تاریخ انتشار: ۰۶:۱۲ - ۰۳ آبان ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۷ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

نرمش قهرمانانه سپاه مقابل تحریم‌های آمریکا!/ خروج رسمی بزرگترین نهاد نظامی از مخابرات

سرمایه‌گذاران بزرگ سپاه که حتی زیر بار تصمیمات سازمان خصوصی‌سازی و دولت و مجلس نمی‌رفتند، این بار به خاطر تحریم‌های آمریکا، ناچار به نرمش قهرمانانه شدند.

نرمش قهرمانانه فرماندهان سپاه مقابل تحریم‌های آمریکا! خروج رسمی نظامیان از مخابرات

رویداد۲۴  شهریور ماه ۸۸ بود که در اوج حوادث سیاسی و اعتراضات مردمی به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری، اعلام شد بزرگترین واگذاری تاریخ بورس ایران در حال انجام است. مهر ۸۸ بود که حسین قالیباف اصل مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار بعد از عرضه بلوکی سهام مخابرات در نشست خبری مشترک با معاون سازمان خصوصی سازی به تشریح جزئیات این معامله پرداخت و گفت: امروز رقابت برای خریداری بلوک ۵۰ درصدی مخابرات آغاز شد و این بلوک توسط کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین خریداری شد.

قبل ازعرضه بلوک ۵۰ درصدی مخابرات در روز پنجم مهر ماه تنها از دو کنسرسیوم «پیشگامان کویر یزد» و کنسرسیوم «توسعه اعتماد مبین» به عنوان خریداران اصلی شرکت مخابرات نام برده شد ولی در روز عرضه ناگهان شرکت «پیشگامان کویر یزد» به دلایلی که عدم تایید امنیتی ذکر شد از جریان رقابت حذف شد و نام خریدار سومی به نام مهر اقتصاد ایرانیان وارد رقابت شد تا این معامله بزرگ بدون رقابت نماند!

بلوک این شرکت همانند روند ثابت شرکت مخابرات از زمان ورود به بورس با چالش و ابهاماتی همراه بود و بحث‌های زیادی را از سوی وزیر اقتصاد، وزیر ارتباطات به همراه رییس سازمان خصوصی‌سازی، سازمان بورس و شورای رقابت، دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور مبنی بر نادرست و غیر رقابتی بودن واگذاری این شرکت حساس و واگذاری به ارگان‌های شبه دولتی مطرح شد

کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین، شرکتی متعلق به بنیاد تعاون سپاه و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ۵۱ درصد از سهام شرکت مخابرات ایران را به ارزش ۷۸۰۰ میلیارد تومان خریداری کرد و امروز روابط عمومی بنیاد تعاون سپاه در اطلاعیه‌ای خبر از فسخ این قرارداد در راستای تدابیر ستاد کل نیرو‌های مسلح داده و اعلام کرده که سهم خود از این کنسرسیوم را واگذار کرده است.

سال ۹۵ سازمان خصوصی‌سازی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد، در چارچوب مفاد قرارداد منعقده با خریدار بلوکی سهام شرکت مخابرات ایران و نظر به عدم ایفای تعهدات قراردادی مزبور از جانب خریدار این سهام و نقض مکرر این تعهدات، از حق فسخ مندرج در قرارداد یاد شده استفاده کرده است.

اما این پایان کار نبود و چند ماه بعد پس از کش و قوس‌های فراوان فسخ قرارداد بلوک ۵۰ درصد به علاوه یک سهم شرکت مخابرات ایران توسط سازمان خصوصی‌سازی لغو شد.

سال ۹۷ هم خبر رسید که مهرداد بذرپاش به عنوان مدیرعامل این شرکت انتخاب می‌شود. خبری که بعدا با استقبال منفی افکار عمومی، به مرور از خاطره‌ها محو شد. حالا، اما خبر می‌رسد  بنیاد تعاون سپاه از سهامداری شرکت‌های مخابرات ایران و همراه اول دست کشیده و حالا  مشخص نیست ۵۱ درصد سهام کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین که ارزشی هزاران میلیارد تومانی دارد، اکنون متعلق به کجاست.

برخی از کارشناسان این اقدام را اقدامی علیه تحریم‌ها دانسته تا مخابرات و همراه اول به واسطه سهامداران خود درگیر موضوعات سیاسی نشوند، اما همچنان نمی‌توان نظر قاطعی را درباره این موضوع تا زمان اعلام جزییات دقیق‌تر ارائه داد. کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین بدنه بزرگی در بین سازمان‌های حوزه ICT کشور است و جدا از مخابرات و همراه اول، سازمان‌هایی همچون مبین‌نت و بانک آینده و... را نیز در زیرمجموعه خود قرار دارد، گرچه فعلا اعلام شده که بنیاد سپاه فقط از بخش ارتباطات ثابت (مخابرات) و سیار (همراه اول) خارج شده است.

هرچند آذری جهرمی گفته بود هیچ کشوری بر اینترنت حکمرانی نمی‌کند و آمریکا نمی‌تواند دسترسی ایران به اینترنت را قطع کند، اما به نظر می‌رسد برای پیشگیری از آسیب به منافع مالی سپاه تصمیم گرفته شده، سپاه از مخابرات خارج شود و سرمایه‌گذاران بزرگ سپاه که حتی زیر بار تصمیم‌های سازمان خصوصی‌سازی و دولت و مجلس نمی‌رفتند، این بار به خاطر تحریم‌های آمریکا، ناچار به نرمش قهرمانانه شدند. با وجود اینکه پیش از این برخی فرماندهان سپاه نسبت به عملکرد دولت در مواجهه با تحریم‌ها انتقاداتی را مطرح کرده بودند، اما آن‌ها نیز ناچار شده‌اند گزینه نرمش قهرمانانه را برای مقابله با تحریم انتخاب کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مخابرات ، سپاه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
كوروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
3
7
بنظر مي رسد خيلي از ارگان ها از وظيفه اصلي خود خارج شده و انقدر بزرگ شده اند كه دولت در انها قسمتي كوچك مي باشد
سیدعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
4
4
حالا با این دولت فشل یه مشکل به مشکلات دیگر مثل خودرو سازی و...اضافه نشه خوبه
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
3
6
اخه چطور میشه یک ارگان حرف دولت و مجلس رو قبول نکنه؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
2
5
میدونین توی اکثر کشورا ارتش سهامداره خیلی از شرمتهای مهم هست؟؟؟
مثلا شرکت دوو(کشور کره) و....متعلق به ارتشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
4
2
سلام مانتظر كاهش ارزهستيم سپاه پاسداران به وعده خودبراي كاهش ارز وفا كن اميدمان اول به خدا بعد به شماست شما قول داده بودين الوعده وفا
علی از مشهد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
1
4
بچه بودیم میگفتن زیر بار زور نمی رویم مگر زور، پرزور باشد. حالا اسمشو گذاشتن نرمش قهرمانانه.
محبوب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
2
3
همه دنیا ارتباطات دست نظامیان چرا برای ما نباشه؟
نظرات شما
پیشخوان