تاریخ انتشار: ۰۶:۰۶ - ۲۶ مهر ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

احمد حکیمی‌پور، از امید زنجان تا ترور حجاریان!/ آغاز برنامه اراده ملت برای انتخابات مجلس یازدهم

احمد حکیمی پور پنجاه و پنج ساله، بیشتر از همیشه انگیزه دارد تا این حزب را در سپهر سیاست ایران، موثر و کارآمد کند. شاید نزدیک‌ترین زمان احتمالی برای این تاثیرگذاری انتخابات مجلس یازدهم باشد.

حزب ارده ملت، از شورش در زنجان تا حزب فراگیر

رویداد۲۴ میثم سعادت: در انتهای دهه شصت، یکی از دانشجویان تبریزی دانشگاه تهران، دوستان و همکلاسی‌ها را جمع می‌کرد و از سیاست‌های تعدیلی دولت هاشمی انتقاد می‌کرد. او از رزمنده‌های دفاع مقدس بود و احترام زیادی میان همکلاسی‌ها داشت. او را با نام «حاج احمد آقایاری» می‌شناختند و می‌گویند ریشه تشکیل حزب احمد حکیمی پور از همان زمان شکل گرفته است.

چند سال بعد که به عنوان نماینده زنجان وارد مجلس شد، در کنار افرادی مثل غریبانی، اقلیت خط امام را در مجلس نمایندگی می‌کردند که بعدها قسمتی از جریان اصلاحات شد. همین است که این جریان (سید هادی خامنه‌ای، غریبانی، احمد حکیمی‌پور و .... ) دوست ندارند جوانان دوم خردادی، رهبری جریان اصلاحات را بر عهده بگیرند.

حکیمی‌پور در مجلس پنجم رد صلاحیت شد اما آنقدر اعتبار داشت که با همفکران خود «رزمندگان مسجد آیت الله دستغیب» نامزدی دیگر معرفی کنند. مجید تقی‌لو، بیوک ملایی، مسعود نجفیان و بهرام ملکی از رهبران این گروه بودند. نجفیان نامزد این جریان برای انتخابات مجلس شد و از قضا آرایی نجومی در انتخابات مجلس به دست آورد. آرایی که البته باطل شد و نجفیان به مجلس نرفت تا بسیج مسجد آیت الله دستغیب هم منحل شود.

به جز تشکیل هسته تشکیلاتی، حکیمی‌پور و همفکرانش نشریه‌ای به نام «امید زنجان» هم منتشر می‌کردند که نظرات بازرگان، سروش و آیت الله منتظری در آن بازتاب می‌یافت و حسین منزوی هم از نویسندگان آن به شمار می‌رفت. بعدها هم حکیمی‌پور تهیه‌کننده ساخت فیلمی برای زندگینامه حسین منزوی سرشناس‌ترین‌ترین همشهری‌اش شد. امید زنجان سال ۷۹ در زمان توقیف نشریات روشنفکری، با شکایت سرلشگر صفوی فرمانده سابق سپاه تعطیل شد.

البته حکیمی‌‍پور و یارانش، در کنار هم باقی ماندند و ستاد سیدمحمد خاتمی را در زنجان تشکیل دادند. خاتمی با رای بالایی رئیس جمهور شد و احمد حکیمی‌پور زندگی خود را در تهران آغاز کرد. یک سال بعد، با رای مردم تهران، عضو اولین دوره شورای شهر پایتخت بود و یک سال بعد به خاطر آنکه حجاریان را بعد از ترور به بیمارستان رسانده بود، مورد غضب نیرو‌های سیاسی اصولگرا قرار گرفته بود. اصولگرایان ابتدا می‌گفتند حکیمی‌پور ترور را انجام داده است و حکیمی‌پور دو روزی هم در بازداشت سر کرد تا سر و کله سعید عسگر پیدا شد و از او رفع اتهام شد.
 
آن زمان عماد باقی گفته بود «استدلال این‌ها این است که نهضت آزادی ترور را طراحی کرده است و آقای حکیمی‌پور نیز به دلیل این که در حمایت از نهضت آزادی در نشریه امید زنجان صحبت کرده، با آن‌ها ارتباط دارد و متهم است!»

از سال ۸۱ کم کم زمزمه تشکیل ارده ملت بیشتر شنیده شد و سرانجام این حزب مجوز خود را از وزارت کشور دولت خاتمی گرفت. اسم آن را هم شبیه جاما (جنبش مسلمانان مبارز ایران) حزبی که کاظم سامی پیش از انقلاب تاسیس کرده بود انتخاب کرد و یک نقطه آن را برداشت! دچار در سال‌های بعد از انتخابات ۸۸ فعالیت این حزب کمتر بود، اما از معدود احزابی بود که مجوز برگزاری کنگره از وزارت کشور در بهمن ۹۱ گرفت. آن کنگره یک مهمان مشهور داشت. فردی که چند ماه بعد، رئیس جمهور ایران بود. حسن روحانی.

در حال حاضر احمد حکیمی‌پور، زهره رحیمی، افشین فرهانچی، رضا قاسمپور، زهره آشتیانی، مرجان کاووسی (استعفا کرده)، عباسعلی بهرامی وارسته، احمد تنوری (عضو شورای شهر شیراز) محمدرضا روستایی، رابعه چیلان، شهرام آقایاری، محسن ابراهیمی، مهران رئوف (استعفا کرده)، علی شفایی، محمد مسیبی، بهزاد نگهداری، حسن رنجبر (استعفا کرده)، سیدباقر موسوی جهان‌آباد، مسعود الماسی، محمدهادی جامعی و حمید نصرپور اعضای شورای مرکزی هستند. اوایل مهر اعلام شد که شش نفر از اعضای شورای مرکزی حزب استعفا کرده‌اند و کنگره ترمیمی روز جمعه برای جایگزین کردن این افراد برگزار می‌شود.

آنطور که در سایت این حزب آمده است افرادی مثل شهاب الدین بی مقدار (نماینده تبریز در مجلس) احد رسولی (عضو شورای شهر کرج) رضوان سلماسی (عضو شورای شهر همدان) و فرشید احمدی کیش (عضو شورای شهر یاسوج) از اعضای موثر و شناخته شده این حزب هستند که گویا احد رسولی نامزد حضور در شورای مرکزی حزب هم شده است.

دیگر چهره مشهور حزب اراده ملت، معروف صمدی است که در انتخابات شورای تهران در فهرست اصلاح‌طلبان قرار گرفت و قرار بود اولین اهل سنت شورای شهر تهران باشد، اما بعد با فشارهایی، این فهرست تغییر کرد و الویری جایگزین او شد. البته این تنها حاشیه اراده ملت نبود و چند روز پیش هم در شیراز یکی دو نفر از اعضای موثر این حزب بازداشت شدند.

حزب اراده ملت امروز در حالی نهمین کنگره خود را برگزار خواهد کرد که شعار آن، توسعه درون‌زا، مردم سالاری اجتماعی و همبستگی ملی است.
 
از ابتدای تاسیس این حزب، احمد حکیمی پور دبیرکلی این حزب را بر عهده داشته است. از این جهت بسیار شبیه دو حزب کارگزاران و مردمسالاری است که غلامحسین کرباسچی و مصطفی کواکبیان دبیران کل دائمی‌اش هستند. حزب اراده ملت ایران (حاما) همواره از طرف مخالفان خود متهم شده که حزبی یک‌نفره و سهم‌خواه است. با این حال نمی‌توان بعد از حدود سه دهه فعالیت تشکیلاتی، به اراده ملت حزب یک نفره گفت. حتی اگر احمد حکیمی‌پور پشت دیوار شورای شهر تهران مانده باشد، امروز اراده ملت بسیار جلوتر از یک حزب بی اثر یک نفره است.

حالا با کنگره نهم، حزب اراده ملت وارد دوران جدیدی از حیات سیاسی خود خواهد شد. اما بعد از سه دهه احمد حکیمی پور پنجاه و پنج ساله، بیشتر از همیشه انگیزه دارد تا این حزب را در سپهر سیاست ایران، موثر و کارآمد کند. شاید نزدیک‌ترین زمان احتمالی برای این تاثیرگذاری انتخابات مجلس یازدهم باشد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان