تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۰۷ آبان ۱۳۹۷
مدیر فرهنگی و اردویی آموزش و پرورش:

اتوبوس‌های اردو‌های دانش‌آموزی بی‌کیفیت‌اند/ اجازه شب مانی دانش‌آموزان در مدارس را نمی‌دهیم

مدیرکل فرهنگی هنری اردویی وفضاهای پرورشی درباره طرح اردوی شب‌مانی دانش‌آموزان در مدارس گفت: تا زمانی که مسائل و آسیب‌ها حل نشود، به هیچ عنوان اجازه چنین کاری را نخواهیم داد.

 رویداد۲۴ علی رمضانی مدیرکل فرهنگی هنری اردویی و فضاهای پرورشی، درباره تمهیدات لازم برای ایجاد امنیت در اردوهای دانش‌آموزی گفت: با توجه به تاکیدات وزیر آموزش و پرورش امنیت اردوها از همه چیز مهمتر است، از همین رو در این راستا چند کار انجام داده‌ایم؛ نخست تغییراتی را در دستورالعمل اردوها ایجاد کردیم که در تاریخ ۲۷ آذر ماه ۹۶ اولین دستورالعمل آزمایشی آن را به استان‌ها فرستادیم که در این دستورالعمل به خیلی از موارد اشاره شده است.

او با اشاره به جزئیات این دستورالعمل توضیح داد: تمام کسانی که در اردوهای دانش‌آموزی حضور دارند از جمله مربیان و عوامل اجرایی اردو باید آموزش‌های لازم در خصوص اردوی دانش‌آموزی را دیده باشند، در غیر اینصورت حق همراهی در اردو را ندارد.

رمضانی همچنین با اشاره به لغو تردد اتوبوس‌های اردویی از ساعت ۲۳ شب تا ۵ صبح گفت: با توجه به بررسی‌هایی که پلیس راه و وزارت راه انجام داده است، بیشترین آسیب‌ها و تصادفات از ساعت ۲۳ شب تا ۵ صبح است به همین دلیل برای کاهش آسیب‌ها حرکت اتوبوس‌های دانش‌آموزی را در این ساعات ممنوع کردیم.

دستور وزیر برای ایجاد مرکز کنترل اردویی

مدیرکل فرهنگی هنری اردویی و فضاهای پرورشی با اشاره به اینکه وزیر آموزش و پرورش دستور ایجاد مرکز کنترل اردویی را داده‌ است، توضیح داد: این مرکز کنترل اردویی وظیفه رصد کردن اردو از زمانی که از مقابل مدرسه حرکت می‌کند تا زمانی که به مقصد می‌رسد را به عهده دارد. این سامانه به نحوی است که اگر کسی دوره‌های مورد نظر را آموزش ندیده باشد، سیستم به او اجازه حرکت نمی‌دهد.

رمضانی به استفاده از سیستم سپهتن برای کنترل حرکت اتوبوس‌های اردویی دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: با توجه به همکاری که با پلیس راه صورت گرفته، مقرر شده‌است؛ سامانه سپهتن که به عبور و مرور ماشین‌ها نظارت دارد، در اختیار ما نیز قرار داده شود تا ما نیز مسیر حرکت خودروها و اتوبوس‌های دانش‌آموزی را رصد کنیم.

الزامی کردن حضور یک مرد در اردوهای دانش‌آموزان دختر

وی با تاکید بر حضور یک مرد در اردوهای دانش‌آموزان دختر گفت: یکی از کارهایی که به لحاظ امنیتی انجام خواهیم داد، این است که در اردوهای دخترانه حتما یک مرد وجود داشته باشد تا بتواند امنیت لازم را در مواقع ضروری مثل ایستادن و توقف در بین راه برای اقامه نماز و صرف غذا فراهم کند.

رمضانی اضافه کرد: به خاطر اینکه امنیت اردو لحاظ شود، شاخص‌هایی را برای اردوگاه و فضای پرورشی تعیین کرده‌ایم، تا استان‌ها این اردوگاه‌ها را مورد بررسی مجدد قرار دهند که اگر نقصانی وجود دارد، آن نقصان را برطرف و خودشان را به روز کنند تا دانش‌آموزان آسیب نبینند.

آیین‌نامه اردوی دانش‌آموزی تصویب شد

او با اشاره به آموزش ۱۶۰ هزار نفر از مدیران، مربیان و کسانی که در اردوهای دانش‌آموزی فعالیت دارند، گفت: تلاش بر این است که این افراد در بحث اردوهای دانش‌آموزی به روز باشند. علاوه بر این تدوین آیین‌نامه اردو را به این دلیل که کار قانونی باشد، در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح کردیم که در هفته گذشته مورد تصویب قرار گرفت و منتظریم پس از تأیید رییس‌جمهوری برای استان‌ها و مدارس مناطق ارسال شود.

وی گفت: برنامه ما این است پس از تایید نهایی آیین‌نامه اردوها، تمام فرهنگیان را آموزش دهیم.

مدیرکل فرهنگی هنری اردویی و فضاهای پرورشی اضافه کرد: روند به روز کردن اردو و جلوگیری از هرگونه آسیب را در نظر داریم. حتی با وزارت راه، اداره کل راه و ترابری و دفتر ایمنی وزارت راه و شهرسازی نیز در این زمینه همکاری کردیم. همچنین ماشین‌هایی که در اردوهای دانش‌آموزی استفاده می‌کنیم، حتما باید به تایید آن مرکز برسد یعنی ما به ماشینی که مورد تایید وزارت راه نرسد، اجازه حرکت برای اردو نخواهیم داد.

تامین اتوبوس‌های دماغ‌دار برای اردوهای دانش‌آموزی

وی با بیان اینکه در حال مذاکره برای تامین اتوبوس‌های ویژه اردویی، گفت: وسایل نقلیه‌ای که امروز برای اردوهای دانش‌آموزی استفاده می‌شود از همین اتوبوس‌های عمومی است. از دیدگاه ما به عنوان کارشناس اردویی این وسیله‌ها کیفیت لازم را ندارند تا در اردوها به کار گرفته شوند، به همین دلیل در کمیسیون ایمنی راه‌ها تامین اتوبوس‌های ویژه اردویی را در دستور کار قرار دادیم و در دو هفته گذشته این موضوع مصوب شد و پس از تایید ریاست محترم جمهوری می‌توانیم از تعدادی اتوبوس ویژه اردو که اصطلاحاً به آنها اتوبوس‌های دماغ‌دار گفته می‌شود و تنها برای اردوهای دانش‌آموزی، سرویس مدارس و ایاب و ذهاب دانش‌آموزان است، استفاده کنیم.

رمضانی ادامه داد: همچنین مصوب شد که بعد از وارد کردن تعدادی از این اتوبوس‌ها، وزارت صمت هم تا سه سال این ماشین‌ها را تولید کند تا بتوانیم از این به بعد از اتوبوس‌های ویژه‌ای که دارای امنیت کافی است، استفاده کنیم.

مدیرکل فرهنگی هنری اردویی و فضاهای پرورشی توضیح داد: برای شروع سه کلانشهر ساری، تهران و تبریز را برای استفاده پایلوت از این نوع اتوبوس‌ها در نظر گرفته‌ایم.

واکنش به نگرانی والدین درباره اردوهای دانش‌آموزی

وی در واکنش به نگرانی والدین نسبت به اردوهای دانش‌آموزی گفت: در برگزاری اردوها یک سری مشکلات درون سیستمی مطرح بود که آموزش و پرورش سعی کرد، این مشکلات را برطرف کند، اما یک سری مشکلات بیرون از سیستم آموزش و پرورش وجود دارد که در تلاش هستیم آنها را نیز برطرف کنیم. خیلی تلاش صورت گرفت تا در کمیسیون ایمنی راه‌ها این اجازه به ما داده شود که تعدادی اتوبوس وارد کنیم، با تامین این اتوبوس‌ها آسیب‌های بسیار کمی را شاهد خواهیم بود و نگرانی‌ها و دل‌مشغولی‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

مدیرکل فرهنگی هنری اردویی و فضاهای پرورشی درباره اردوی شب‌مانی دانش‌آموزان در مدارس توضیح داد: این موضوع تنها در یک حد طرح عنوان شده و در مرحله کارشناسی است و کارشناسان خبره در حال بررسی آن هستند و برگزاری آن بعد از تایید شورای عالی آموزش و پرورش امکانپذیر است. از دیدگاه من این کار خیلی زمان خواهد برد، زیرا تا زمانی که مسائل و آسیب‌ها حل نشود، به هیچ وجه اجازه چنین کاری را نخواهیم داد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان