یا علاقه زیادی به یک رشته دارید وارد دانشگاه شوید. وقتی دانشگاه های ایران بر خلاف آنچه در امریکا می توان دید، که دانشگاه به صنعت وصل است و دانشگاه امریکایی به جنرال موتورز متصل شده، دورشان دیوار کشیده شده چطور میتوان از دانشگاه انتظار کار داشت؟ دانشگاه در بیشتر مواقع توقع و امید افراد را برای کار و شغل بالا می برد و چه بسا که طی سالها ارتباط افراد با جامعه را قطع می کندو بسیاری نیز برای فرار از سربازی به ادامه تحصیل می پردازند که همین امر پیدا کردن شغل را نیز سخت میکند. او در جواب مجری که گفت بسیاری از افراد شما را به تشویق به بیسوادی محکوم می کنند شرایط تولید علم را در ایران و سوییس مقایسه کرد و بیان کرد:" سوییس هشت میلیون نفر جمعیت دارد و دومین کشور تولید کننده مقالات علمی در جهان محسوب می شودو امسال چهار هزارو دویست و شصت مقاله علمی تولید کرده است که یک و یک دهم درصد تولید علم جهان محسوب می شود در حالی که بیست میلیون نفر از آنها دانشگاه می روند و همین ها تولید علم می کنند چرا که به عشق علم به دانشگاه رفته اند. اگر در ایران هم افراد دیوانه دانش هستند به دانشگاه بروند اما آقای رشید پور آیا ما هر سال ۱ میلیون نفر دیوانه دانش داریم؟ اگر اینطور بود ما رتبه سوم علمی جهان بودیم"
 
چرا یک معلم در سیستان پانصدوهشتادهزار تومان می‌گیرد و پنجاه درصد هزینه فرزندان سفرا را دولت ایران می‌دهد؟/ معلمی که برای درآمد بهتر، سرویس دانش آموزانش است چگونه رویش می‌شود به آن‌ها درس بدهد؟

هم آفرینی به جای رقابت

دکتر سید مجید حسینی که به عنوان منتقد به نظام آموزشی و در روزهای آغاز سال تحصیلی جدید به برنامه حالا خورشید دعوت شده بود خانواده ها را مخاطب صحبت های خود قرارداد وبه پیشنهاد تهیه کننده و مجری این برنامه، رضا رشید پور، با چند نکته به خانواده ها و در آستانه سال تحصیلی به صحبت های خود پایان داد.

او سه نکته را برای خانواده ها و معلمین مهم و ضروری دانست:

رقابت زدایی: او به خانواده توصیه کرد به جای مقایسه فرزندان با دیگر همسالانشان آنها را به هم آفرینی تشویق کنند، اینکه با همسالان به کاری بپردازند و مشارکتی را شکل بدهند. که این امر در راستای تقویت هوش اجتماعی و خلاقیت و کار گروهی دانش آموزان موثر خواهد بود. کاری که آموزش و پرورش کمتر به آن احتمام میورزد.

پذیرش تنوع: فرزند شما لازم نیست آرزوهای شما را برآورده کند و آنچه شما دوست داشته اید و نتوانسته اید را اجرایی کند. بچه ها منحصر به فردند و هر فرزند گنجی است مختص به خود این گنج باید با تجربه استعدادهایش کشف شود

استعدادیابی: کشف استعداد کودکان در زمان درست و بر اساس تجربه و توسعه آن که به موفقیت کودک و جامعه منجر خواهد شد.
برنامه حالا خورشیدکاری از گروه اجتماعی شبکه سه سیما به تهیه کنندگی و اجرای رضا رشید پور است که در قالبی ترکیبی و گفتگومحور با نگاهی اجتماعی به موضوع‌های مختلف جامعه می‌پردازد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان