تاریخ انتشار: ۱۶:۲۸ - ۱۷ آذر ۱۳۹۷
پشت پرده دستگیری دختر مدیرعامل هوآوی؛

جنگ سایبری علیه هوآوی با قصد قدرت‌یابی مجدد اپل/ هوآوی از ایران می‌رود؟

آمریکا با ایجاد یک فضای سایبری سعی دارد «هوآوی» دومین برند پرفروش بازار موبایل را از صحنه خارج کند و اپل را مجددا به جایگاه خود بنشاند، از سوی دیگر قصد دارد ایران را از تجارت با این برند محروم سازد.
جنگ سایبری علیه هوآوی با قصد قدرت‌یابی مجدد اپل/ هوآوی از ایران می‌رود؟
رویداد۲۴ در بازار موبایل ایران برند «هوآوی» یکی از پرتقاضاترین برند‌های بازار تلفن‌های همراه شده است. این برند گذشته از کیفیت خوب برای کسانی که هزینه زیادی برای خرید موبایل نمی‌توانند پرداخت کنند گزینه مناسبی است، اما این استقبال تنها مختص به ایران نبوده و هوآوی را در سال گذشته به جایگاه دوم پرفروش‌ها در جهان تبدیل کرده به طوری که این برند موفق شده است حتی اپل را هم کنار بزند.
 
اقتصاد۲۴ در گزارشی نوشت:گذشته از آورده مالی که این برند در بازار ایران برای خود کسب کرده است باید دید با وجود فشار‌های آمریکا برای خروج از ایران آیا این شرکت مغلوب خط و نشان کشیدن‌های آمریکا می‌شود و از بازار ایران خارج خواهد شد؟

خبر دستگیری «منگ وانژو» دختر بنیانگذار هوآوی به اتهام نقض تحریم‌های ایران بسیار خبرساز بود؛ این خبر هم برای چینی‌ها و هم برای بازار موبایل ایران و هم برای سیاست گذاران آمریکایی مهم بود. به دنبال بازداشت این مدیر ارشد که گفته می‌شود جایگزین مدیرعامل فعلی هوآوری است رفت‌وآمد بسیاری از تاجران از آمریکا به چین و بالعکس تحت مخاطره قرار گرفته و این به معنای پایان آتش‌بس میان آمریکا و چین است.

احتمال سرقت اطلاعات هوآوی

گفته می‌شود آمریکا خانم منگ را متهم کرده است که شرکت اسکا‌ی‌کام، در هنگ کنگ را به غلط شرکتی جدا از هواوی جلوه داده است این درحالی است که سخنگوی وزارت خارجه چین یادآورشده است که نه آمریکا و نه کانادا سندی که اتهامات خانم منگ را ثابت کند ارائه نکرده‌اند با این حال هنوز دلیل قطعی این بازداشت مشخص نیست و برخی منابع خبری احتمال سرقت اطلاعات این شرکت را هم می‌دهند.

کمی پیش از این اتفاق تصور همگان بر این بود که آتش‌بس میان چین و آمریکا بر سر تعرفه‌های تجاری و بازرگانی به معنای پشت کردن پکن به تهران است و احتمال این می‌رفت که هرگونه برقراری روابط مجدد اقتصادی میان آمریکا و چین خیانت به کشور ثالت یا همان ایران شود، اما اتفاق تازه، برگ برنده‌ای برای ایران شد تا شریک تجاری نخست خود در شرایطی که از سوی بسیاری از کشور‌ها تحریم شده است از دست ندهد.

با این حال گمانه زنی‌ها حاکی از این است که مسئله ایران تنها یک بهانه‌ای بیش نبوده است و سرقت اطلاعات این شرکت به دلیل اینکه توانسته مقام دوم را در پرفروش‌ترین برند گوشی‌های دنیا از آن خود کند گزینه محتمل تری به نظر می‌رسد به طوری که آنطور که از آمار‌ها برمی آید هوآوی در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۸ موفق شده که با تصاحب جایگاه اپل به دومین تولیدکننده بزرگ گوشی‌های هوشمند تبدیل شود. همچنین مطابق گزارشات، طی سه ماهه دوم امسال ۱۲.۵ درصد از حجم اسمارت‌فون‌های روانه شده به بازار بین المللی مربوط به هوآوی بوده و این در حالیست که سهم اپل از ۱۲.۶ و ۱۱.۹ درصد در ماه‌های آوریل تا جولای، حالا به ۱۱.۵ درصد کاهش پیدا کرده است. سامسونگ نیز با وجود کاهش سهم ۲.۱ درصدی از حجم اسمارت‌فون‌های تولیدی، با تصاحب سهم ۱۹ درصدی همچنان در صدر جدول بزرگترین تولیدکنندگان تلفن هوشمند در دنیا قرار دارد.

بنا به گزارش‌ها اخیر شرکت بین‌المللی IDC، بررسی‌کننده سهم بازار برند‌های مختلف کالا‌های دیجیتال، هواوی با کسب ۱۵٫۸ درصد از سهم بازار گوشی‌های هوشمند ۲۰۱۸ در سراسر دنیا و فروش ۵۴٫۲ میلیون گوشی، از اپل قدرتمند پیشی گرفته و رتبه دوم پرفروش‌ترین برند گوشی هوشمند در سراسر دنیا را به خود اختصاص داده است.
جنگ سایبری علیه دومین برند بازار موبایل با قصد قدرت‌یابی مجدد اپل/ هوآوی از ایران می‌رود؟
البته مشابه این اتفاق نیز مدتی پیش برای شرکت ZTE، دیگر کمپانی چینی که همچون هواوی به تولید گوشی‌های هوشمند و تجهیزات مخابراتی مشغول است افتاد و این شرکت به دلیل همکاری با ایران و کره شمالی در معرض تحریم‌های آمریکا قرار گرفت و نهایتا مجبور شد تا علاوه بر اعمال تغییرات مدیریتی، جریمه‌ای ۱.۴ میلیارد دلاری را نیز پرداخت کند.

از سوی دیگر نگرانی‌های طولانی‌مدت آمریکا در مورد هواوی و اتهام جاسوسی این شرکت برای دولت چین، به سایر کشور‌ها نظیر اروپا هم تسری پیدا کرده است به طوری که در اوایل سال جاری میلادی، استرالیا و نیوزیلند مانع فعالیت تجاری هواوی برای توسعه زیرساخت شبکه‌های نسل بعدی گوشی‌های هوشمند شدند و چنین برمی آید که اتحادیه اروپا این موضوع را دنبال می‌کند با این حال هواوی هرگونه اتهام مبنی بر تهدید امنیت ملی را رد کرده است.

اما به نظر می‌رسد آمریکا با ایجاد یک فضای سایبری سعی دارد دومین برند پرفروش بازار موبایل را از صحنه خارج کند و اپل را مجددا به جایگاه خود بنشاند. از سوی دیگر آمریکا با این هدف قصد دارد ایران را از تجارت با این برند محروم سازد و بازار آمریکا را جایگزین آن سازد تا هم به هدف خود که تحت فشار گذاشتن اقتصاد ایران است نزدیک شود و هم جایگاه از دست رفته اپل را با تبلیغات منفی علیه هوآوی به دست آورد، اما باید دید مدیرعامل هوآوی جواب دستگیری دخترش را چگونه می‌دهد؛ آیا مانند دیگر هم پیمانان آمریکا سر کنش فرود می‌آورد و از ایران خارج می‌شود و برای همیشه با بازار ایران خداحافظی می‌کند یا آنکه شمشیر را برای آمریکا از رو می‌بندد و قید بازار آمریکا را می‌زند و به آتش بس‌های اخیر پکن و واشنگتن بی اعتنایی می‌کند؟
 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: هوآوی ، منگ وانژو
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان