تاریخ انتشار: ۱۳:۰۵ - ۰۷ دی ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۵ نظر

ایران می‌تواند ناو‌های هواپیمابر آمریکا را غرق کند؟

قرارگاه فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، مدعی شده آزمایش موشک در نزدیکی ناوهای آمریکایی «بسیار تحریک‌آمیز» بوده است. اما آیا ایران می‌تواند یکی از ناو‌های هواپیمابر آمریکا را غرق کند؟

ایران می‌تواند ناو‌های هواپیمابر آمریکا را غرق کند؟

رویداد۲۴ در پی بالا گرفتن تنش بین آمریکا و ایران، یک ناوهواپیمابر آمریکایی مجددا به خلیج فارس برگشته است. در زمان بازگشت این ناو، ایران مشغول انجام یک رزمایش در آب‌های خلیج فارس بود.

نشنال‌اینترست در گزارشی نوشت آمریکا ایران را به آزمایش موشک در نزدیکی یکی از ناو‌های هواپیمابر خود به هنگام عبور آن از تنگه هرمز متهم کرده است. قرارگاه فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، مدعی شده این شلیک «بسیار تحریک‌آمیز» بوده است. اما آیا ایران می‌تواند یکی از ناو‌های هواپیمابر آمریکا را غرق کند؟

کایل رینز سخنگوی سنتکام در بیانیه‌ای گفته شلیک تسلیحاتی در نزدیکی کشتی‌های در حال عبور ائتلاف و ترافیک تجاری، اقدامی غیر ایمن، غیرحرفه‌ای و با حقوق بین الملل دریایی ناسازگار است. البته او تصریح کرده که ایرانیان به سمت کشتی‌های آمریکا شلیک نکرده‌اند.

تنگه هرمز گلوگاه طبیعی ورود به خلیج فارس است. در تنگ‌ترین جا، فقط ۲۱ مایل عرض دارد و خط عبور کشتی‌ها هم تقریبا دو مایل عرض دارد. این تنگه، یک نقطه ایده‌آل برای تهران جهت قطع دسترسی به خلیج فارس یا کمین کردن برای نیرو‌های دریایی آمریکا است.

به گفته سنتکام، کشتی‌های سپاه پاسداران راکت‌های هدایت نشده شلیک کرده‌اند که تعداد اندک آن‌ها به طور خاص یک کشتی به حجم ناو هواپیمابر یو اس اس هاری ترومن را تهدید نمی‌کند. اما یک شلیک موفق می‌توانست به این کشتی بزرگ و جنگنده‌های روی آن آسیب بزند. در یک فاصله کوتاه این چنینی، حتی سلاح‌های هدایت‌نشده هم شانس خوبی برای زدن یک هدف دارند. در بهترین حالت، قایق‌های ایرانی می‌توانستند ضربه کاری به کشتی‌های آمریکایی وارد کنند.

با این حال، بنا به ادعای مجله نشنال اینترست، بعید بود قایق‌های ایران که بتوانند هاری ترومن را غرق کنند. هماهنگونه که رزمایش «چالش هزاره ۲۰۰۲» آمریکا نشان داد، نیرو‌های ایران برای تحمیل یک آسیب واقعی به یگان رزمی نیروی دریایی آمریکا باید از تعداد زیادی از قایق‌های کوچک استفاده کنند. در حقیقت، قبلا در رزمایش «پیامبر اعظم ۹» سپاه پاسداران درباره انجام چنین حمله‌ای به ناو هواپیمابر یو اس اس نیمیتز در تنگه هرمز تمرین کرده بود.

در این رزمایش‌های ایران، قایق‌های تندرو مسلح به موشک‌های کروز، راکت‌ها، اژدر‌های متوسط و بزرگ، مین‌های دریایی، مسلسل‌ها و موشک‌های زمین به هوای دوش‌پرتاب حضور داشتند. این قایق‌های جمعی با موشک‌های ساحلی و سایر تسلیحات همراه بود. برنامه کشتی رزمی ساحلی نیروی دریایی آمریکا، برای مقابله با تهدید قایق‌های جمعی ایرانی طراحی شده است، اما این کشتی هنوز به سامانه موشکی مناسب مسلح نشده است.

به گفته این مجله، موثرترین ومجرب‌ترین سلاح ایران برای مسدود کردن تنگه هرمز احتمالا مین‌های دریایی هستند. از ۱۹ کشتی نیروی دریایی آمریکا که از جنگ جهانی دوم به بعد از دست رفتند، بخش اعظم آن‌ها توسط مین‌های دریایی غرق یا ناتوان شده‌اند. از ۱۹ کشتی، ۱۵ مورد قربانی مین‌های دریایی بودند. در حقیقت، یک مین دریایی ایرانی، تقریبا کشتی یو اس اس ساموئل رابرت آمریکا را در ۱۴ آوریل ۱۹۸۸ غرق کرد.

بعد‌ها در جنگ ۱۹۹۱ خلیج فارس، ثابت شد که مین‌های دریایی عراق مشکل آزاردهنده‌ای برای نیروی دریایی آمریکا هستند. در همین نزاع و در یک روز، مین‌های کهنه عراق دو کشتی چندمیلیارد دلاری یو اس اس پرینستون و یو اس اس تریپولی آمریکا را فلج کردند. این مین‌ها کمتر از ۲۵ هزار دلار ارزش داشتند.

این مجله در پایان مدعی شد که خطر واقعی موشک‌های ضدکشتی یا راکت‌های ایران نیستند بلکه خطر واقعی تهدید مین‌های دریایی ایران است که معمولا نادیده گرفته می‌شود.

 

منبع: فرارو

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
2
2
امریکاییها ببخشند که ما در داخل اب و خاک خودمون ازمایش موشکی میکردیم اونها از اون ور دنیا بدون دعوت اومدند کنار مناطقی که ما ازمایش موشکی میکنیم
کیوان
|
Canada
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
3
6
آره میتواند، اما بعدش ،اثری از کشور ایران باقی نخواهد ماند بر روی نقشه، اون احمقهایی که رویاهای پوچ خدشونو به خورد این مردم جاهل میدن، به خوبی میدونن که یاوه سرایی میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
در اینکه امریکا بسیار قدرتمند هست شکی نیست ولی گویا امریکا رو زیاد گنده مییکنی و ویتنام و کره شمالی یادت رفته
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
2
3
یاد ان جمله سرباز کره ای که با امریکا می جنگید افتادم که سربازها معمولا نمی دانند بخاطر چه می جنگند و قتل عام می شوند و خانه هایشان ویران می شود . از مسوولین نظام می خواهیم هندوانه زیر بغل امریکا نگذارند تا دست به یک حماقت دیگر بزند که این کار تبعات جهانی در بر دارد. جنگ چیز خوبی نیست که دائم از ان حرف بزنیم از صلح و برادری و برابری و احترام گذاشتن به قوانین سایر کشورها و مردم انها حرف بزنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
مگر ما رفتیم در سواحل آمریکا که از صلح و برابری حرف بزنیم؟! آمریکا آمده که غلط کرده. تو دهنی میخورد و بر میگردد.
نظرات شما
پیشخوان