تاریخ انتشار: ۰۶:۲۷ - ۱۹ دی ۱۳۹۷
بازی‌های پیچیده در خاورمیانه؛

استراتژی پنهان ترامپ برای درگیری با ایران/ سفر پمپئو به منطقه برای اطمینان خاطر به اعراب

تصمیم ترامپ برای خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه با انتقاد بسیاری از سیاستمداران و رسانه‌های آمریکایی مواجه شده؛ ریشه همه این انتقادات یکی است: افزایش نفود ایران در منطقه. اما تور وزیر خارجه آمریکا به هشت کشور منطقه به معنای استراتژی پنهان دولت برای مقابله با ایران است.
استراتژی پنهان ترامپ برای درگیری با ایران/ سفر پمپئو به منطقه برای اطمینان خاطر به اعراب
رویداد۲۴ یک روزنامه محلی آمریکایی در یادداشتی به قلم «الی لیک» روزنامه نگار و خبرنگار نشریه‌های دیلی بیست و نیوزویک دلایل عدم رها کردن گزینه جنگ با ایران توسط دولت آمریکا را شرح داده است.

در این یادداشت گفته شده یکی از استدلال‌های عمومی علیه تصمیم ترامپ برای خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه این است که این سیاست ایران را در منطقه تقویت میکند؛ اما تور یک هفته‌ای مایک پمپئو وزیر خارجه ترامپ به خاورمیانه ثابت می‌کند چنین استدلالی درست نیست.
 
ترامپ در نشست هفته گذشته کابینه با گفتن این جمله که «ایران همین الان هم هر کاری دلش بخواهد در سوریه می‌کند» مهمات لازم را به منتقدانش تقدیم کرد. اما اظهارات او صرفا جنبه توصیفی داشت و پیش بینی از اتفاقی که با خروج آمریکا در سوریه خواهد اقتاد نبود. مایک پمپئو دور روز بعد از کنفرانس خبری کاخ سفید در مصاحبه‌ای به تعهد آمریکا برای بیرون کردن نیرو‌های نیابتی ایران و ایران از سوریه اشاره کرده و گفته آمریکا استراتژی گسترده‌تری برای مقابله با ایران در منطقه دارد.
 
او گفته آمریکا به کار برای کاهش نفوذ ایران در سوریه، عراق، لبنان و یمن ادامه میدهد.
 
دو هفته پیش اظهارات «پمپئو» به نظر احمقانه و ساده لوحانه می‌رسید. اما معلوم شد خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه به اندازه‌ای که به نظر می‌رسید، دراماتیک نیست.
 
وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: ترکیه از آمریکا خواسته که حمایت‌های لجستیکی، حمل و نقلی و حملات هوایی اش را تا زمانی که ارتش آن‌ها آماده حرکت به سمت سوریه می‌شود ادامه دهند.
 
«پمپئو» اعلام کرد کمپین علیه ایران در سوریه و منطقه عناصر متعددی دارد که بخشی از آن علنی شده؛ تحریم‌ها علیه بانک‌های ایران و بخش نفتی برای مثال اقدامات دیپلماتیک برای اعمال فشار به اروپایی‌ها برای جدی گرفتن توطئه‌های ایران برای انجام عملیات تروریستی در خاک اروپا بخشی از این کمپین است.
 
اما «پمپئو» به عناصر پنهان این استراتژی نیز اشاره کرده و گفته اقدامات بسیار زیاد دیگری نیز به طور محرمانه در حال پیگیری است.
 
تور «پمپئو» به خاورمیانه در اردن، مصر، بحرین، امارات، قطر، عربستان، عمان و کویت ایستگاه خواهد داشت. یکی از اهداف مهم این تور ایجاد اطمینان در بین متحدان آمریکا از تعهدات این کشور به متوقف کردن توسعه نفوذ ایران در منطقه است.
 
اظهارات «پمپئو» در واقع یادآوری این موضوع بود که نفوذ سناتور «رند پائول» بر ترامپ بسیار محدود است. «رند پائول» تنها جمهوری خواهی است که ماه گذشته از تصمیم ترامپ برای خروج از افغانستان و سوریه حمایت کرد و این شایعات در محافل رسانه‌ای آمریکا به راه افتاد که رند پائول نفوذ قابل توجهی بر سیاست خارجی دولت ترامپ دارد.
 
در پی انتشار گزارش‌هایی درباره نفوذ رند پائول بر ترامپ بسیاری از رسانه‌ها از شکست «پائول» در قانع کردن ترامپ به شروع دور جدید مذاکرات با روسیه بر سرکنترل اشاعه سلاح نوشتند.
 
«پائول» یکی از حامیان مذاکره آمریکا با ایران است. تئوری‌ای که ترامپ نیز گاه و بی گاه به آن چنگ می‌اندازد.
 
«الی لیک» در یادداشت خود نوشته در گفت‌وگویی که با «پمپئو» داشتم او تاکید کرد که تا اطلاع ثانوی چنین برنامه‌ای در دستور کار سیاست خارجی آمریکا نیست. با اینکه «پمپئو» به سیاست تغییر نظام در ایران نیز اشاره نکرد، اما گفته چیدمان دموکراسی ایران چیزی است که ما امیدواریم بتوانیم آن را تغییر دهیم. ما می‌خواهیم صدای مردم ایران شنیده شود.

علاوه بر ایران مهمترین تاثیر خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه می‌تواند قطع روابط آمریکا با کرد‌هایی باشد که دوشادوش آمریکایی‌ها برای شکست داعش در منطقه جنگیدند.

«رجب طیب اردوغان» رییس جمهور ترکیه اوایل ماه دسامبر تهدید کرده بود که مواضع کرد‌ها را مورد حمله قرار خواهد داد، اما بعد از اظهارات ترامپ موضعش را تغییر داد. «پمپئو» نیز به مذاکرات سطح بالا با آنکارا در ماه‌های اخیر نیز اشاره کرده و گفته نیاز داریم که مذاکرات طولانی‌مدتی با ترک‌ها درباره آنچه قرار است بعد از خروج نیرو‌های آمریکایی رخ دهد، داشته باشیم.

به گفته «پمپئو»، یکی از عناصر استراتژی آمریکا ادامه روابط با کرد‌های سوریه است. وزیر خارجه آمریکا گفته ما روابطی را با آن‌ها ایجاد کردیم که به نفع ماست. این روابط فقط روابط نظامی نیست بلکه تعامل‌های دیپلماتیک است.

او گفته: ما کار‌های خوبی که ان‌ها کردند را میدانیم و قدردانی می‌کنیم.

کرد‌های سوریه باید صبر کنند تا جزییات نقشی که در نقشه‌های وسیع‌تر آمریکا در خاورمیانه باید بازی کنند مشخص شود. آن‌ها مسلما دلایل منطقی‌ای برای نگرانی از بابت تصمیمات آمریکا دارند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان