تاریخ انتشار: ۱۷:۲۳ - ۰۹ مهر ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

واکنش آمریکا و روسیه به حمله موشکی سپاه در سوریه/ واشنگتن: در حال بررسی خسارات احتمالی نیروهای ائتلاف هستیم

یک مقام سوری نزدیک به محور مقاومت که ترکیبی از نیرو‌های ایرانی، لبنانی، سوری و دیگر گروه‌های حامی اسد است به آسوشیتدپرس گفته این آخرین قطعاتی بوده که تحت کنترل داعش در سوریه بوده است.
حمله موشکی سپاه به مقر تروریست‌ها در شرق سوریه
رویداد۲۴ شب گذشته سپاه پاسدارارن در پاسخ به حمله هفته گذشته به رژه نیرو‌های نظامی در اهواز به مقر تروریست‌ها در شرق سوریه حمله کرد. این دومین حمله سپاه از این دست در سوریه در سال گذشته بوده است. در اطلاعیه سپاه آمده که پس از شلیک موشک‌ها، هفت پهپاد رزمی نیروی هوافضای سپاه مواضع و مقر‌های تجمع و پشتیبانی آن‌ها را نیز بمباران کردند.

به گفته سپاه ۶ فروند موشک بالستیک میان‌برد از پایگاه‌های موشکی نیروی هوافضای سپاه در غرب ایران و از فاصله ۵۷۰ کیلومتری از هدف، شلیک شد. هرچند سپاه نگفته است که موشک‌ها دقیقا از کدام نقطه پرتاب شده، اما ویدئو‌هایی از شلیک حدود ۴ موشک منتشر شده که به نظر می‌رسد از جایی در نزدیکی کرمانشاه در مسیر کامیاران پرتاب شده است.

پیش از این در اطلاعیه وزارت اطلاعات ایران آمده بود که ۲۲ نفر از عوامل پشتیبانی کننده و دخیل در حادثه هم دستگیر شدند، در همین راستا حامیان و هادیان خارجی اقدام تروریستی مذکور شناسایی که اطلاعات تکمیلی آن متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد. اطلاعیه سپاه و وزارت اطلاعات حمله روز شنبه را به «گروه‌های تجزیه طلب تکفیری تحت حمایت کشور‌های مرتجع عربی» نسبت می‌دهد و گفته است «از خانه تیمی این تروریست‌ها، مواد منفجره، وسایل نظامی و امکانات ارتباطی کشف و ضبط شده است»

آسوشیتدپرس در گزارشی به موضوع حمله موشکی سپاه پرداخت و نوشت: در این تصاویر یکی از خبرنگاران نزدیک موشکی که شلیک شده ایستاده و به نظر می‌رسد منطقه‌ای که از آن شلیک شده در کرمانشاه است. تلویزیون ایران در تصاویر گرافیکی که از این حمله طراحی کرده‌اند محل فرود موشک‌ها را جایی در مرکز عراق در نزدیکی شهر تکریت و نرسیده به شهر البوکمال در جنوب شرق سوریه را نشان می‌دهد.

آسوشیتدپرس درباره البوکمال نوشت: این شهر توسط نیرو‌های وفادار بشار اسد اداره می‌شود. این شهر در حالی بار‌ها هدف داعش قرار گرفته که داعش تقریبا همه سرزمین‌های خود را در سوریه و عراق از دست داده است.
 
واکنش سوری‌ها؛ آخرین شهرهای در کنترل داعش پس گرفته می‌شود

رمی عبدالرحمن رییس دیده‌بان حقوق بشر سوریه در لندن به آسوشیتدپرس گفت: موشک‌های ایرانی به شهر هجین که در نزدیکی دیرالزور است و در شمال البوکمال است اصابت کرده است.

دیده‌بان جنگ سوریه گفته موشک‌ها به شهری که توسط گروه داعش اداره می‌شد اصابت کرده است. این شهر یکی از آخرین شهر‌هایی است که هنوز در کنترل داعش بوده است.

عبدالرحمن گفته است: انفجار قوی‌ای در این ناحیه در ساعات اولیه روز دوشنبه اتفاق افتاد. منطقه هجین و شبه نظامیان داعش چندین هفته است که زیر حمله مبارز‌های کرد مورد حمایت آمریکا هستند.

یک مقام سوری نزدیک به محور مقاومت که ترکیبی از نیرو‌های ایرانی، لبنانی، سوری و دیگر گروه‌های حامی اسد است به آسوشیتدپرس گفته این آخرین قطعاتی بوده که تحت کنترل داعش در سوریه بوده است.

واکنش روسیه؛ مواضع روسیه تغییر نکرده است
 
دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین امروز دوشنبه به حمله اخیر سپاه علیه تروریست‌ها واکنش نشان داد و در جمع خبرنگاران درباره حمله موشکی ایران در سوریه گفت: موضع روسیه در قبال حضور غیرقانونی نیرو‌های نظامی خارجی در سوریه تغییر نکرده است.

او گفته است: در مورد حضور نیرو‌های نظامی خارجی، نیرو‌های مسلح خارجی در سوریه که به طور غیر مشروع و غیرقانونی در این کشور حضور دارند، مواضع روسیه کاملا مشخص است. همزمان مبارزه با تروریسم در سوریه در حال انجام است و ادامه خواهد داشت.

واکنش آمریکا؛ ایران برای حمله به آمریکا اطلاع نداده بود
 
«شان رایان» سخنگوی ائتلاف آمریکایی علیه داعش این حمله را تایید کرده و گفته هیچ یک از نیرو‌های ائتلاف در خطر نبوده‌اند. البته نیرو‌های ایرانی شب گذشته هیچ اطلاعی در مورد این حمله ندادند و ما از گزارش‌های مستقل متوجه شدیم که آن‌ها شبه نظامیان را به جرم دست داشتن در حمله اخیر به رژه نیرو‌های نظامی در اهواز در شرق سوریه هدف گرفته‌اند. تا این لحظه ائتلاف هنوز در حال بررسی خسارات احتمالی است و هیچ یک از نیرو‌های ائتلاف در خطر نبوده‌اند.

«سی ان ان» در گزارش خود به نوشته‌های روی موشک‌هایی که در این حمله به کار رفته اشاره کرد و نوشت: شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آل سعود بر روی موشک‌ها نقش بسته بود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان