تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۲۱ مهر ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

رقابت خودروسازان و تولیدکنندگان لوازم خانگی در پیش‌فروش محصولات!/ برندهای خارجی حق فروش ندارند

در زمان ممنوعیت واردات و کاهش تولید لوازم خانگی، طرح پیش فروش نخستین بار برای فروش لوازم خانگی هم انجام شد تا لوازم خانگی نیز همچون خودرو پیش از تولید فروخته شود!

رقابت خودروسازان و تولیدکنندگان لوازم خانگی در پیش‌فروش محصولات!/ برندهای خارجی حق فروش ندارند

رویداد۲۴ تا کنون طرح پیش فروش مخصوص خودروسازان بود و معمولا تولیدکنندگان خودرو با اعلام شرایط ثبت نام، اقدام به پیش فروش محصولات خود می‌کردند. این طرح از هفته گذشته درمورد لوازم خانگی هم اجرا شد تا رقابتی تنگاتنگ میان خودروسازان و تولیدکنندگان لوازم خانگی در پیش فروش محصولات به وجود آید!

پیش‌فروش لوازم خانگی از اواخر هفته پیش آغاز شد و متقاضیان مانند دیگر ثبت نام‌ها برای خرید سر و دست شکاندند. آنطور که سخنگوی انجمن لوازم خانگی به رویداد۲۴ گفته است برندهای خارجی حق شرکت در پیش فروش لوازم خانگی را ندارند.

اینکه این طرح چه مدت ادامه خواهد داشت و چه تخفیف‌هایی شامل آن خواهد شد و چه شرکت‌هایی دراین طرح شرکت خواهند کرد، سوالاتی است که درادامه به آن می‌پردازیم:

حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن لوازم خانگی به رویداد۲۴ می‌گوید: با بررسی انجمن صنفی تولید لوازم خانگی و وزارت صنعت قرار شد طرح پیش فروش محصولات لوازم خانگی با مدت محدودی اجرا شود تا نیاز بازار را در شرایطی که ورود بسیاری از برند‌های خارجی ممنوع شده، جبران شود.

کدام شرکت‌ها حق ورود به طرح پیش فروش را ندارند؟

غزنوی گفته است: این طرح شامل تولیدکنندگان ایرانی خواهد بود و شرکت‌های خارجی و برند‌هایی نظیر ال جی و سامسونگ و ... درآن حضور نمی‌یابند.

سخنگوی انجمن لوازم خانگی تاکید کرد: در طرح‌های پیش فروش هر برندی نمی‌تواند شرکت کند، بلکه تنها شرکت‌هایی که معتبر بوده و مردم از آن‌ها در دوره‌های گذشته استقبال کرده‌اند، حق ورود به میدان دارند البته تجربه نشان داده است که بازار لوازم خانگی مانند دیگر بازار‌ها آسیب پذیری درمقابل تحریم‌ها ندارد و می‌تواند گلیم خودش را از آب بیرون بکشد.

چند درصد تخفیف برای کالا‌ها اعمال می‌شود؟

او درمورد طول مدت اجرای طرح پیش فروش لوازم خانگی گفت: این طرح برای مدت محدودی اجرا می‌شود در مرحله اول اجرا تا زمانی که برای هر کالای سقف فروش پُر شود سایت بسته می‌شود و مصرف کنندگان می‌توانند برای مرحله بعدی، درخواست خود را ثبت کنند. بر اساس این طرح، قیمت به صورت قطعی و با تخفیف نسبت به مدت زمان انتظار مشتری در تحویل کالا، مشمول دو درصد تخفیف می‌شود و اگر متقاضی خواستار تحویل در ماه اول باشد، مشمول دریافت تخفیف نخواهد بود، اما اگر در ماه‌های آینده اقدام به تحویل کالا کند تخفیف بیشتری را به مشتری خواهد داد البته چنانچه تولید کننده نتواند در موعد مقرر به تعهد خود عمل کند، مشمول ۲۵ درصد جریمه ماهانه خواهد بود.

چه تعداد کالا عرضه می‌شود؟

دبیر انجمن صنفی کارآفرینان ایران درمورد میزان عرضه لوازم خانگی گفته است: از ۵۰۰ هزار محصولی که ستاد تنظیم بازار برای ورود کالا‌ها به بازار درنظرگرفته شده است، در مرحله اول تعداد ۱۶۰ هزار مدل لوازم خانگی از صبح دیروز در دو شیوه قیمت مقطوع و خرید با قیمت غیر قطعی و با سود مشارکت ۲ درصد آغاز شد که پس از اتمام مرحله اول و بررسی‌های انجام شده مراحل بعد آغاز خواهد شد.

غزنوی تصریح کرد: طرح پیش فروش لوازم خانگی در شرایطی که ۴۰ درصد تولید داخلی کاهش یافته است و از طرف دیگر هم واردات هم ممنوع شده است می‌تواند مسکن خوبی برای بازار لوازم خانگی باشد.

او می‌گوید: اجرای این طرح به تولیدکنندگانی که با مشکل سرمایه درگردش نیز مواجهند کمک می‌کند به طوریکه در ماه‌های گذشته با نوسان بازار ارز دلار ۳ هزار و ۳۰۰ تومانی تبدیل به ۸ هزارو ۵۰۰ تومانی شد و این امرمشکل زیادی هم برای تولیدکنندگان و هم برای واردکنندگان ایجاد کرد این درحالی بود که آن‌ها نمی‌توانستند حساب‌های ال سی باز کنند و با اجرای این طرح مشکل سرمایه حل شده و آن‌ها با درآمدزایی از محل پیش فروش می‌توانند در بازار نیما مواد اولیه را خریداری کنند و مشکل کمبود لوازم خانگی را برطرف کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان