تاریخ انتشار: ۰۶:۰۵ - ۲۷ آذر ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ بررسی کرد؛

خواب زمستانی مسکن در پائیز!/ کاهش ۵۰ درصدی معاملات مسکن +جدول

بازار مسکن متاثر از نوسان‌های بازار ارز و طلا و جو روانی حاکم بر بازار، در خوابی عمیق رفته است.

مسکن در فصل سوم به خواب زمستانی رفت

رویداد۲۴ ندا جعفری: در حال حاضر پیش‌بینی درستی از وضعیت بازار مسکن نمی‌توان داشت، ساماندهی بازار ارز یکی از پارامتر‌های کاهش حجم حباب قیمت مسکن است و بخش قابل توجهی از افزایش قیمت مسکن در ماه‌های گذشته کاذب بوده و این گرانی به ایجاد حباب در قیمت مسکن و نهایتا رکود منجر شده است.

کارشناسان می‌گویند در شرایط کنونی نه تنها بخش مسکن کل اقتصاد کشور را درگیر کرده بلکه برای عبور از چالش‌ها و بحران‌های این حوزه برنامه‌ریزی منسجمی هم صورت نگرفته است.

افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن طی ماه‌های گذشته به اندازه دو سه سال و حتی بیشتر بوده و این موضوع به‌دلیل تلاطمی است که افزایش نرخ ارز در بازار مسکن ایجاد کرده است ضمن آنکه جو روانی حاکم بر بازار، وضعیت مسکن را در خواب عمیق فرو برده است.

 برخی از کارشناسان حوزه مسکن معتقدند بیش از نیمی از حباب قیمت مسکن به علت برخی جو‌های روانی ناشی از اظهارنظر‌های غیرمنطقی مسئولان است، آنها معتقدند اگر سیاست‌های دولت در مباحث پولی و بانکی درست عمل نشود، افزایش دوباره قیمت در انتظار حوزه مسکن است.

حسام عقبایی نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک پیش از این درباره وضعیت بازار مسکن با شروع دور جدید تحریم‌ها در آبان ماه گفته بود؛ رشد قیمت در چند ماه گذشته آنقدر زیاد بوده که دیگر این رویداد نمی‌تواند باعث افزایش قیمت مسکن شود مگر اینکه با شروع دور جدید تحریم‌ها شاهد جهش دوباره قیمت دلار و سکه باشیم.

این در حالی است که مجید کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس، از تعدیل نرخ‌ها در بازار مسکن خبر داده و گفته مسکن نیازمند ۶ ماه زمان برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در نتیجه ساماندهی بازار است.

.........

 بر اساس گزارش بانک مرکزی در آبان ماه ۹۷  تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۶.۹ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲۶.۷ و ۵۳.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

.........

سید ابوالفضل موسوی بیوکی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ در خصوص کاهش معاملات مسکن و احتمال افزایش وام مسکن می‌گوید: برای مسکن جوانان و خانه اولی‌ها در ابتدا وام ۴۰ میلیون تومانی برای هر یک از زوجین در نظر گرفته شد و در مجموع بانک ۱۶۰ میلیون تومان به آن‌ها وام مسکن پرداخت می‌کرد اما با توجه به افزایش قیمت مسکن پیشنهادهایی در خصوص افزایش میزان وام خانه اولی‌ها داده شده و احتمال اینکه رقم آن به ۱۴۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند زیاد است.

او گفته قرار است وزیر اقتصاد گزارشی از برنامه‌های خود در کمیسیون عمران ارائه دهد البته قیمت مسکن متاثر از نوسان‌های بازار ارز و طلا است همان گونه که بازار خودرو نیز همسو با این جریان افزایش قیمت داشت.

معاملات مسکن هم اکنون کم شده و دلیل آن هم این است که مردم در حال فکر کردن هستند تا سرمایه خود را در کدام بازار سرمایه گذاری کنند؛ و در مورد دارایی‌های خود چگونه تصمیم بگیرند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ندا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
0
2
شما با اين گزارشات كذبتون پدر مردم رو درآوردين خونه 400000 ميليوني سال 96 رو با همدستي دلالان مشاور املاك به بالاي ميليارد رسوندين بازم ميگين مسكن تو پاييزه .
نظرات شما
پیشخوان