تاریخ انتشار: ۱۴:۱۶ - ۰۷ آذر ۱۳۹۷

«پمپئو» ضمن تمجید از «بن سلمان»، ایران را مقصر جنگ یمن خواند

وزیر خارجه آمریکا در یادداشتی برای یک روزنامه این کشور، ضمن تاکید بر «حیاتی» بودن روابط واشنگتن با ریاض و تمجید از مواضع «محمد بن سلمان»، ایران را مقصر جنگ در یمن خوانده است.
«پامپئو» ضمن تمجید از «بن سلمان»، ایران را مقصر جنگ یمن خواند
رویداد۲۴ وزیر خارجه آمریکا، روابط واشنگتن با ریاض را «حیاتی» خواند و عربستان سعودی را یک نیروی مهم برای ثبات منطقه دانسته است.

«مایک پامپئو» در «وال استریت ژورنال» بامداد امروز چهارشنبه یادداشتی با این عنوان منتشر کرد: «مشارکت آمریکا- (عربستان) سعودی، حیاتی است».

وزیر خارجه آمریکا نوشت: «تلاش دولت ترامپ برای بازسازی مشارکت آمریکا- عربستان سعودی در سالن‌های واشنگتن طرفدار ندارد، جایی که سیاستمداران هر دو حزب برای مدت‌هی طولانی از کارنامه حقوق بشری پادشاهی (عربستان سعودی) برای درخواستشان برای کاستن از میزان ائتلاف (واشنگتن با ریاض) استفاده کرده‌اند. قتل جمال خاشقچی تبعه سعودی در ماه اکتبر در ترکیه، سبب تشدید فریاد‌ها در کنگره آمریکا شده است و رسانه‌ها هم بر این اوضاع دامن می‌زنند، اما کاستن از پیوند‌های آمریکا- سعودی اشتباهی بزرگ برای امنیت ملی آمریکا و همچنین متحدانمان خواهد بود».

وی ادامه داد: «پادشاهی (عربستان سعودی) نیروی قدرتمند برای ثبات در خاورمیانه است. عربستان سعودی در حال کار برای حفظ دموکراسی شکننده عراق و حفظ ارتباط بغداد با منافع غرب است تا (بغداد) با منافع ایران مرتبط نباشد. ریاض با همکاری با کشور‌های میزبان مهاجران، در حال کمک برای مدیریت سیل مهاجران متواری از جنگ داخلی سوریه است و از نزدیک در حال همکای با مصر و استقرار روابط مستحکم‌تر با اسرائیل است. عربستان سعودی همچنین، میلیون‌ها دلار به تلاش به رهبری آمریکا برای جنگ با داعش و دیگر سازمان‌های تروریستی کمک کرده است. تولید نفت سعودی و ثبات اقتصادی، برای ثبات منطقه و امنیت انرژی جهانی مولفه‌هایی کلیدی هستند».

پامپئو مدعی شد: «آیا این تصادفی است که کسانی که در حال استفاده از قتل خاشقچی به عنوان چماق علیه سیاست رئیس‌جمهور ترامپ در قبال عربستان سعودی استفاده می‌کنند، همان‌هایی هستند که از اقدامات باراک اوباما برای ایجاد روابط حسنه با ایران حمایت کردند؟ رژیمی که هزاران نفر را در سطح جهان شامل صد‌ها آمریکایی را کشته و با مردم خودش با وحشی‌گری رفتار می‌کند. وقتی آقای اوباما به رژیم ایران پالت‌های چوبی حاوی پول نقد داد تا آن‌ها با این پول‌ها کارشان به عنوان بزرگ‌ترین حامی دولتی تروریست در جهان را انجام دهند، این سر و صداکنندگان و نماد‌های حقوق بشری کجا بودند؟»

پامپئو همچنین ادعا کرد: «عربستان سعودی مانند آمریکا و برخلاف نظر بسیاری از این منتقدان، تهدید بسیار بزرگ جمهوری اسلامی ایران برای جهان را درک می‌کند. ایران امروز به تعبیر هنری کیسینجر یک کشور نیست بلکه یک نهضت است و اهداف آن صدور انقلاب اسلامی از تهران به دمشق، نابودی اسرائیل و منکوب کردن هر کسی است که با آن مخالفت می‌کند و این موضوع از مردم ایران شروع شد. یک ایران جسور شده، سبب کشتار و تخریب بیشتر در خاورمیانه، زدن جرقه مسابقه منطقه‌ای سلاح اتمی، تهدید مسیر‌های تجارت و تحریک تروریسم در جهان خواهد شد».

وزیر خارجه دولت «دونالد ترامپ» ادامه داد: «یکی از اقدامات اولیه محمد بن سلمان به عنوان، ولی عهد سعودی، تلاش برای خشکاندن ریشه نفوذ ثبات زدای ایران در یمن بود، جایی که در آن شورشیان حوثی مورد حمایت تهران در سال ۲۰۱۵ قدرت را غصب کردند. تهران در حال ایجاد موجودیتی شبیه به حزب‌الله در شبه جزیره عربستان است، گروهی ستیزه جو با قدرتی سیاسی که می‌تواند مراکز جمعیتی سعودی را به گروگان بگیرد همانطور که موشک‌های حزب‌الله در جنوب لبنان تهدیدی برای اسرائیل هستند».

پامپئو مدعی شد: «حوثی‌ها سرزمین سعودی را اشغال کردند، یک بندر مهم را گرفته و با کمک ایران برنامه موشک بالستیک خودشان را تقویت کردند تا بتوانند به فرودگاه بین‌المللی ریاض شلیک کنند، فرودگاهی که ده‌ها هزار آمریکایی از آن برای سفر استفاده می‌کنند. در این بین، تهران از خودش هیچ علاقه واقعی در حصول به راه‌حل دیپلماتیک برای جنگ یمن نشان نداده است».

وزیر خارجه آمریکا در حالی که چندین تن از قانونگذاران جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره در هفته‌های اخیر بار‌ها واشنگتن را شریک جرم کشتار غیرنظامیان یمنی توسط ائتلاف سعودی خوانده‌اند، مدعی شده که دولت ترامپ تلاش زیادی برای کاعش آلام مردم یمن انجام داده است.

دیپلمات ارشد آمریکایی ادعا کرد: «دولت ترامپ اقدامات بسیاری برای کاستن از رنج یمن ناشی از جنگ، بیماری و قحطی انجام داده است. ما به منظور کاستن از تلفات غیرنظامیان، برای بهبود هدف گیری (حملات) سعودی تلاش کردیم و با کمک‌های مردم سخاوتمندمان، کمک‌های انسانی برای یمن جلب کرده‌ایم».

پامپئو مدعی شد: «اگر تلاش‌های آمریکا نبود، تلفات در یمن بسیار بالاتر می‌رفت و هیچ میانجی صادقی برای مدیریت اختلافات بین عربستان سعودی و شرکای ائتلاف خلیج (فارسش) باقی نمی‌ماند، شرکایی که نیروهایشان در زمینه جنگ در یمن نقشی سرنوشت ساز دارند. ایران علاقه‌ای به پایان رنج یمنی‌ها ندارد؛ حاکمان ایران حتی برای شهروندان معمولی خود اهمیتی قائل نیستند. پادشاهی عربستان سعودی میلیارد‌ها دلار برای رفع رنج مردم یمن سرمایه گذاری کرده است، اما میزان سرمایه‌گذاری ایران در این زمینه، صفر بوده است».

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: «یمن جبهه مهمی در زمینه جنگ با تروریسم است و این موضوع در دولت‌ها و روسای جمهور هر دو حزب ادامه داشته است. گروهی که اکنون به القاعده در شبه جزیره عرب مشهور است، اولین حمله بزرگ خود علیه آمریکایی‌ها را در اکتبر سال ۲۰۰۰ انجام داد و عاملان این حمله، به ناوشکن یو اس اس کول (USS Cole) زمانی که در بندر عدن یمن پهلو گرفته بود، حمله کردند. این حمله به مرگ ۱۷ ملوان و جراحت ۳۹ تن انجامید».

به گفته پامپئو، «القاعده در شبه جزیره عرب از آن زمان، برای حملات به خاک آمریکا و منافع متحدانمان تلاش کرده است، تلاش‌هایی از قبیل: تلاش ناکام تروریست نیجریه‌ای به نام عمر فاروق برای حمله به پرواز ۲۵۳ خطوط هواپیمایی نورث وست که از آمستردام به دیترویت در کریسمس ۲۰۰۹ می‌رفت تا فاجعه حمله ۲۰۱۵ تهاجم به دفاتر شارلی ابدو در پاریس. داعش هم در یمن حضورش را حفظ کرده و از آنجا به دنبال حمله به آمریکا و متحدانمان است».

وزیر خارجه آمریکا افزود: «رها کردن یا تنزل درجه دادن به ائتلاف آمریکا- سعودی هیچ کاری در جهت تلاش برای سوق دادن ریاض به یک مسیر بهتر در مسائل داخلی این کشور انجام نمی‌دهد. برای تضمین آزادی‌هایی که آمریکا و رئیس‌جمهور ترامپ همیشه برای آن ایستادگی می‌کنند، کار زیادی باقی است. با این وجود، ولی‌عهد کشور را به سمت مسیر اصلاحات برده است، این موضوع را در دادن اجازه رانندگی به زنان، حضور آنان در مسابقات ورزشی، برچیدن پلیس مذهبی و فراخوان او برای بازگشت به اسلام میانه‌رو می‌توان دید».

وی افزود: «آمریکا از قتل خاشقچی چشم پوشی نمی‌کند چرا که (این قتل) با ارزش‌های آمریکایی کاملا ناسازگار است. من این موضوع را در صحبت‌های خصوصی و همچنین علنی خودم را رهبران سعودی گفته‌ام. رئیس‌جمهور ترامپ در پاسخ به این موضوع، دست به اقدام زد. ۲۱ مظنون سعودی در رابطه با این قتل از ورود به آمریکا منع شده‌اند و روادید آن‌ها باطل شده است. ۱۵ نوامبر دولت آمریکا تحت فرمان اجرایی شماره ۱۳۸۱۸ علیه ۱۷ تبعه سعودی تحریم‌هایی اعمال کرد. ما برای دادن پاسخ (به قتل خاشقچی) با چندین کشور از قبیل: فرانسه و آلمان کار کرده‌ایم و آن‌ها هم از اقدامات ما پیروی کرده‌اند. دولت ترامپ در صورتی که حقایق بیشتری درباره قتل خاشقچی روشن شود، اقدامات تنبیهی بیشتری را بررسی خواهد کرد».

وزیر خارجه آمریکا در ادامه یادداشت مفصل خود نوشت: «خوب خواهد بود که منتقدان ائتلاف آمریکا- سعودی مقاله سال ۱۹۷۹ جین کرکپاتریک تحت عنوان "دیکتاتوری و استاندار‌های دوگانه" را دوباره بخوانند، مقاله‌ای که ناکامی دولت (جیمی) کارتر را در تمایز بین حاکمان مستبدِ دوست آمریکا و آن‌هایی که کینه‌توزانه مخالف منافع آمریکا بودند، تحلیل کرد. خواسته‌های ایدئولوژیک آقای کارتر او را در برابر منافع امنیت ملی آمریکا کور کرده بود و او را از اینکه ابتدائا به دنبال منافع آمریکا باشد، بازداشته بود».

او یادداشت خود را اینگونه پایان می‌دهد: «کرکپاتریک نوشت که "ایده‌آلیسم لیبرال نباید با مازوخیسم (لذت بردن از درد) یکسان باشد و نباید با دفاع از آزادی و منافع ملی ناسازگار باشد". این جمله چه یادآور خوبی برای منتقدان رویکرد امروزِ واقعگرایانه و درست رئیس‌جمهور ترامپ درباره روابط آمریکا- سعودی است».
منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان