تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۰۸ آبان ۱۳۹۷
سفیر فرانسه:

حفظ و اجرای برجام را با قدرت ادامه می‌دهیم

سفیر فرانسه در واشنگتن از وجود اختلاف نظر اساسی با آمریکا درباره برجام خبر داد و گفت: حفظ و اجرای برجام را با قدرت ادامه می‌دهیم.
حفظ و اجرای برجام را با قدرت ادامه می‌دهیم
رویداد۲۴ ژراد آرود شامگاه دوشنبه به وقت محلی در موسسه هادسن برای گفتگو درباره روابط آمریکا-فرانسه حضور یافت و این مطلب را در پاسخ به یکی از سوالات حاضران مطرح کرد.

وی افزود: ما در مساله توافق هسته‌ای، با ایالات متحده اختلاف نظر بنیادین سیاسی داریم. این اختلاف اساسی است. بحث تجاری نیست، بلکه یک مساله سیاسی است. از نظر ما، تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای، یک اشتباه بزرگ بود.

سفیر فرانسه در آمریکا ادامه داد: ما هم معتقدیم توافق هسته‌ای با ایران، توافقی کامل نبود، اما ابزار‌های متعددی برای نظارت و محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران در اختیار ما قرار می‌داد.

وی ادامه داد: ما به آمریکایی‌ها و به مقامات گذشته آمریکا هم گفته بودیم که فراتر از مساله هسته‌ای ایران، موضوعات دیگری هم قرار دارد که مجبوریم با آن‌ها در سیاست خارجی ایران مواجه شویم.

سفیر آمریکا در واشنگتن اضافه کرد: ما با مقامات آمریکا مذاکره کردیم که چگونه می‌توانیم موضوعات تروریسم، موشک‌ها و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را رسیدگی کنیم.

آرود با بیان اینکه موضع پاریس کاملا روشن است و ما با قدرت، حفظ و اجرای برجام را ادامه می‌دهیم، اظهار کرد: ما با اتحادیه اروپا و با آمریکا مسایل دیگر را مورد توجه قرار می‌دهیم، اما مقامات این دولت (آمریکا) تصمیم گرفته اند که توافق ایران را محکوم کنند و اساسا مسیر گفتگو را از بین ببرند.

وی با این پرسش که اگر ایرانی‌ها از این توافق خارج شوند چه می‌خواهیم انجام دهیم، گفت: زمانی که این توافق را امضا کردیم، هدف این بود که با بمباران ایران یا دستیابی ایران به بمب مواجه نشویم.

سفیر فرانسه در واشنگتن افزود: کاری که انجام می‌دهیم این است که ایرانی‌ها را برای ماندن در این توافق متقاعد کنیم. آن‌ها موافقت کرده اند، اما اگر تحریم‌ها در چهارم نوامبر بازگردند و ایرانی‌ها بار دیگر به غنی سازی وسیع تصمیم بگیرند، ما چه کار خواهیم کرد؟
آرود با انتقاد از تهدید آمریکا برای تحریم شرکت‌هایی که بخواهند با ایران همکاری کنند، گفت: آمریکا شرکت‌های اروپایی را که در ایران تجارت کاملا مشروع دارند، تحریم می‌کند. این مساله بر افکار عمومی ما پیامد‌های سیاسی خواهد داشت و از تحریم آمریکا علیه شرکت‌هایی که با کشور خارجی تجارتی مشروع انجام می‌دهند، خشمگین می‌شوند.

وی ادامه داد: آنچه که ما به آمریکایی‌ها می‌گوییم این است که در یک سو توافق هسته‌ای را داریم که توافق شده است. حالا بیایید ببینیم برای سایر موضوعات چه کاری می‌توان انجام داد.

این دیپلمات ارشد فرانسوی تصریح کرد: البته این از طرف ما به دلیل افکار عمومی مشکل است، اما از دوستان آمریکایی خود انتظار داریم که نشانه‌هایی بفرستند. به عنوان نمونه اقلام بشردوستانه. اقلام بشردوستانه قطعا تحریم نیستند، اما بانک‌ها از تحریم هراسانند و نمی‌خواهند هیچ مبادله‌ای با ایران داشته باشند.

آرود افزود: ریسک بزرگی وجود دارد که اگر این مساله را حل نکنیم، ظرف چند ماه آینده در ایران کمبود دارو پیش بیاید.

سفیر فرانسه با تکرار اتهام اقدامات تروریستی علیه ایران، تصمیم واشنگتن برای خروج از برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها را عامل دشوار و پیچیده شدن پیگیری سایر رفتار‌های ایران دانست.

دونالد ترامپ هشتم ماه مه (هجدهم اردیبهشت ماه) به صورت رسمی اعلام کرد که آمریکا دیگر در توافق هسته‌ای حضور نخواهد داشت و تحریم‌های لغو یا اسقاط شده را باز می‌گرداند.

پیش از این اعلام، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه با سفر به واشنگتن، سعی کرد همتای آمریکایی خود را برای ماندن در این توافق متقاعد کند، اما ترامپ که از صهیونیست‌ها و تندرو‌های کاخ سفید مشورت گرفته بود و فکر می‌کرد در مذاکره کردن دست برتر دارد، بر تصمیم خود اصرار ورزید.

از سوی دیگر، طرف‌های باقی مانده در برجام همچنان در تلاش هستند تا این توافق را نگهدارند و مسیر‌های مالی ویژه‌ای برای بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی این توافق ایجاد کنند.
منبع: ایرنا
نظرات شما
پیشخوان