تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۰۱ آذر ۱۳۹۷
گره کور قیمت گذاری خودرو باز می شود؟

صنعت خودرو در منجلاب اختلاف نظرها

صنعت خودرو کشور متاثر از شرایط ارزی و تحریم های شدید آمریکا این روز ها حال و روز خوشی را تجربه نمی کند. درحالیکه خودروسازان چشم انتظار مصوبه و بخشنامه افزایش قیمت ها از سوی ستاد بازار و وزیر صمت هستند رییس کمیسیون اصل نود عنوان کرده است با شرایط فعلی تعطیلی خودروسازی‌ها به نفع کشور است.

صنعت خودرو در منجلاب اختلاف نظرها

 

رویداد۲۴ بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز و رییس کمیسیون اصل نود با اعتقاد بر این موضوع که صنعت خودروسازی کشور بعد از ۵ دهه حمایت انحصاری و ایجاد بازار غیررقابتی است عنوان کرده است وقتی خودرویی با این کیفیت، خدمات و امکانات از نظر آلایندگی، مصرف سوخت و سایر موارد با این قیمت تمام شده تولید می‌شود نشان از سوء مدیریت در خودروسازان داخلی دارد و بهتر است این صنعت را تعطیل کنیم.

او همچنین بیان کرده است که اگر خودروسازان مجددا اعلام کنند قیمت تمام شده آن‌ها بالاتر از قیمت‌های فروش است باید این خودروسازی‌ها را تعطیل کنیم تا بیش از این با جان و مال مردم بازی نشود.

در همین رابطه احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان با گلایه از صحبت‌های رییس کمیسیون اصل ۹۰ گفت: «جای تاسف است که نمایندگان مردم چنین نظری و پیشنهاداتی دارند. سال گذشته حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو توسط خودروسازان تولید شده است اگرچه ادعایی بر این موضوع نداریم که کیفیت تولیدمان بسیار خوب است، اما مصرف ارز خودروسازان از سه میلیارد دلار بیشتر نبوده است. اگر قرار باشد همین خودرو‌ها را با همین کیفیت از خارج کشور وارد کنیم حداقل ۱۵ میلیارد دلار باید ارز از کشور خارج شود. به عبارتی ما ۱۲ میلیارد دلار کار در کشور ایجاد کرده ایم.»

او ادامه می‌دهد: «اقای پارسایی باید شرایط کسب و کار ما را ببینند و بعد اظهار نظر کنند. وضعیت خودروسازان به گونه‌ای است که گویی آن‌ها را در استخر گوجه فرنگی انداخته اند و به آن‌ها گفته می‌شود در این استخر شنا کنید در حالیکه اقلام تشکیل دهنده و مواد اولیه مورد نیاز خودروسازی از ابتدای سال تا به اکنون بالغ بر صد در صد و برخی بیشتر از صد درصد افزایش پیدا کرده است.

خودروسازان در این سه ساله افزایش قیمت مواد اولیه شان از مواد آلومینیوم تا مابقی افزایش زیادی داشته است، ولی جمعا در این سه سال تنها ۱۲.۹ درصد مجوز افزایش قیمت داده اند و باز هم از ما با این شرایط توقع بهبود کیفیت دارند. سوال بنده این است که مگر مدیران خودروسازی می‌توانند معجزه کنند؟»

دبیر انجمن خودروسازان تصریح می‌کند: «اکنون دولت با کمبود ارز مواجه و جلوی واردات خودرو را گرفته است. سال گذشته حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو نیاز جامعه بود و اکنون با کاهش قدرت خرید مردم حداقل به یک میلیون خودرو برای عرضه در کشور نیاز است. زمانیکه در مملکت ارزی وجود ندارد که ۶۰ هزار خودرو وارد کشور شود چگونه می‌خواهند یک میلیون دستگاه را وارد کنند و اصلا با کدام ارز می‌خواهند این کار را انجام دهند.»

او می‌افزاید: «حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار نفر در این صنعت مشغول به کار و در حال ارتزاق از این شغل هستند اگر قرار باشد این صنعت تعطیل شود همگی از کار بیکار می‌شوند. جای تاسف است که نماینده مردم این صحبت‌ها را مطرح می‌کنند. اما این نمایندگان عواقب این صحبت‌ها را نمی‌دانند.

در صورتی که اگر همین خودروسازی تعطیل شود همین پرایدی که از دید مردم بدترین خودرو به حساب می‌آید و کیفیت لازم را ندارد قیمت آن دو سه برابر می‌شود.

چراکه وقتی تقاضا وجود دارد، اما عرضه‌ای وجود نداشته باشد قیمت به شدت افزایش می‌یابد. به همین علت است که انتظار می‌رود نمایندگان مجلس با مطالعه و دقت بیشتر در رابطه با صنعت خودروسازی و توان ارزی کشور و در واقع فضای کسب و کاری که در کشور موجود است اظهار نظر کنند.»

نعمت بخش در مورد این اظهار نظر پارسایی که عنوان کرده بود اگر محصولات تولیدی خودرو در کشور گران تولید می‌شود دلیلی جز مافیا، دلالی و رانت در بین قطعه سازان واقعی و خودروسازان ندارد هم بیان می‌کند: «این اظهار نظر ناشی از عدم آگاهی ایشان است.

در جدول مقایسه قیمت اقلام خودرویی که از نظر می‌گذارنید و با این افزایش قیمت‌ها در سه ساله گذشته، مدیران خودروساز کشور چه کاری می‌توانستند انجام دهند.

باز هم تاکید می‌کنم نمی‌شود از آن‌ها انتظار معجزه داشت چرا که قیمت تمام شده محصولات بالا رفته است. این صحبت‌های برخی از نمانیدگان تنها عامیانه پسند و برای رای جمع کردن است.»



صنعت خودرو در منجلاب اختلاف نظرها/گره کور قیمت گذاری خودرو باز می شود؟


در حالیکه مدت زیادی است که خودروسازان برای افزایش قیمت محصولات خود در حال رایزنی با مسوولین دولتی و شواری رقابت و حتی نمایندگان مجلس هستند و از سویی در نیمه نخست سال هم با ضرر و زیان های زیادی مواجه شده اند، وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته اعلام کرد  مصوبه ای در زمینه افزایش قیمت خودرو نداشته ایم و بخشنامه ای هنوز وجود ندارد.

آنچه باعث تعجب است این است که نظرات نمایندگان مجلس در چند وقت اخیر نسبت به افزایش قیمت ها هم تغییر کرده و آن ها عنوان می کنند جامعه آماده پذیرش قیمت های جدید نیست و حتی تعطیلی صنعت خودرو را  با این شرایط به نفع کشور می دانند.

باید منتظر بمانیم و ببینیم چه زمانی گره کور کلاف سردرگم قیمت گذاری خودرو باز خواهد شد و آیا اصلا مجلس و دولت بر سر قیمت های جدید خودرو با خودوسازان کنار خواهند آمد یا خیر.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: خودرو ، مواد اولیه ، قیمت ، ارز
نظرات شما
پیشخوان