تاریخ انتشار: ۱۸:۳۱ - ۱۴ آذر ۱۳۹۷

سی‌دی فروشی بیشتر از کارگری درآمد دارد!

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار معتقد است با حقوق‌های حداقلی که کارگران می‌گیرند، نمی‌شود زندگی کرد و هزینه‌های درمان، کرایه خانه و قسط بانک، افراد را مجبور می‌کند که به مسافرکشی و دستفروشی روی بیاورد.

سی‌دی فروشی بیشتر از کارگری درآمد دارد!

رویداد۲۴ علی اصلانی درباره ایده ایجاد بازارچه‌های محلی و تجمیع و ساماندهی دستفروشان سیار در آنها، گفت: مخالف ایجاد بازارچه محلی نیستیم ولی به شرطی که نظارت و ساماندهی شوند. به‌جای آن که به سمت و سوی شغل‌های کاذب برویم، دولت باید به فکر ایجاد مشاغل دائمی و پایدار باشد و برای احیای کارخانه‌ها اقدام کند تا جوانان در کارخانه‌ها مشغول کار شوند.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که در چند سال گذشته کارهای غیر رسمی مثل دستفروشی رواج پیدا کرده و زیاد شده است، اشتغال بد داخل کارخانه‌ها است. وقتی کارخانه‌ها نمی‌چرخد و کارگران را از دست می‌دهیم، آنها مجبور می‌شوند بیرون بیایند و برای آن که لقمه نانی برای زن و فرزندان ببرند به شغل‌های کاذب تن می‌دهند.

اصلانی افزود: بسیاری از کارگران ساعت ۴ بیدار می‌شوند و تا ساعت ۷ مسافرکشی می‌کنند و بعد سرکار اصلی می‌روند تا هشت ساعت و بیشتر کار می‌کنند و مجدد هنگام برگشت به خانه مسافرکشی می‌کنند، چون با چنین حقوق‌های حداقلی نمی‌شود زندگی کرد و خرج محصل و دانشجو،‌ هزینه‌های درمان، کرایه خانه و قسط بانک، افراد را مجبور می‌کند که به کارهای کاذب و غیر رسمی روی بیاورند.

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار تصریح کرد: در حال حاضر فروشگاههای بزرگی در قد و قواره مال‌ها و هایپرها در گوشه وکنار شهر مجوز گرفته و انواع اقلام ضروری و اساسی را عرضه می‌کنند اما با این کار بسیاری از کاسبان محل و مغازه داران را دچار مشکل کرده و کار و بارشان را کساد کرده‌اند.

وی گفت: وقتی یک کارگر فکر می‌کند اگر یک موتور بخرد و جلوی سینما سی‌دی بفروشد پولش بیشتر از کار در کارخانه است، پس چرا در کارخانه بماند و هشت ماه حقوق معوق طلب داشته باشد و زن و بچه او گرسنه بمانند؟ ولی آیا سی‌دی فروشی برای او نان و آب می‌شود یا برایش بیمه و بازنشستگی دارد؟ بنابراین نباید به درمان مقطعی فکر کنیم.

عضو شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کار با بیان این که ایجاد بازارچه‌های محلی نیازمند کار کارشناسی دقیق و حساب شده است، گفت: یکی از موضوعات اساسی که در بحث ایجاد بازارها و پاساژها مطرح است، رعایت نکات ایمنی و حفاظت فنی است. زمانی که می‌خواستیم آیین‌نامه بازار تهران را بنویسیم که حادثه  پلاسکو تکرار نشود دیدیم وقتی وارد بازار می‌شویم کنتورهای برق و سیم کشی به شکل وحشتناکی اجازه این کار را نمی دهند.یکی از دلایلی که ساختمان پلاسکو سوخت این بود که با وجود آن که بعضی کسبه بوتیک داشتند اما پشت آن انبار اجناس قابل احتراق هم وجود داشت و همین امر موجب شد تا با یک جرقه، آتش به تمام واحدها سرایت کند و در عرض چند دقیقه کل ساختمان بسوزد.

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار البرز ادامه داد: چند ماه قبل در استان البرز بازارچه محلی گلشهر آتش گرفت و اموال و سرمایه مردم سوخت؛ در بررسی‌ها مشخص شد که در یک مغازه سیم جرقه خورده و تمام بازارچه آتش گرفته است؛ بنابراین باید با کار کارشناسی و پرهیز ازهرگونه شتابزدگی نسبت به ایجاد بازارچه تصمیم گیری کنیم و در این جریان نکات ایمنی و حفاظت فنی را مدنظر قرار بدهیم.

او تاکید کرد: در حال حاضر نیازی به ایجاد چنین بازارهایی نداریم چون تا چشم کار می‌کند هست؛ لذا معتقدم به جای این کار دولت برای احیای کارخانه‌هایی که آخرین نفس‌ها را می‌کشند و نیروهای کارشان از ۵۰۰ نفر به ۵۰ نفر رسیده چاره‌ای بیاندیشد و اشتغال دائمی را حفظ کند که از همه جهت به نفع دولت است و برای کارگر هم امنیت شغلی و بیمه و بازنشستگی دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: حقوق کارگران
نظرات شما
پیشخوان