تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۰۳ آذر ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

جوک معروف درباره توهم قدرت بریتانیا/ چرا وزیر خارجه انگلیس تا این حد مورد استقبال تهران قرار گرفت؟

روزنامه نگار معروف بی بی سی به یک لطیفه مرسوم در محافل دیپلماتیک بریتانیا اشاره کرده که می‌گوید: ایران تنها کشور در جهان است که هنوز فکر می‌کند بریتانیا یک قدرت بزرگ است.
جک معروف محافل دیپلماتیک بریتانیا درباره توهم ایرانی‌ها/ چرا وزیر خارجه انگلیس تا این حد مورد استقبال تهران قرار گرفت
رویداد۲۴ سفر جرمی هانت وزیر خارجه انگلستان به ایران بیشتر از آنچه تصور می‌شد، حاشیه داشت؛ او پس از گردش کوتاهی که در بازار تهران داشت به دیدار خانواده نازنین زاغری رفت. در هیچکدام از این دو اتفاق، خبرنگاران و عکاسان حضور نداشتند و عکسی از رسانه‌های ایران در این مورد ثبت نشد. سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران نسبت به آنچه «فضولی» هانت درمورد مسائل داخلی ایران خوانده بود، هشدار داد!
 
بی بی سی گزارشی درباره سفر هفته گذشته وزیر خارجه بریتانیا به ایران نوشت و حضور جرمی هانت در تهران را در خلال تنش‌ها بین دو کشور بر سر بازداشت بریتانیایی‌ها در ایران و جنگ یمن، یک موضوع حائز اهمیت خوانده است.
 
بی بی سی در یکی از بند‌های این گزارش به یک لطیفه انگلیسی درباره ایران اشاره کرده و نوشته در محافل دیپلماتیک یک جوک قدیمی وجود دارد که می‌گوید: ایران تنها کشور در جهان است که هنوز فکر می‌کند بریتانیا یک قدرت بزرگ است. «مقام‌های ارشد ایران به جای اینکه بریتانیا را یک کشور متوسط اروپایی در نظر بگیرند، هنوز درباره نفوذ انگلیس در خاورمیانه اغراق میکنند.»
 
نویسنده این یادداشت در ادامه به ریشه این تصور ایرانی‌ها درباره بریتانیا اشاره کرده و نوشته این باور ریشه در نارضایتی عمیق آن‌ها نسبت به نقش بریتانیا در کمک به خلع نخست وزیر ایران در دهه ۱۹۵۰ و روابط نزدیک بریتانیا و آمریکا دارد. اشاره بی بی سی در گزارش به ۱۹ اگوست سال ۱۹۵۳ (۲۸ مرداد ۱۳۳۲) و کودتا علیه دکتر محمد مصدق است.
 
زمانی که جرمی هانت برای اولین بار وارد ایران شد، مورد استقبال قرر گرفت. او دیدار و ضیافت نهاری با همتای خود محمدجواد ظریف داشت. به او همچنین اجازه دیدار با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز داده شد. رسانه‌های ایران فیلم ورود او به کشور را منتشر کردند و روزنامه‌های محلی نیز دیدار او با ظریف را تیتر اول خود قرار دادند.
 
نویسنده این گزارش در ادامه نوشته من باید از اینکه وزیر خارجه انگلیس این روز‌ها با استقبال این‌چنینی در سایر کشور‌های جهان مواجه نمی‌شود ابراز تاسف کنم.
 
جیمز لندیل روزنامه‌نگار انگلیسی نوشته این همه توجه به جرمی هانت تنها به دلیل رویکرد تاریخی ایران نسبت به بریتانیا نیست بلکه به این دلیل است که ایران در حال حاضر به کمک انگلیس نیاز دارد. از زمانی که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شده و تحریم‌ها را علیه تهران برگردانده، اروپا حمایت از ایران را تضمین کرده است.
 
«ایرانی‌ها درباره آثار تحریم‌های آمریکا بر این کشور دمدمی مزاج هستند. مقام‌های این کشور بار‌ها به وضعیت جنگ ایران و عراق اشاره کرده و وضعیت کنونی را با آن زمان مقایسه کرده‌اند. تحلیلگران از اقتصاد مقاومتی ایران حرف می‌زنند. اما حتی ظریف نیز بر آثار مخرب تحریم‌های کنونی تاکید دارد. او گفته مردم عادی از این تحریم‌ها رنج می‌برند.»
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: محمدجواد ظریف
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان