تاریخ انتشار: ۱۴:۲۲ - ۲۰ آبان ۱۳۹۷
کرباسچی:

دلیل جدایی جهانگیری از کارگزاران سازندگی/ وزیر کشور اجازه حضور استانداران در احزاب را نمی‌دهد/ ماجرای دیدار خاتمی و آیت الله شبیری زنجانی

شهردار پیشین تهران می گوید: شهردار تهران فقط شهردار پایتخت نیست بلکه شهردار یک کشور است که همگان باید روی آن اجماع داشته باشند و فردی که این مسئولیت را برعهده گیرد باید پای کار باشد، اینکه در اتاقش بنشیند بخشنامه صادر کند، موفق نخواهد بود.

دلیل جدایی جهانگیری از کارگزاران سازندگی/ وزیر کشور اجازه حضور استانداران در احزاب را نمی‌دهد/ ماجرای دیدار خاتمی و آیت الله شبیری زنجانی

رویداد۲۴ «غلامحسین کرباسچی» در پاسخ به این پرسش که اگر افشانی بازنشسته شود و هر شخصیتی غیر از محسن هاشمی شهردار شود به عنوان دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی از وی حمایت می‌کند یا خیر؟ اظهار داشت: در حزب بحثی در این مورد نکرده ایم. مجموعه شهرداری تهران نیاز به یک فرد پای کار دارد. اینکه یک شهردار در اتاقش بنشیند بخشنامه صادر یا مصاحبه کند و تز اقتصادی دهد، نمی‌تواند خیلی موفق باشد.  

شهردار پیشین تهران افزود: شهردار باید آشنا با مباحث شهری و مسائل تهران باشد «ازهمه مهمتر شهردار تهران شهردار یک شهر نیست بلکه [ از نظر وسعت مسئولیت و اهمیت کار]شهردار یک کشور است» تمامی ارگان‌های کشور، از رهبری گرفته تا قوای سه گانه و نیرو‌های نظامی و امنیتی در تهران مستقر هستند.  

وی با بیان اینکه فردی در شهرداری تهران موفق می‌شود که همه روی آن اجماع داشته باشند، افزود: تجربه یک قرن اخیر نشان می‌دهد شهردارانی در تهران موفق شدند که از پشتوانه اقبال عمومی و وفاق ملی برخوردار بودند. اگر شهردار بخواهد فقط با شورای شهر کار کند و با دولت زاویه داشته یا با قوه قضاییه، نیرو‌های امنیتی و انتظامی مشکل داشته باشد، موفق نخواهد شد.  

کرباسچی تاکید کرد: شهردار تهران باید نیروی کاری و ملی باشد تا حداقل همه به او توجه داشته و با وی همکاری کنند.  

** نباید به صندلی مسئولیت چسبید 

کرباسچی در خصوص تن ندادن برخی افراد و جریان‌های اصلاح طلب به اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان، گفت: جز چند نفر در شورایعالی سیاستگذاری، اصلاح طلبان در این مورد موضع گیری خاصی ندارند. بار‌ها راجع به نوسازی نیروی انسانی مصاحبه کردم و گفتم این مدیریت‌های سالخورده، فرسوده و مندرس باید کنار گذاشته شود. اجرای این قانون گام کوچکی است و باید به شکل گسترده و جدی تری با این مساله برخورد شود.  

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: با وجود این همه جوان تحصیلکرده، خلاق، دلسوز و پای کار نباید اینقدر به این صندلی‌ها بچسبیم. قانون شرط ۳۰ سال را گذاشته است برای یک ماه دیرتر یا زودتر ماندن در مسئولیتی چرا دنبال تبصره هستیم؟  

وی خاطرنشان کرد: «ما یک مشت افراد سالخورده چه کاره مملکت هستیم که فکر می‌کنیم اگر حذف شویم مثلا همه ملت به باد فنا می‌روند. ملت خودش اختیار دارد، تصمیم می‌گیرد و مسئولان رده‌های مختلف را انتخاب می‌کند.» 

 

**باید اصلاح طلبی باردیگر تعریف شود 

کرباسچی در مورد افراد و جناح‌های منتسب به جریان اصلاح طلب، گفت: طیف گسترده‌ای خود را اصلاح طلب تلقی می‌کند. هم اکنون دو نیروی متضاد سیاسی از مصطفی تاج زاده گرفته تا مصطفی کواکبیان همه خود را اصلاح طلب می‌دانند.  

رئیس شورای هماهنگی اصلاح طلبان ادامه داد: متاسفانه هنوز مجموعه اصلاح طلبان یعنی کسانی که دست کم سابقه حضور در این جبهه را دارند موفق نشده اند یا نخواسته اند با ارائه یک تعریف جامع از اصلاح طلبی این دایره را مشخص کنند. گام نخست اصلاحی این است که اصلاح طلبان خودشان را تعریف کنند و از اینکه عده‌ای از این مجموعه حذف شوند هراسی نداشته باشند.  

وی اظهار داشت: باید با در نظر گرفتن چارچوب نظام سیاسی و قانون اساسی تغییراتی در گفتمان اصلاح طلبی ایجاد شود. گاهی اوقات احساس می‌کنم انگار اصلاح طلبان رودربایستی دارند و می‌ترسند به جای اصلاح طلب به آن‌ها «استمرار طلب» بگویند. اگر منطق قوی داشته باشیم این اصلا اشکالی ندارد. درک و شعور سیاسی مردم کم نیست و نباید با شعار یک نفر در داخل یا خارج از تزلزل بنیان اصلاح طلبی دچار وحشت شویم و تصور کنیم مردم از ما رویگردان خواهند شد.  

