تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۱۲ مهر ۱۳۹۷
عضو اتاق بازرگانی :

نوسان‌های ارز به دلیل سفته‌بازی داخلی است/ مردم ارز‌های خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند

عدالتیان اظهار داشت: نرخ دلار بالا مانند بیست هزار تومان اصلا کاربردی جز سفته‌بازی ندارد، چون نه می‌توان کالا وارد کرد و نه می‌توان با این نرخ به مسافرت رفت، بنابراین نباید از پایین رفتن یا بالا رفتن نرخ آن خوشحال باشیم.

رویداد۲۴ جمشید عدالتیان در مورد نوسان‌های اخیر ارز در بازار آزاد گفت: با توجه به حجم اندک معاملات ارزی در بازار آزاد که براساس برآورد‌ها نزدیک به سه درصد است، بالا یا پایین آمدن نرخ ارز در این بازار اصلا مهم نیست، چون مبنای ما بازار ثانویه است و تنها جنبه روانی بازار آزاد است که می‌تواند تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: در بازار آزاد مشتری واقعی وجود ندارد و تقاضا صرفا جهت سفته‌بازی است. باید توجه داشت که نرخ دلار بالا مانند بیست هزار تومان اصلا کاربردی جز سفته‌بازی ندارد، چون نه می‌توان کالا وارد کرد و نه می‌توان با این نرخ به مسافرت رفت، بنابراین نباید از پایین رفتن یا بالا رفتن نرخ آن خوشحال باشیم.

عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: به نظر من این بازار باید از مدار خارج شود و اگر دولت تدابیری بیاندیشد که تقاضای ارز مواد اولیه از طریق بازار ثانویه تهیه شود و ارز‌های مورد نیاز پزشکی، دانشجویی یا ورزشکاری را برآورده کند، عرضه و تقاضا نظم گرفته و بازار آزاد به تدریج کوچکتری می‌شود که به نظر می‌رسد دولت در این راستا حرکت می‌کند.

عدالتیان با اشاره به تاثیر عوامل خارجی گفت: البته بخشی از نوسان‌های ارز مربوط به سفته‌بازی داخلی است و بخش دیگر آن ریشه در عوامل خارجی دارد. برای نمونه شرکت‌هایی در دبی آپارتمان‌ها را به ریال می‌فروشند تا ریال آن را با دلار تعویض کرده و نرخ را بالا ببرند و شبکه‌های معاند و تلویزیون‌هایی مانند من وتو که بودجه آن از طریق اسرائیل تامین می‌شود این اقدام را تشویق می‌کنند تا بازار را بهم بریزند.

وی افزود: مردم باید آگاه باشند که این پکیج ضدایرانی پس از ایجاد عدم اطمینان به دولت حالا روی القای عدم امنیت کار می‌کند و اگر مشکلی هم در داخل وجود داشته باشد خود راه‌حل را پیدا کنیم، هیچ میهن‌پرستی حاضر نیست این عوامل برای ما تعیین تکلیف کنند.

این اقتصاددان در مورد دلار‌های خانگی گفت: مردمی که اقدام به خرید دلار کرده‌اند باید آگاه باشند که دلار کاغذی همانند سهام با نوسان قیمت همراه است و نباید به یک نرخ دلخوش کرد. بنده پیشنهاد می‌کنم این مردم ارز‌های خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده و سود آن را دریافت کنند، اقدامی که بانک مرکزی بار‌ها روی آن تاکید داشته و تضمین‌های لازم را نیز می‌دهد.

عدالتیان اظهار داشت: حتی اگر دلار در نرخ ده هزار تومان تثبیت شود مشتری آنچنانی وجود نخواهد داشت و مردم به سمت سپرده‌گذاری ارزی حرکت خواهند کرد.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان