تاریخ انتشار: ۱۲:۰۲ - ۱۷ مهر ۱۳۹۷
رویداد۲۴ بررسی می‌کند؛

سرنوشت بازار سکه و ارز پس از تحریم‌های آبان ماه/ احتیاط فعالان بازار ارز بیشتر شده است

بازار ارز از روز شنبه رفتار‌های متفاوتی داشته است به طوریکه از اول هفته قیمت‌ها با نرخ بالا شروع به کار کرد، اما پس از تصویب لایحه CFT روند نزولی به خود گرفت و مجددا با فراز و فرود در روز دوشنبه به کار خود ادامه داد در این میان آنچه بیشتر از همه در بازار فردوسی دیده می‌شود احتیاط فعالان این بازار در خرید و فروش است.
سرنوشت بازار سکه و ارز پس از تحریم‌های آبان ماه/ احتیاط فعالان بازار ارز بیشتر شده است
رویداد۲۴ پیش از آنکه مجلس به تصویب لایحه الحاق ایران به مقابله با تامین مالی ترورسیم بپردازد و CFT تصویب شود، طلای ۱۸ عیار ۳۷۶ هزار تومان و سکه طرح قدیم ۴ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان بود و با تصویب آن سکه روند کاهشی به خود گرفت. برخی کارشناسان گفتند کاهش قیمت طلا و ارز ربطی به CFT نداشته است. رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر از همان چهره‌ها بود که اعتقاد داشت تصویب این لایحه تاثیری در بازار طلا نداشته است. چه این قانون تاثیر گذاشت چه تاثیر نگذاشت، قیمت سکه و ارز تغییر گذاشت تا از روز یکشنبه بازار ارز و سکه راه کاهشی در پیش بگیرد و از ساعت ۱۱ تا ۱۲ ظهر ارز با کاهش شدید مواجه شود. این در حالی بود که پس از اعلام خبر تصویب الحاق ایران به CFT معامله‌گران ارزی به سرعت در موقعیت فروش قرار گرفتند و قیمت دلار تا مرز ۱۲ هزار تومان پایین رفت. این اتفاق هم کافی بود تا برخی از کارشناسان تغییر مسیر دلار را به تغییر رفتار معامله‌گران نسبت بدهند.

عده‌ای باور داشتند بازار طی هفته گذشته خبر مربوط به تصویب لوایح مورد نیاز برای پیوستن به FATF را پیش‌بینی کرده بود؛ به باور آنها، همین عامل موجب شد جهت قیمت در روز یکشنبه تغییر کند و قیمت‌ها را به سرعت دستخوش تغییر قرارداد، اما این کاهش عمر چندانی نداشت. روز دوشنبه قیمت‌ها باز هم تغییر رویه داد به طوریکه سکه تمام طرح جدید درابتدای روز ۴۵۰ هزار تومان نسبت به دیروز افزایش یافت و چهار میلیون و ۱۵۰ هزار تومان شد، اما مجددا در ساعات پایانی روز به ۳ میلیون و ۷۰۰ تومان بازگشت.

برخی از فعالان این بازار، با احتیاط اقدام به فروش می‌کنند و منتظر آغاز تحریم‌های آبان هستند و معتقدند تا ماه آینده سناریو‌های دیگری رقم می‌خورد و قیمت‌ها را در مدار افزایش قرار می‌دهد، اما رییس کانون صرافان معتقد است که هرچند الحاق ایران به کنوانسیون‌های منع تامین مالی تروریسم نمی‌تواند در کوتاه مدت اثر اساسی بر بازار ارز داشته باشد، اما باید بپذیریم که تحریم‌های آبان‌ماه نیز در بازار بی‌اثر نخواهد بود.

مشاهدات میدانی خبرنگار رویداد۲۴ از بازار فردوسی تهران نشان از احتیاط دلالان به خرید وفروش و بالا نگاه داشتن نرخ‌ها توسط صرافان دارد. بسیاری از صرافی‌های این خیابان یا مغازه‌های خود را بسته‌اند یا پشت شیشه‌های خود اعلام کرده‌اند که خرید و فروش انجام نمی‌دهند برخی‌های دیگر که اندکی محافظه کارند به ظاهر مشغول کارهستند و تنها خرید می‌کنند و می‌گویند فروش نداریم.

سیروس صراف خیابان فردوسی است به رویداد۲۴ گفت: خرید یورو ۱۵ هزار و ۷۰۰ است، در حالیکه قیمت فروش آن ۱۶ هزار و ۷۰۰ است که نسبت به روز گذشته نرخ بالاتری دارد، دلار هم بین ۱۳ هزار و ۹۰۰ تا ۱۴ هزار و ۲۰۰ نوسان دارد. میزان فروش هم نسبت به چند روز گذشته متعادل‌تر شده است و بازار با احتیاط بیشتری خرید و فروش می‌کند چراکه احتمال بازگشت تحریم‌ها و صعود قیمت‌ها وجود دارد.

مجتبی فروشنده دیگری معتقد است: امکان بالا رفتن دلار تا ماه آینده زیاد است و باید منتظر بمانیم تا بازار چه واکنشی به گرانی و آغاز تحریم‌های جدید در آبان‌ماه نشان خواهد داد.

صرافی دیگری گفت: قیمت‌ها از صبح بالا رفته است، اما با نزدیک شدن به بعد از ظهر قیمت‌ها درحال عقب نشینی هستند به همین دلیل بسیاری از مغازه‌دار‌ان خرید و فروش را تعطیل کرده‌اند تا ضرر بیشتری را متحمل نشوند.
 
کارشناسان اقتصادی معتقدند تجربه نشان داده شوک سیاسی مثبت داخلی یا خارجی موجب کاهش قیمت ارز خواهد شد و از آن سو شوک‌های منفی به افزایش نرخ ارز خواهد انجامید، اما این یک تحلیل کوتاه‌مدت است بنابراین تصویب CFT یک شوک کوتاه مدت است، این در حالی است که اعمال تحریم‌های بیشتر در آبان‌ماه، به صورت بلندمدت بر اقتصاد ایران تاثیر خواهد گذاشت.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان