تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۲۰ آبان ۱۳۹۷
اسقاط خودرو‌های فرسوده نیازمند تغییر نگرش؛

سوغات رحمانی برای خودروهای فرسوده چیست؟

دو هفته از سکانداری رضا رحمانی- وزیر جدید وزارت صنعت معدن و تجارت- می‌گذرد، اما هنوز صنعت خودرو چشم به راه برنامه‌های دقیق تری از وزیرش است. گرچه او پیش از انتخاب مجلسی‌ها چند برنامه خودرویی اعلام کرد، اما همچنان برخی بخش‌های خودرویی نیازمند تغییر نگرش و دیدگاهی جدید است؛ اسقاط خودرو‌های فرسوده و معاف ماندن خودروسازان داخلی در زمان ممنوعیت واردات خودرو نیز یکی از این مهمترین‌ها است.
سوغات رحمانی برای خودروهای فرسوده چیست؟
رویداد۲۴ از حدود یکسال گذشته و با تصمیم گیری دولت مبنی بر معافیت خودروسازان داخلی از اسقاط خودروهای تولیدی تا امروز که واردات خودرو به کشور ممنوع است، تصمیم گیری های متعددی حول اسقاط خودرو گذشته؛ اما این روزها حتی با آمدن وزیر جدید صمت  نیز به جز چند اشاره، تصمیمی برای چرخه اسقاط خودروهای فرسوده و تغییر نگرش در این میان صورت نگرفته است.
 
با این حال اما گمان می شد در کنار طرح ساماندهی بازار خودرو، رحمانی نیز تصمیمات جدی در این باره اعلام کند، اما دهم آبان ماه امسال رحمانی به جز یک جمله دیگر اشاره ای به برنامه های حول اسقاط فرسوده ها نکرد. رحمانی گفته است: « بخش عمده اسقاط خودروهای فرسوده در ازای واردات خودروهای خارجی انجام می‌شد که اکنون با اعمال ممنوعیت واردات، به دنبال طرح‌های جایگزین حتی در حوزه خودروهای سنگین و تجاری هستیم.»
 
البته سکاندار جدید وزارت صمت نیز گفته است که « در شرایط جدید اقتصادی کشور، ممنوعیت واردات خودرو اقدام خوبی بود و پس از ممنوعیت واردات، خودروسازان را موظف کردیم خودروهایی با تیراژ، کیفیت مناسب تولید کنند و پیگیر این موضوع هستیم».
 
 حال این پرسش مطرح است که دومین وزیر کابینه دوازدهم برای صنعت اسقاط و آینده خودروهای رو به فرسودگی کشور چه برنامه هایی در سر دارد؟ آیا برنامه های وزیر جدید صمت برای اینکه تهران همچون پارکینگ خودروهای فرسوده نشود، موثر خواهد بود؟ آیا با مشارکت خودروسازان در افزایش سهم اسقاط خودروهای فرسوده از تولیدی های خودشان، می تواند مانع از ورشکستگی این صنعت مهم شود؟
 
پیش تر نیز مصطفی جودی، رییس هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور در همین رابطه گفته بود که خبر ناخوشایندی است که از زمان اعلام ممنوعیت واردات خودرو به کشور تا کنون، حدود ۷۰، ۸۰ درصد از مراکز اسقاط خودرو یا تعطیل شدند و یا اکنون در معرض تعطیلی هستند، حتی برخی مراکز هم در صورت فعالیت، اکنون گواهی های آن ها بلاتکلیف مانده است و اوضاعشان چندان تعریفی ندارد.

او همچنین درباره پیگیری‌های اتحادیه در زمینه سهیم شدن خودروسازان داخلی در سبد اسقاط خودروهای فرسوده، اظهار کرده است که  در حال حاضر این طرح در کمیسسون تصویب شده است و نیاز به تصمیم گیری نهایی مجلس دارد. از این رو باید منتظر طرح ساماندهی بازار خودرو باشیم تا درباره این طرح چه تصمیم گیری هایی می شود.

بر اساس این گزارش، با گذشت دو هفته از روی کارآمدن رضا رحمانی که پیش تر پشت میز معاونت تولید وزارت صمت نشسته بود، خبری از تصمیم گیری های جدی برای نجات اسقاط فرسوده ها به گوش نرسیده؛ این در حالی است که بخش اسقاط خودرو نیازمند تغییراتی در تصمیم گیری ها و اعمال هر آنچه برای آینده این صنعت است.
برچسب ها: وزارت صمت ، اقتصادی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان