تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۰۱ آبان ۱۳۹۷

تاثیرات پردامنه قتل خاشقجی بر اقتصاد عربستان سعودی

عربستان خود را برای کنفرانس مهم اقتصادی سرمایه‌گذاری در ریاض آماده می‌کند. در آستانه برگزاری این کنفرانس بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا و شمار کثیری از مسئولان ارشد سیاسی و اقتصادی از حضور در آن اعلام انصراف داده‌اند.
تاثیرات پردامنه قتل خاشقجی بر اقتصاد عربستان سعودی
رویداد۲۴ کنفرانس سرمایه‌گذاری عربستان روز اول آبان (۲۳ اکتبر) در ریاض آغاز به کار می‌کند. کنفرانسی سه روزه که برای برنامه‌های اقتصادی عربستان از اهمیت بسیاری برخوردار است. اکنون در آستانه برگزاری این کنفرانس بسیاری از شرکت‌های مهم اقتصادی جهان و حتی شمار کثیری از شرکت‌های آمریکایی نیز اعلام کرده‌اند که حاضر به شرکت در این کنفرانس نیستند. علت انصراف آن‌ها قتل جمال خاشقجی، خبرنگار منتقد حکومت عربستان اعلام شده است.

کنفرانس سرمایه‌گذاری عربستان که به "داووس صحرا" شهرت یافته، برای نخستین بار اکتبر سال ۲۰۱۷ برگزار شد. عربستان بر آن است که با برگزاری سالانه این کنفرانس پای سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ را به کشور خود باز کند.

هدف اصلی عربستان جذب سرمایه‌های کلان و دانش تکنولوژیک برای پی‌ریزی یک اقتصاد مستقل از درآمد نفت است.

سایه قتل خاشقجی

کنفرانس سال گذشته، برای صاحبان قدرت در عربستان موفقیت بزرگی بود. اکنون ماجرای قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول بر کنفرانس سال جاری سایه انداخته است.

سایت "تاگس‌شاو" وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان روز دوشنبه با انتشار گزارشی به انصراف شماری از شرکت‌های بزرگ آمریکایی از حضور در کنفرانس سرمایه‌گذاری ریاض اشاره کرده است.

سال گذشته، ۳۸۰۰ نفر از ۹۰ کشور جهان در کنفرانس سرمایه‌گذاری ریاض شرکت کرده بودند. برای سال جاری نیز، شاهزاده عربستان، محمد بن سلمان مسئولان ارشد و بلندپایه شرکت‌های مهم جهان و همچنین شماری از سیاستمداران کشور‌های مختلف را برای شرکت در این کنفرانس دعوت کرده بود.

به گزارش دویچه‌وله، بسیاری از سیاستمداران و مسئولان شرکت‌های بزرگ حتی پیش از تایید خبر قتل جمال خاشقجی اعلام کرده بودند که حاضر به شرکت در این کنفرانس نیستند. به عنوان نمونه، بسیاری از نمایندگان رسانه‌های بین‌المللی مانند "سی‌ان‌ان"، "نیویورک تایمز"، "بلومبرگ" و "فاینانشال تایمز" در اعتراض به ناپدید شدن خاشقجی اعلام کرده بودند که حاضر به شرکت در این کنفرانس نیستند.

تایید خبر قتل این خبرنگار در روز شنبه ۲۸ مهر عملا موجب شد که بسیاری از بنیاد‌های دیگر نیز از حضور در این کنفرانس اعلام انصراف بدهند. انصراف جیمی دیمون، رئیس بانک جی‌پی‌مورگان آمریکا در این بین از اهمیت خاصی برخوردار است.

بسیاری از مسئولان اقتصادی کشور‌های دیگر و از جمله کریستیان سوینگ، رئیس "دویچه بانک" آلمان و همچنین دیرک هوکه، رئیس بخش نظامی شرکت ایرباس نیز اعلام کرده‌اند که حاضر به شرکت در این کنفرانس نیستند. این در حالی است که جو کیزر، رئیس شرکت زیمنس هنوز تصمیم نهایی خود را برای شرکت یا عدم شرکت در این کنفرانس اعلام نکرده است.

استون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا و کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول نیز اعلام کرده‌اند که حاضر به شرکت در این کنفرانس نیستند.

اهمیت داووس صحرا

عربستان با پروژه بزرگ "۲۰۳۰" تصمیم دارد با جلب میلیارد‌ها دلار سرمایه‌گذاری خارجی خود را از منظر اقتصادی برای آینده بدون نفت آماده کند.

در همین رابطه، نهاد ناظر بر سرمایه‌گذاری عمومی در عربستان پیش از برگزاری کنفرانس ریاض اعلام کرده بود که سرمایه‌ای بالغ بر ۴۰۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۰ برای انجام پروژ‌های مختلف پیش‌بینی شده است.

قتل جمال خاشقجی و در رابطه با آن افزایش فشار بر شاهزاده عربستان بر موفقیت کنفرانس اقتصادی و سرمایه‌گذاری ریاض سایه افکنده است.

بسیاری از کشور‌ها و از جمله آلمان اعلام کرده‌اند که صادرات تسلیحاتی خود به عربستان را متوقف خواهند کرد. بسیاری از سیاستمداران حتی خواستار تجدیدنظر در مناسبات سیاسی دولت‌های خود با عربستان شده‌اند.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: جمال خاشقجی
نظرات شما
پیشخوان