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: احزاب در سطح شهرستان، استان و کشور یا در کمیته‌های مختلف با حضور متخصصان برای حل مسائل اجرایی کشور در قالب بحث‌های اقتصادی، سیاسی و سیاست خارجی نشست‌هایی برگزار می‌کنند و به جمع بندی می‌رسند بعد کسی توجهی به تحلیل آن‌ها ندارد. با این رفتار‌ها احزاب پا نمی‌گیرند.  

وی ادامه داد: یکبار نشده است یکی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس دیدگاه احزاب چپ، راست، محافظه کار، پیشرو، اصلاح طلب یا اصولگرا پیرامون اقتصاد یا سیاست خارجی را جویا شود. آن‌ها حتی اگر بفهمند یک حزب در زمینه‌ای دیدگاهی دارد برای اینکه متهم به برخورد جناحی یا حزبی نشوند «عبارت و صورت ظاهرش را کاملا تغییر می‌دهند»

وی افزود: اسحاق جهانگیری رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی بود، چون برای حضور در جلسات حزب نمی‌توانست به عنوان معاون اول رئیس جمهوری به دفتر حزب بیاید دوستان تصمیم گرفتند پیش وی بروند تا سالی یکی دو بار جلسات را به همراه وی تشکیل دهند. این موضوع باعث اعتراض برخی آقایان و رسانه هایی، چون کیهان شد، گفتند معاون اول رئیس جمهوری در جلسه فلان حزب بوده است... این جلسات را باید کجا تشکیل داد، کنار خیابان تشکیل دهند؟  

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی خاطرنشان کرد: جهانگیری، چون دیده بود حضور در این جلسات در کارش خللی ایجاد می‌کند گفته بود فعلا عضو شورای مرکزی این تشکیلات نیستم.  

کرباسچی اظهار داشت: هم اکنون وزیر کشور به بسیاری استانداران دستور داده است در جلسات حزبی شرکت نکنند مگر چنین چیزی وجود دارد؟ این نوع برخورد‌ها در دنیا بی سابقه است.  

کرباسچی خاطرنشان کرد: خودتان آمده اید کمیسیون ماده ۱۰ احزاب درست کردید و هزار قید و بند گذاشتید و افراد را از صد‌ها فیلتر گذراندید و اساسنامه‌ها را بر هم زده اید و مواد آن را کم و زیاد کردید، باز می‌گویید در جلسات احزاب شرکت نکنند؟  

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: حزب قرار است محلی برای کادرسازی و اندیشه ورزی باشد و برای مسائل کلان و جزیی کشور برنامه ارائه دهد. در وضعیتی که وزیر کشور این برخورد را می‌کند و رئیس جمهوری و دیگران هم به احزاب می‌گویند مدتی به مرخصی بروند، کار حزبی معنایی ندارد تا وقتی حاکمیت و دستگاه‌های مختلف نسبت به تحزب توجه و عنایت نداشته باشند تلاش حزبی بی تاثیر است.  

**برای رسانه‌های بیگانه سوژه تولید می‌کنیم 

کرباسچی ادامه داد: در دانشگاه آزاد دستورالعملی تنظیم می‌کنند که آستین تا چه اندازه کوتاه یا شلوار و روسری تا کجا باشد. نظم و انضباط خوب است، اما با این کار‌ها فساد در جامعه نابود می‌شود؟ با این کار‌ها برای رسانه‌ها سوژه و خوراک تبلیغاتی علیه نظام تهیه می‌کنیم. این گونه رفتار‌ها تهدید‌ها را به فرصت تبدیل نمی‌کند. جنبه‌های اقتصادی تحت تاثیر سایر عوامل است و هیچ وقت

کرباسچی درباره دیدار رئیس دولت اصلاحات و آیت الله «شبیری زنجانی» و حواشی آن، گفت: ضرب المثلی داریم که می‌گوید، مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسد، آقایانی که نامه نوشتند و واکنش نشان دادند اصلا نپرسیدند موضوع چی بوده است و در تاریکی یک حرکتی انجام دادند. جمعی از شاگردان آیت الله العظمی شبیری که مسئولیت اجرایی داشتند مباحث فقهی و تفسیری خود را مثل بقیه آقایان که هر چند وقت یک بار خدمت ایشان و یا در گذشته خدمت آیت الله منتظری یاسایر اساتید می‌رسیدند، مطرح کردند.   آیت الله شبیری به مناسبتی در تهران بودند. آقای نوری جمعی ازشاگردان قدیم وعلاقمندان آیت الله شبیری را ازجمله اقای خاتمی را به شام دعوت کردند. ما همه که سال‌ها قبل شاگردان ایشان بودیم حضورداشتیم. این جلسه برای بار دوم یا سوم بود که دراین سال‌ها تکرار میشد.  آیت الله شبیری اصلا اهل بحث سیاسی نیست و در این جلسه هم بحث سیاسی و تشکیلاتی مطرح نشد بلکه در مورد یکسری مسائل علمی بحث شد. افرادی که این مرجع تقلید را می‌شناسند می‌دانند مصاحبت با آیت الله شبیری زنجانی به دلیل خوش صحبت بودن و داشتن اطلاعات گسترده در علم رجال، تاریخ و سایر مباحث، چقدر لذت بخش است.  

کرباسچی تاکید کرد: چه قبول داشته یا نداشته باشیم، یکی از ویژگی‌های علما و مراجع شیعه این است که درب خانه هایشان به روی همه باز است و مردم می‌توانند آنجا رفت و آمد داشته باشند. اخلاق علمای شیعه این نیست که با افراد برخورد سیاسی کنند.  آن وقت مساله‌ای به این سادگی را تبدیل به سوژه‌ای برای بیگانگان و رادیو‌ها و انواع تحلیل‌های آنچنانی می‌کنیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان