تاریخ انتشار: ۰۶:۰۶ - ۲۶ آذر ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

بلندترین شب سال؛ گران‌ترین شب سال!/ هزینه یک شب یلدا چند؟ +جدول

امسال در شبکه های اجتماعی، می گویند آجیل شب یلدا را تحریم کنیم. اما به نظر می رسد اکثریت ایرانیان، از نظر مالی امکان خرید آجیل شب یلدا را ندارند و خرج یک شب یلدای معمولی به نرخ اتحادیه، برابر با حقوق ده روز یک کارگر است.

چله نشینی با چاشنی گرانی

رویداد۲۴ ندا جعفری: حتی اگر مجریان اتو کشیده تلویزیون، نوید یک شب یلدا را به بینندگان خود بدهند، مراسم این شب برای بسیاری از مردم امسال تبدیل به کابوس شده است. مردمی که با دیدن لیست قیمت‌های شیرینی فروشی‌ها و میوه فروشی‌ها، حالا کم کم تصمیم می‌گیرند بی خیال این جشن بزرگ ایرانی شوند و خود را برای زمستان سخت پیش رو آماده کنند.

سفره شب یلدا برای ایرانی‌ها با میوه، شیرینی و اجیل رنگین می‌شود، اما مزه آجیل و شیرینی شب یلدای امسال برای مردم طعم گرانی دارد و فقط درصد پایینی از مردم می‌توانند برای خرید ۴ کیلو پسته، یک میلیون تومان پرداخت کنند. حالا در بعضی شبکه‌های اجتماعی، صحبت از تحریم خرید آجیل شب یلدا می‌کنند. آجیل شب یلدا نسبت به سال قبل حداقل چهار برابر گران شده و رسما بدون نیاز به تحریم، از سبد خرید خانوار‌های ضعیف و متوسط خارج شده است.

گزارش میدانی خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ حکایت از آن دارد که در روز‌های پایانی پاییز امسال عرضه هندوانه در مغازه‌ها کاهش یافته و بهای آن از ۵۰۰ تومان در هر کیلو به ۳۵۰۰ تا ۴ هزار تومان رسیده است.
 
بازار انار هم چندان با هندوانه فرقی ندارد و قیمت آن با نزدیک شدن به شب یلدا رشد کرده و اکنون به طور متوسط کیلویی ۷ تا ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

قیمت هر کیلو خیار سبز ۵ تا ۶۵۰۰ تومان، نارنگی از ۵۵۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان، هر کیلو موز ۱۲ هزار تومان، سیب ۷۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان، پرتقال ۳ تا ۱۰ هزار تومان، هر کیلوگرم خرمالو ۷ تومان و هر کیلو ازگیل ۱۰ هزار تومان عرضه می‌شوند.

بررسی قیمت آجیل در قنادی‌ها نیز حاکی است که هر کیلوگرم آجیل شب چله شامل (مغز پسته، مغز بادام، مغز گردو، بادام هندی، توت خشک و مغز فندق کیلویی) ۱۳۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

همچنین آجیل شب یلدا شامل (مغز پسته، مغز بادام درشت، مغز گردو، بادام هندی، مغز فندق، چیپس میوه، کشمش و بادام زمینی کیلویی) ۱۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

قیمت مصوب اتحادیه برای فروش (شیرینی تر) هر کیلو ۲۶ هزار تومان، (شیرینی دانمارکی) هر کیلو ۲۱ هزار تومان، (شیرینی زبان و پاپیون) هر کیلو ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان تا پایان سال اعلام شده است.

قیمت اقلام خوراکی یلدا در سال گذشته

آنطور که رئیس اتحادیه میوه تهران می‌گوید بیشترین تغییر قیمت نیز مربوط به موز بوده که به‌شدت تحت‌تاثیر نوسان‌های موجود در بازار ارز قرار گرفته است.
 
برای میوه‌های شب یلدا، پارسال نرخ هر کیلو انار ۶ هزار و ۷۰۰ تا ۸ هزار، نارنگی ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار و ۷۰۰، سیب ۳ تا ۵ هزار، خیار ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار و ۸۰۰ و هندوانه ۲ تا ۴ هزار و ازگیل ۴ تا ۶ هزار تومان بود. اما امسال همه این قیمت‌ها حداقل ۳۰ درصد افزایش یافته است.

قیمت هر کیلو پرتقال از ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۸۰۰ تا هزار و۵۰۰، خرمالو ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزاربود و هر کیلو موز ۳ هزار و ۸۰۰ تا ۴ هزار و ۴۰۰ به فروش می‌رسید.

در بازار شرینی سال گذشته، شیرینی پاپیونی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و شیرینی دانمارکی ۹۶۰۰ تومان و هر کیلو شیرینی‌تر ۱۵ هزار تومان عرضه می‌شد و قیمت آجیل از حدود هر کیلو ۵۰ هزار تومان تا هر کیلو ۷۰ هزار تومان در سطح شهر تهران به فروش می‌رسید.
 
امسال این قیمت‌ها افزایش یافته و طبق اعلام اتحادیه قیمت مصوب اتحادیه برای عرضه «شیرینی تر» در واحد‌های درجه ۱، ۲۶ هزار تومان، «شیرینی دانمارکی» ۲۱ هزار تومان، «شیرینی زبان و پاپیون» ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان و «کیک یزدی» ۱۵ هزار تومان تا پایان سال اعلام شده است.
 
چله نشینی با چاشنی گرانی
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
0
2
ان مرد با لکسوس امد.
ان دانش اموزان در سرما در اتش بی تدبیری نماینده لکسوس سوار سوختند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان