تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۲ دی ۱۳۹۷
دادستان تهران تاکید کرد؛

مهلت دستگاه‌ها برای ارائه گزارش آسیب‌های اجتماعی در بهمن ماه

دادستان تهران، گفت: همه دستگاه‌ها مکلف هستند در بهمن ماه اقدامات خود از آسیب‌های اجتماعی را گزارش دهند.
رویداد۲۴ نشست بررسی وضعیت آسیب‌های اجتماعی با موضوع جمع‌آوری معتادان متجاهر روز چهارشنبه ۲۸ آذرماه با حضور تعدادی از معاونان دادستان، سردار زاهدیان فرمانده پلیس مبارزه با مواد مخدر و دادستان‌های برخی از شهرستان‌های تابعه به ریاست دکتر جعفری دولت‌آبادی برگزار شد.

دادستان تهران با اشاره به جلسه‌ای که آبان‌ماه در محضر مقام معظم رهبری در رابطه با آسیب‌های اجتماعی برگزار شد، گزارش ارائه شده از سوی وزیر کشور در این جلسه را موید مدیریت و کنترل فرایند آسیب‌ها دانست.

وی تاکید کرد: اگرچه روند کنترل آسیب‌ها یکسان نیست، اما در مجموع با تشکیل سازمان امور اجتماعی، همکاری دستگاه‌ها و هماهنگی مناسبی که ایجاد شده، وضعیت نسبت به گذشته بهبود یافته؛ اگرچه که هم‌چنان نیازمند به تلاش و پیگیری مستمر است.

لزوم انجام اقدامات فوق‌العاده در مبارزه با آسیب‌های اجتماعی

جعفری دولت‌آبادی افزود: یکی از مسائل مهم در زمینه آسیب‌های اجتماعی، عدم اکتفا به ارائه گزارش عملکرد دستگاه‌ها در این‌گونه جلسات است؛ بلکه لازم است به اقدامات مهم و فوق‌العاده‌ای که باید انجام گیرد پرداخته شود؛ بنابراین در این جلسه نیز باید مسئولان اقدامات فوق‌العاده‌ای را که انجام داده‌اند گزارش کنند.

به مرحله عمل رسیدن ایده‌ها و طرح‌ها، نکته دیگری بود که مورد تاکید دادستان تهران قرار گرفت و گفت: اگر سازمان‌ها طرحی برای اجرا دارند، آن را عملیاتی کنند و دیگر این که در اجرای طرح‌های پیش‌بینی شده، تصمیم مقتضی اتخاذ شود.

وی تغییر بازه زمانی گزارش‌گیری جلسات آسیب‌های اجتماعی از ۶ ماه به ۳ ماه را، مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: مقرر شده است که گزارش اقدامات، هر سه ماهه ارائه شود و همه دستگاه‌ها مکلف هستند ظرف سه ماه یعنی در بهمن‌ماه سال جاری اقدامات خود را گزارش دهند و جلسات بعدی بر اساس این گزارش‌های سه ماهه ارزیابی و تشکیل خواهد شد.

دادستان تهران پیش‌بینی زمان‌بندی برای اجرای طرح‌ها، بهره‌گیری از ظرفیت عظیم جوانان انقلابی و نخبه، توجه به مفاهیم و جهت‌گیری‌های دینی و شرعی در کلیه اقدامات و اجرای طرح‌های آموزشی و فرهنگی، فراهم کردن زمینه برای حضور گسترده تشکل‌های مردمی، بهسازی محلات و اشتغال پایدار در روستا‌ها را نیز از جمله نکاتی عنوان کرد که در جلسه آبان ماه آسیب‌های اجتماعی مورد تأکید قرار گرفت.

اهمیت اجرای سیاست‌های عفاف و حجاب

جعفری دولت‌آبادی با اشاره به مصوبه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب اظهار داشت: هرچند زمان زیادی از تصویب این مصوبه می‌گذرد، اما متاسفانه عملیاتی نشده است.

دادستان تهران با اشاره به اهمیت مسأله عفاف و حجاب تاکید کرد: عفاف و حجاب ارزش دینی جمهوری اسلامی است و این که برخی می‌گویند چرا حجاب اجباری است، سخنی غیردینی است. حجاب یک ارزش دینی محسوب می‌شود و همه مکلف به اجرای آن هستند.

انتقاد از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به لحاظ عدم نظارت بر حوزه‌های فرهنگی

جعفری دولت‌آبادی در ادامه با انتقاد از عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه عدم نظارت کافی بر حوزه فرهنگ، خطاب به وزارت ارشاد افزود: اخیرا در یکی از هتل‌های تهران تئاتری اجرا می‌شود که موجب تعجب شده است؛ چرا وزارت ارشاد این قبیل موضوعات را مدیریت نمی‌کند. گزارش قاضی دادسرا حاکی از آن است که در این تئاتر، عدم رعایت حجاب، اختلاط زن و مرد، استفاده از پرچم کشور فرانسه به نشانه حمایت و نقض برخی از ارزش‌ها دیده می‌شود.

وی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست که حسب تکلیف به این موضوع ورود کند و افزود: وزارت ارشاد مکلف است با تئاتری که برخلاف موازین شرعی اجرا می‌شود برخورد کند و اگر اقدام نکند، دادستانی به وظیفه خود عمل خواهد کرد و آن موقع هیچ‌کس نباید از برخورد دادستانی که در سایه عدم انجام وظایف دستگاه‌ها رخ می‌دهد، گلایه کند.

جعفری دولت آبادی تاکید کرد: در حوزه آسیب‌ها همچون تئاتر و فیلم‌های نامناسب، شرب خمر، بدحجابی، کشف حجاب و نظایر آن، همه دستگاه‌ها مکلف هستند که به وظایف خود عمل کنند.

توقیف خودروها، رانندگی حین مستی و کشف حجاب در خودرو‌ها

دادستان تهران با تاکید بر برخورد با رانندگی در حال مستی و کشف حجاب حین رانندگی اظهار داشت: چندین بار به پلیس دستور کتبی داده‌ایم که این خودرو‌ها توقیف شوند و رانندگان مختلف به دستگاه قضایی معرفی شوند. هم‌چنین در مورد بانوانی که حین رانندگی یا سوار بر خودرو کشف حجاب می‌کنند، به پلیس دستور کتبی داده شده که نسبت به توقیف خودرو اقدام کند هر دو ماه گزارش اقدامات را به دادستانی ارائه نماید.

وی افزود: هرچند بر این اعتقادیم که پلیس نباید با مردم درگیر شود، اما نمی‌توان اجازه داد که چهره شهر با رفتار‌های متضمن نقض ارزش‌هایی مانند حجاب و رانندگی حین مستی نامناسب شود، همان‌طور که در حوزه اجتماعی و شهری، حضور معتادان، متکدیان و کارتن‌خواب‌ها در معابر، خیابان‌ها و پارک‌ها، نوعی اذیت برای مردم محسوب می‌شود و ضرورت دارد نسبت به ساماندهی آنان اقدام شود.

جعفری دولت‌آبادی خاطرنشان کرد: پایتخت کشور اسلامی باید یک چهره قابل دفاع، زیبا و باطراوت داشته باشد و لازم است که با همکاری همه دستگاه‌ها، معابر، خیابان و پارک‌ها از هر نوع چالش اجتماعی به دور باشد.

وی با قدردانی از دستگاه‌هایی که با پلیس و دادستانی در این زمینه همکاری دارند، وضعیت را نسبت به گذشته مطلوب‌تر ارزیابی کرد و افزود؛ اما برخی اماکن شهری کماکان با این مشکل مواجه است.

نفوذ دشمن از طریق حوزه‌های فرهنگی

دادستان تهران خاطرنشان کرد: مسأله آسیب‌های اجتماعی امروز در دستور کار دشمنان قرار دارد و آن‌ها که در جنگ و اعمال تحریم‌ها شکست خورده‌اند، برنامه‌ریزی کرده‌اند تا در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی اقدام کنند.

جعفری دولت‌آبادی با استناد به گزارش برخی نهاد‌های امنیتی، تصریح کرد: که دشمن برنامه‌ریزی کرده تا در زمینه نقض ارزش‌های دینی، تشدید وضعیت فرهنگی کشور و به هم زدن اوضاع اجتماعی در پوشش‌های مختلف ورود کند تا سبک زندگی و ذائقه مردم را تغییر دهد.

وی خاطرنشان کرد: موضوعاتی از قبیل: مفاسد اخلاقی و اجتماعی و نقض ارزش‌های دینی به‌خصوص در علن، در همه جلسات آسیب‌های اجتماعی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

عملکرد پلیس در مبارزه با مواد مخدر

در این نشست سردار زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با ارائه آماری از کشفیات مواد مخدر در سال جاری گفت: از ابتدای امسال تا بیست و ششم ماه جاری، ۵۲۲ تن مواد مخدر کشف شده که ۲۷ درصد در شرق کشور بوده و کشفیات هروئین و مرفین ۳۷ درصد افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: در پاکسازی نقاط آلوده ۲۸ درصد ودر موضوع دستگیری خرده‌فروشان و معتادان متجاهر نیز ۱۲ درصد افزایش عملکرد داشته‌ایم.

در ادامه این جلسه، سرهنگ محمد بخشنده رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران به ارائه گزارشی از عملکرد این پلیس در شهر تهران پرداخت و گفت: در تهران آمار معتادان متجاهر ۱۲ هزار نفر است؛ اما عده‌ای در قالب افراد ولگرد و کارتن‌خواب در معابر حضور دارند که در زمره آمار معتادان متجاهر محسوب نمی‌شوند.

وی ۳۶ درصد از مصارف مواد مخدر را مربوط به تریاک اعلام کرد.

ابوالحسنی سرپرست ناحیه ۲۰ دادسرای تهران نیز به ارائه آماری از تعداد معتادان در کشور پرداخت و گفت: در حال حاضر کشور ایران یک صدم درصد از معتادان جهان را به خود اختصاص داده است. وی افزود: ۱۲ هزار معتاد متجاهر در شهر تهران وجود دارد که قابل ساماندهی هستند.

لزوم جمع‌آوری معتادان متجاهر توسط پلیس

دادستان تهران پس از استماع اظهارات نمایندگان دستگاه‌های متولی و دادستان‌های شهرستان‌ها، بر ضرورت برگزاری جلسات بررسی وضعیت جرایم مواد مخدر و معتادان متجاهر در شهرستان‌ها تاکید کرد و دو تن از معاونین خود را مامور پیگیری این امر کرد.

جعفری دولت آبادی با اشاره به اینکه ضرورت حضور مسئولان محلی همچون فرماندار و پلیس در چنین جلساتی، افزود: پلیس در زمان جمع‌آوری معتادان متجاهر و غربالگری، کسانی را به مراکز درمانی اعزام کند که احتمال بازگشت آن‌ها به چرخه مواد مخدر کمتر است.

وی از ستاد مبارزه با مواد مخدر خواست که ظرفیت اردوگاه‌های نگه‌داری معتادان را به دادستانی اعلام نماید تا این امر به دادستان‌های شهر‌های استان تهران ابلاغ شود.

دادستان تهران با اشاره به افزایش ظرفیت اردوگاه فشافویه برای نگه‌داری معتادان متجاهر، خطاب به مسؤولان ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد که نسبت به توزیع و فروش متادون در عطاری‌ها، داروخانه‌ها و بازار آزاد ورود جدی نمایند.

جعفری دولت آبادی از شهردار، فرماندار و پلیس تهران خواست که نسبت به جمع‌آوری تدریجی متکدیان اقدام نمایند.

وی شهرداری را مکلف به ساماندهی وضعیت کارتن‌خواب‌ها دانست و گفت: همه کارتن‌خواب‌ها باید شب‌ها به گرم خانه‌ها انتقال یابند.

دادستان تهران خطاب به دستگاه‌هایی که برای ساماندهی معتادان متجاهر بودجه دریافت می‌کنند، تاکید کرد که به وظایف ذاتی خود عمل نمایند.
منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان